Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3763
Title: Освіта дорослих в Україні у ХІХ – на початку ХХ століття
Other Titles: Образование взрослых в Украине в ХІХ - начале ХХ века
Adult education in Ukraine in the ХIХ-th – early ХХ-th centuries
Authors: Боярська-Хоменко, А. В.
Боярская-Хоменко, А. В.
Boiarska-Khomenko, A.
Keywords: освіта дорослих
навчання впродовж життя
форми навчання дорослих
методи навчання дорослих
просвітництво
образование взрослых
обучение в течение жизни
формы обучения взрослых
методы обучения взрослых
просвещение
adult education
lifelong learning
forms of adult learning
adult learning methods
education
Issue Date: 2019
Publisher: Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
Citation: Боярська-Хоменко А. В. Освіта дорослих в Україні у ХІХ – на початку ХХ століття / А. В. Боярська-Хоменко // Педагогічний часопис Волині : наук. журн. / [редкол.: А. В. Лякішева (голов. ред.) та ін.]. – Луцьк : СНУ імені Лесі Українки, 2019. – №3 (14). – С.14–20.
Abstract: Мета дослідження. Окреслити провідні аспекти теорії та практики освіти дорослих в Україні у ХІХ – на почату ХХ століття. Методи дослідження. На основі навчальних програм та планів, наукових історичних праць та нарисів, архівних матеріалів досліджуваного періоду з використанням загальнонаукових та конкретно наукових методів дослідження було здійснено системний аналіз розвитку теорії та практики освіти дорослих у ХІХ – на початку ХХ століття, виявлено сутнісні характеристики освіти дорослих у досліджуваний період, визначено провідні аспекти навчання дорослих в Україні, виокремлено переваги та недоліки процесу навчання дорослих. Результат. Проведений пошук показав, що теоретичним підґрунтям для становлення освіти дорослих стали педагогічно-наукові праці К.Д. Ушинського, В.І. Чарнолуського, Є.Н. Мединського та інших. Закладами освіти дорослих у досліджуваний період були недільні та вечірні школи, загальноосвітні та професійні курси для дорослих, повторювальні класи, університети. To outline the leading aspects of the theory and practice of adult education in Ukraine in the nineteenth and early twentieth centuries. Research methods. A systematic analysis of the development of theory and practice of adult education in the ХІХ-th – early ХХ-th centuries was carried out on the basis of curricula and plans, scientific historical works and essays, archival materials of the study period, using general scientific and specifically scientific methods of research. Essential characteristics of adult education during the study period were revealed. Leading aspects of adult learning in Ukraine have been identified. Advantages and disadvantages of the adult learning process were highlighted. Result. In the course of scientific and pedagogical search it was determined that the theoretical basis for the development of adult education was laid by outstanding teachers of the XIX - early XX century: K.D. Ushinsky, V.I. Chernolus'kyi, E.N. Medinsky and others. It was found that during the study period adult education institutions were: Sunday and evening schools, general and vocational courses for adults, recurring classes, public universities. Universities have provided a powerful impetus for the development of adult education. The active educationa and scientific work of the universities contributed to the development of education of different sections of the adult population of Ukraine. The activities of scientific societies at universities provided educational work among adults, promoted research work, encouraged adults to self-education and self-improvement, provided the basis for the successful professional growth of doctors, teachers, scientists, technicians, and literary scholars. Some disciplines and studies have been published in special editions of the University. This contributed to the publication of the results of scientific and methodological development of domestic and foreign scientists among a wide range of adults. The ability to study at universities on an individual schedule has facilitated the development of adult learning. At the beginning of the twentieth century, a large-scale campaign to combat illiteracy, taking into account the political awareness of the adult population of the country, was launched. Promotion of the arts, women's education and physical education were the most popular areas of adult education of the time. Цель исследования. Очертить ведущие аспекты теории и практики образования взрослых в Украине в XIX - начатую ХХ века. Методы исследования. На основе учебных программ и планов, научных исторических трудов и очерков, архивных материалов исследуемого периода с использованием общенаучных и конкретно научных методов исследования был осуществлен системный анализ развития теории и практики образования взрослых в XIX - начале ХХ века, обнаружены сущностные характеристики образования взрослых в исследуемый период, определены ведущие аспекты обучения взрослых в Украине, выделены преимущества и недостатки процесса обучения взрослых. Результат. Проведенный поиск показал, что теоретическим основанием для становления образования взрослых стали педагогически научные труды К.Д. Ушинского, В.И. Чарнолуського, Е.Н. Мединского и других. Учебными заведениями взрослых в исследуемый период были воскресные и вечерние школы, общеобразовательные и профессиональные курсы для взрослых, повторяющиеся классы, университеты
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3763
ISSN: 2415-8143
Appears in Collections:Кафедра педагогіки



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.