Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3601
Title: Health Maintenance Activity of Heads of Educational Establishments: the Technology of Improving
Other Titles: Здоров’язберігаюча діяльність керівників навчальних закладів: технологія вдосконалення
Здоровьесберегающая деятельность руководителей учебных заведений: технология совершенствования
Authors: Ionova, O.
Luparenko, S.
Gres, O.
Partola, V.
Dovzhenko, T.
Іонова, О. М.
Лупаренко, С. Є.
Гресь, О. В.
Партола, В. В.
Довженко, Т. О.
Ионова, Е. Н.
Лупаренко, С, Е.
Довженко, Т, А.
Keywords: health maintenance activity
head
comprehensive educational establishmen
criteria and indicators
technological stages
здоров’язберігаюча діяльність
керівник
загальноосвітній навчальний заклад
критерії і показники
технологічні етапи
здоровьесберегающая деятельность
руководитель
общеобразовательное учебное заведение
критерии и показатели
технологические этапы
Issue Date: Nov-2018
Publisher: Research Journal of Pharmaceutical, Biological and Chemical Sciences, India
Citation: Health Maintenance Activity of Heads of Educational Establishments: the Technology of Improving / O. Ionova, S. Luparenko, O. Gres [et al.] // Research Journal of Pharmaceutical, Biological and Chemical Sciences. ‒ 2018. ‒ Vol. 9, Iss. 6. ‒ P.1026‒1034.
Abstract: The article focuses on the technology of improving the efficiency of health maintenance activity of heads of comprehensive educational establishments. This technology was substantiated and verified by the authors. The technology included the following stages: orientational stage (development of heads’ orientation to implementation of health maintenance activity), cognitive stage (strengthening of heads’ epistemological potential) and activity-result stage (improvement of skills and practical actions on planning, providing, motivating and monitoring of schoolchildren’s health maintenance). The article reveals the criteria and indicators of efficiency of health maintenance activity of heads of comprehensive educational establishments. The criteria are motivational-value, cognitive, procedural-reflexive. The indicators are positive attitude to the problems of health maintenance, persistent interest in development of health maintenance activity, fullness of knowledge about human health and the ways to maintain it in the process of education, formation of analytical-designing, organizational-coordination, mobilization-regulating and evaluative-reflexive skills. The results of the experimental work were proved the efficiency of the technology; there has been increase in number of pedagogues who had positive attitude to the problems of health maintenance, general knowledge about human health and developed skills that are necessary for implementation of health maintenance activity. Стаття присвячена технології підвищення ефективності здоров’язберігаючої діяльності керівників загальноосвітніх навчальних закладів. Ця технологія була обґрунтована та підтверджена авторами. Технологія включала наступні етапи: орієнтаційний етап (розвиток спрямованості керівників на реалізацію здоров’язберігаючої діяльності), пізнавальний етап (зміцнення гносеологічного потенціалу керівників) та стадія результатів діяльності (удосконалення навичок та практичних дій щодо планування, забезпечення, мотивації та моніторингу здоров’язбереження школярів). Розкрито критерії та показники ефективності здоров’язберігаючої діяльності керівників загальноосвітніх навчальних закладів. Критерії – мотиваційно-ціннісні, когнітивні, процедурно-рефлекторні. Показники – позитивне ставлення до проблем здоров’язбереження, постійний інтерес до розвитку діяльності в галузі здоров’язбереження, повнота знань про здоров’я людини та способи його підтримки в процесі навчання, формування аналітичного проектування, організаційна координація, мобілізаційно-регулюючі та оціночно-рефлексивні навички. Результати експериментальної роботи підтвердили ефективність технології; спостерігається збільшення кількості педагогів, які мали позитивне ставлення до проблем здоров’язбереження, загальні знання про здоров’я людини та розвинені навички, необхідні для здійснення здоров’язберігаючої діяльності. В статье основное внимание уделяется технологии повышения эффективности здоровьесберегающей деятельности руководителей общеобразовательных учреждений. Эта технология была обоснованна и подтверждена авторами. Эта технология включала в себя следующие этапы: ориентационный этап (развитие ориентации руководителей на осуществление здоровьесберегающей деятельности), когнитивный этап (усиление гносеологического потенциала руководителей) и этап результатов действия (улучшение навыков и практических действий по планированию, мотивации и мониторинга состояния здоровья школьников). В статье раскрываются критерии и показатели эффективности здоровьесберегающей деятельности руководителей общеобразовательных учреждений. Критерии – мотивационно-ценностные, когнитивные, процедурно-рефлексивные. Показатели – позитивное отношение к проблемам здоровьесбережения, постоянный интерес к развитию здоровьесберегающей деятельности, полнота знаний о здоровье человека и пути его поддержания в процессе образования, формирование аналитического проектирования, организационная координация, мобилизационно-регулирующие и оценочно-рефлексивные навыки. В результате экспериментальной работы была доказана эффективность технологии; наблюдается рост числа педагогов, которые позитивно относятся к проблемам здоровьесбережения, общих знаний о здоровье человека и разработанных навыков, необходимых для осуществления здоровьесберегающей деятельности.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3601
ISSN: 0975-8585
Appears in Collections:Кафедра теорії і методики викладання природничо-математичних дисциплін у дошкільній, початковій і спеціальній освіті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ionova O. Health maintenance activity of heads of educational establishments.pdf398.71 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.