Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3709
Title: Formation of national education ideas in Kharkiv at the beginning of the XXth century
Other Titles: Формування національних ідей освіти й виховання в Харкові на початку ХХ ст.
Формирование национальных идей образования и воспитания в Харькове в начале ХХ в.
Authors: Roman, N.
Роман, Н. М.
Keywords: formation of national ideas
preservation of Ukrainian identity
cultural heritage
education
формування національних ідей
збереження української ідентичності
культурна спадщина
освіта
виховання
формирование национальных идей
сохранение украинской идентичности
культурное наследие
образование
воспитание
Issue Date: 29-Jun-2020
Publisher: International Science Group
Citation: Roman N. Formation of national education ideas in Kharkiv at the beginning of the XXth century / N. Roman // Theoretical and practical foundations of social process management : the ХХIII th International scientific and practical conference, San Francisco, USA 29 - 30 June, 2020. – San Francisco, 2020. – P. 90–92.
Abstract: The issues of formation of national ideas of education and upbringing, preservation of Ukrainian identity, development and popularization of intangible cultural heritage in Kharkiv in the early twentieth century are revealed. The role in the formation of national ideas of the scientific department of the Kharkiv Literary and Artistic Ethnographic Society named after G. Kvitka-Osnovyanenko, which was established under this society in 1915 y. The relevance of the topics and the high scientific level of the reports led to the fact that the popularity of open meetings of the scientific department of the Ukrainian Society. G. Kvitka-Osnovyanenko grew steadily among Kharkiv residents. There is an active attempt of the department to introduce the organization of primary education in rural areas in the Ukrainian language, as students do not understand the content of what is read in Russian textbooks. The lack of mutual understanding between students and teachers who spoke Russian at school led to the inefficiency of the educational process, hampered the development of public education in general. Scholars condemned the contemptuous attitude of the Ukrainian intelligentsia to issues of national culture and education, and criticized the increased commitment to everything Russian. The reason for such tendencies, they considered "intercultural", neglect of the age-old traditions of Ukrainian folk pedagogy, when from childhood young people did not receive a national upbringing in the family. Розкриваються питаннями формування національних ідей освіти й виховання, збереження української ідентичності, розвитку та популяризації нематеріальної культурної спадщини в Харкові на початку ХХ ст. Визначається роль у формуванні національних ідей наукового відділу Харківського літературно-художнього етнографічного товариства ім. Г. Квітки-Основ`яненка, який був створений при вказаному товаристві в 1915 р. Актуальність тем та високий науковий рівень доповідей привели до того, що популярність відкритих засідань наукового відділу українського товариства ім. Г. Квітки-Основ’яненка невпинно зростала серед харків’ян. Зазначається активна спроба відділу запровадити організацію початкової освіти на селі українською мовою, оскільки учні не розуміють змісту прочитаного в російських підручниках. Відсутність взаєморозуміння між учнями і вчителями, які розмовляли в школі російською мовою, приводила до неефективності навчального процесу, гальмувала розвиток народної освіти в цілому. Вчені засуджували зневажливе ставлення представників української інтелігенції до питань національної культури та освіти, критикували підвищену прихильність до всього російського. Причиною таких тенденцій вони вважали «міжкультурність», нехтування віковими традиціями української народної педагогіки, коли з дитинства молодь не отримувала національного виховання в родині. Раскрываются вопросы формирования национальных идей образования и воспитания, сохранения украинской идентичности, развития и популяризации нематериального культурного наследия в Харькове в начале ХХ в. Определяется роль в формировании национальных идей научного отдела Харьковского литературно-художественного этнографического общества им. Г. Квитки-Основьяненко, который был создан при указанном обществе в 1915 г. Актуальность тем и высокий научный уровень докладов привели к тому, что популярность открытых заседаний научного отдела Украинского общества им. Г. Квитки-Основьяненко неуклонно росла среди харьковчан. Отмечается активная попытка отдела ввести организацию начального образования на селе на украинском языке, поскольку ученики не понимают смысла прочитанного в российских учебниках. Отсутствие взаимопонимания между учениками и учителями, которые говорили в школе на русском языке, приводила к неэффективности учебного процесса, тормозила развитие народного образования в целом. Ученые осуждали пренебрежительное отношение представителей украинской интеллигенции к вопросам национальной культуры и образования, критиковали повышенную приверженность ко всему русскому. Причиной таких тенденций они считали «межкультурность», пренебрежение вековыми традициями украинской народной педагогики, когда с детства молодежь не получала национального воспитания в семье.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3709
ISBN: 978-1-64871-431-3
Appears in Collections:Кафедра теорії і технологій дошкільної освіти та мистецьких дисциплін

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
стаття конференція 29-30 червня.pdf1.2 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.