Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3660
Title: Використання елементів каністерапії в логокорекційній роботі з дітьми з інтелектуальними порушеннями
Other Titles: Использование элементов канистерапии в логокорекционной работе с детьми с интеллектуальными нарушениями
The Use of Canistherapy Elements in Logo Corrective Working with Children with Intellectual Dispatches
Authors: Коваленко, В. Є.
Введенська, В. Л.
Коваленко, В. Е.
Введенская, В. Л.
Kovalenko, V.
Vvedenska, V.
Keywords: каністерапія
анімалотерапія
легкі інтелектуальні порушення
канистерапия
анималотерапия
легкие интеллектуальные нарушения
canistherapy
animal therapy
mild intellectual disorders
Issue Date: 2019
Publisher: Луганський національний педагогічний університет імені Тараса Шевченка
Citation: Коваленко В. Є. Використання елементів каністерапії в логокорекційній роботі з дітьми з інтелектуальними порушеннями / В. Є. Коваленко, В. Л. Введенська // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки / Держ. закл. "Луган. нац. ун-т ім. Т. Шевченка" ; [редкол.: В. С. Курило (голов. ред.) та ін.]. - Старобільськ : Вид-во ДЗ "ЛНУ ім. Тараса Шевченка", 2019. – № 1(324), ч. 2. – С. 311–320.
Abstract: В статті розглядається проблема застосування каністерапії в роботі з дітьми з інтелектуальними порушеннями. Проаналізовані особливості мовленнєвого розвитку дітей з легкими інтелектуальними порушеннями незворотного характеру. Встановлено, що каністерапія сприяє розвитку умінь у дітей з інтелектуальними порушеннями мовленнєвими засобами задовольняти свої емоційні потреби, так як особлива увага приділяється спілкуванню дітей з собаками, організованого певними способами і спеціальним чином. Розкриваються показання та протипоказання дозастосування каністерапії, форми взаємодії дитини з інтелектуальними порушеннями з собакою під час каністерапії, які варіюються залежно від віку та особистісних особливостей дитини з інтелектуальними порушеннями. В статье рассматривается проблема применения канистерапии в работе с детьми с интеллектуальными нарушениями. Проанализированы особенности речевого развития детей с легкими интеллектуальныминарушениями, которые имеют необратимый характер. Установлено, что канистерапия способствует развитию умений у детей с интеллектуальными нарушениями речевыми средствами удовлетворятьсвои эмоциональные потребности, так как особое внимание уделяется общению детей с собаками, организованного определенными способами и специальным образом. Раскрываются показания и противопоказания к применению канистерапии, формы взаимодействия ребенка с интеллектуальными нарушениями с собакой во время канистерапии, которые варьируются в зависимости от возраста и личностных особенностей ребенка с интеллектуальными нарушениями. The article deals with the problem of using canistherapy in work with children with intellectual disabilities. The peculiarities of speech development of children with mild intellectual disorders of irreversible nature are analyzed. It has been established that in a child with mild intellectual disabilities at the time of admission to the school, the practice of speech communication takes less time than that of children with norm-like development. The pace of development of speech is sharply slowed down, and speech activity is not sufficient. Insufficient understanding of broadcasting is hindering the execution of orders and tasks. It is established that the speech process involves such complex mental activities as programming, the choice of linguistic units, adequate plan, multilevel control over the correctness of constructing phrases, the use of grammatical structures, a pronunciation of words. With these mental actions, a child with intellectual disabilities has an extremely low level. Based on the model of the generation of speech by L. S.Vygotsky, the process of generating speech is regarded as a purposeful and motivated act. In this aspect, the use of canistherapy can motivate children with intellectual disorders in speech communication, which promotes the development of their skills in verbal communication. The forms of interaction of a child with intellectual disabilities with a dog during canistherapy are revealed, which vary depending on the age and personality characteristics of the child with intellectual disabilities.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3660
Appears in Collections:Кафедра здоров’я людини, реабілітології і спеціальної психології



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.