Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3776
Title: РОЗРОБКА ТЕОРЕТИЧНИХ ПОЛОЖЕНЬ ПРОЦЕДУРИ ВИЗНАННЯ НЕФОРМАЛЬНОГО ТА ІНФОРМАЛЬНОГО НАВЧАННЯ МОЛОДІ В УКРАЇНІ НА ОСНОВІ ДОСВІДУ ПОЛЬЩІ
Other Titles: РАЗРАБОТКА ТЕОРЕТИЧЕСКИХ ПОЛОЖЕНИЙ ПРОЦЕДУРЫ ПРИЗНАНИЯ НЕФОРМАЛЬНОГО И ИНФОРМАЛЬНОГО ОБУЧЕНИЯ МОЛОДЕЖИ В УКРАИНЕ НА ОСНОВЕ ОПЫТА ПОЛЬШИ
DEVELOPMENT OF THEORETICAL PROVISIONS OF THE RECOGNITION PROCEDURE OF NON-FORMAL AND INFORMAL LEARNING OF YOUTH IN UKRAINE BASED ON THE EXPERIENCE OF POLAND
Authors: Боярська-Хоменко, А. В.
Боярская-Хоменко, А. В.
Штефан, Л. А.
Boiarska-Khomenko, A.
Shtefan, L.
Keywords: освіта дорослих
неперервна освіта
неформальна освіта
неформальне навчання
інформальна освіта
інформальне навчання
визнання неформального та інформального навчання
Україна
Польща
образование взрослых
непрерывное образование
неформальное образование
неформальное обучение
информальное образование
информальное обучение
recognition of non-formal and informal learning
признание неформального обучения
признание информального обучения
Украина
Польша
adult education
continuing education
non-formal education
informal education
informal learning
recognition of non-formal learning
recognition of informal learning
Ukraine
Poland
Issue Date: 25-Oct-2019
Publisher: ORT Publishing (Germany), The Center For Scientific Research “Solution” (Ukraine)
Citation: Боярська-Хоменко А. В. Розробка теоретичних положень процедури визнання неформального та інформального навчання молоді в Україні на основі досвіду Польщі / А. В. Боярська-Хоменко, Л. А. Штефан // Science progress in European countries: new concepts and modern solutions : papers of the 10th International Scientific Conference, Stuttgart, Germany October 25, 2019. – Stuttgart : ORT Publishing, 2019. – P. 332–342.
Abstract: Позитивний досвід Польщі дозволив визначити провідні принципи, завдання, форми та засоби визнання неформальної та інформальної освіти молодого покоління. Переконав у тому, що країни Європейського Союзу багато років будують структуру міжнародного визнання кваліфікацій. Це спонукає до активного процесу формування процедури визнання та сертифікації мовних і цифрових кваліфікацій молоді, яка здобута на основі неформального та інформального навчання. У статті запропоновано теоретичні аспекти визнання кваліфікацій молоді (зокрема переміщених осіб, мігрантів, колишніх військовослужбовців) та окреслено шляхи їхнього подальшого практичного впровадження. Серед перспективних подальших досліджень вважаємо за доцільне вивчити більш детально питання нормативно-правовго регулювання процедури визнання неформальної та інформальної освіти, а також можливості впровадження в Україні стандартів експертиз, розроблених окремими організаціями, наприклад, міжнародними фондами. Положительный опыт Польши позволил определить ведущие принципы, задачи, формы и средства признания неформального и информального образования молодого поколения. Убедил в том, что страны Европейского Союза много лет строят структуру международного признания квалификаций. Это побуждает к активному процессу формирования процедуры признания и сертификации языковых и цифровых квалификации молодежи, полученная на основе неформального и информального обучения. В статье предложены теоретические аспекты признания квалификаций молодежи (в частности перемещенных лиц, мигрантов, бывших военнослужащих) и намечены пути их дальнейшего практического внедрения. Среди перспективных дальнейших исследований считаем целесообразным изучить более подробно вопросы нормативно-правовго регулирования процедуры признания неформального и информального образования, а также возможности внедрения в Украине стандартов экспертиз, разработанных отдельными организациями, например, международными фондами. The positive experience of Poland allowed us to identify the leading principles, objectives, forms and means of recognition of non-formal and informal education of the younger generation. He was convinced that the countries of the European Union have been building the structure of international recognition of qualifications for many years. This encourages an active process of forming a procedure for recognition and certification of language and digital qualifications of young people, which is obtained on the basis of non-formal and informal learning. The article proposes theoretical aspects of the recognition of youth qualifications (including displaced persons, migrants, former servicemen) and outlines ways of their further practical implementation. Among the promising further studies, we consider it appropriate to study in more detail the legal regulation of the procedure for recognition of non-formal and informal education, as well as the possibility of implementing in Ukraine standards of expertise developed by individual organizations, such as international foundations.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3776
ISBN: 978-3-944375-22-9
Appears in Collections:Кафедра педагогіки



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.