Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3918
Title: Methods of teaching gymnastic exercises to students engaged in sports aerobics
Other Titles: Методика навчання гімнастичним вправам студенток, що займаються спортивною аеробікою
Методика обучения гимнастическим упражнениям студенток, занимающихся спортивной аэробикой
Authors: Kravchuk, T.
Bybel, S.
Slastina, O.
Kovalenko, A.
Кравчук, Т. М.
Бібель, С. А.
Сластіна, О. О.
Коваленко, О. І.
Кравчук, Т. Н.
Бибель, С. А.
Сластина, Е. А.
Коваленко, А. И.
Keywords: gymnastic exercises
study
methodology
sports aerobics
students
emphasis
balance
libel
гімнастичні вправи
вивчення
удосконалення
методика
спортивна аеробіка
студентки
упори
рівноваги
лібела
гимнастические упражнения
изучение
совершенствование
методика
спортивная аэробика
студентки
упоры
равновесия
либела
Issue Date: 10-Jun-2020
Publisher: Харківський національний педагогічний унверситет імені Г. С.Сковороди
Citation: Methods of teaching gymnastic exercises to students engaged in sports aerobics / T. Kravchuk [et al.] // Health, sport, rehabilitation. – 2020. – № 6(3). – С. 9–18.
Abstract: The aim - to substantiate and experimentally test the method of teaching gymnastic exercises to students engaged in sports aerobics. Material and methods. The study involved 20 students of Kharkiv institutions of higher education engaged in sports aerobics in groups of sports improvements. At the time of the experiment, the subjects were 17 to 20 years old. Method of research. Theoretical analysis and generalization of scientific and methodological literature; analysis of rules and videos of competitions; pedagogical experiment; expert evaluation; methods of mathematical statistics. Results. As a result of the study, a method of teaching and improving the technique of performing gymnastic exercises for students of higher educational institutions specializing in sports aerobics was developed. It is proved that the introduction in the educational and training process of students engaged in sports aerobics, special exercises that gradually lead to the implementation of gymnastic elements, and at the same time partially develop the necessary physical abilities contribute to their more effective assimilation and improvement. In particular, the execution quality control all gymnastic exercises (emphasis angle flairs out with 360° rotation; emphasis high angle; planche apart the legs; sagittal balance with the grip on the leg and rotate 360°; libel spin with the prop hands on the floor) in the experimental group, unlike the control, increased on average by 50%. Conclusions. Thus, the paper highlights the main groups of gymnastic elements provided by the current rules of competition in sports aerobics. The method of training students specializing in sports aerobics to perform these elements is developed. Experimental verification of the effectiveness of the developed technique was carried out. Мета: обґрунтувати та експериментально перевірити методику навчання гімнастичним вправам студенток, що займаються спортивною аеробікою. Матеріал і методи. В дослідженні взяли участь 20 студенток харківських закладів вищої освіти, що займалися спортивною аеробікою у групах спортивного вдосконалення. На час експерименту досліджуваним виповнилося від 17 до 20 років. Методи дослідження. Теоретичний аналіз і узагальнення науково-методичної літератури; аналіз правил та відеозаписів змагань; педагогічний експеримент; експертна оцінка; методи математичної статистики. Результати. У результаті дослідження розроблено методику навчання та удосконалення техніки виконання гімнастичних вправ для студенток закладів вищої освіти, що спеціалізуються зі спортивної аеробіки. Доведено, що впровадження в навчальнотренувальний процес студенток, які займаються спортивною аеробікою, спеціальних вправ, що поступово підводять до виконання гімнастичних елементів і при цьому частково розвивають необхідні фізичні здібності сприяє більш ефективному їх засвоєнню і удосконаленню. Зокрема, якість виконання всіх гімнастичних контрольних вправ (упор кутом ноги нарізно назовні з поворотом на 360°; упор високий кут; горизонтальний упор ноги нарізно; сагітальна рівновага із захватом рукою ноги і поворотом на 360°; лібела з опорою руками об підлогу) у експериментальній групі, на відміну від контрольної, зросла в середньому на 50%. Висновки. Таким чином, в роботі виділено основні групи гімнастичних елементів, передбачених діючими правилами змагань зі спортивної аеробіки. Розроблено методику підготовки студенток, що спеціалізуються зі спортивної аеробіки до виконання цих елементів. Здійснено експериментальну перевірку ефективності розробленої методики. Цель: обосновать и экспериментально проверить методику обучения гимнастическим упражнениям студенток, занимающихся спортивной аэробикой. Материал и методы. В исследовании приняли участие 20 студенток харьковских учреждений высшего образования, занимающихся спортивной аэробикой в группах спортивного совершенствования. На время эксперимента исследуемым исполнилось от 17 до 20 лет. Методы исследования. Теоретический анализ и обобщение научно-методической литературы; анализ правил и видеозаписей соревнований; педагогический эксперимент; экспертная оценка; методы математической статистики. Результаты. В результате исследования разработана методика обучения и усовершенствования техники выполнения гимнастических упражнений для студенток высших учебных заведений, специализирующихся по спортивной аэробике. Доказано, что внедрение в учебно-тренировочный процесс студенток, занимающихся спортивной аэробикой, специальных упражнений, которые постепенно подводят к выполнению гимнастических элементов и при этом частично развивают необходимые физические способности способствует более эффективному их усвоению и усовершенствованию. В частности, качество выполнения всех гимнастических контрольных упражнений (упор углом ноги врозь наружу с поворотом на 360°; упор высокий угол; горизонтальный упор ноги врозь; сагиттальное равновесие с захватом рукой за ногу и поворотом на 360°; либела с опорой руками о пол) в экспериментальной группе, в отличие от контрольной, выросла в среднем на 50%. Выводы. Таким образом, в работе выделены основные группы гимнастических элементов, предусмотренных действующими правилами соревнований по спортивной аэробике. Разработана методика подготовки студенток, специализирующихся по спортивной аэробике к выполнению этих элементов. Осуществлена экспериментальная проверка эффективности разработанной методики.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3918
ISSN: 2520-2677 (P)
2520-2685 (Е)
Appears in Collections:Кафедра гімнастики, музично-ритмічного виховання і фітнесу

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1-1-PB-10-19.pdf638.93 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.