Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3412
Title: Analysis of the state of formation of future teacher’s communicative competence as a condition of providing the quality of general secondary education
Other Titles: Аналіз стану сформованості комунікативної компетентності майбутнього вчителя як умови забезпечення якості загальної середньої освіти
Анализ состояния формирования коммуникативной компетентности будущего учителя как условие обеспечения качества общего среднего образования
Authors: Trubavina, I.
Vasylieva, S.
Martyniuk, A.
Трубавіна, І. М.
Васильєва, С. О.
Мартинюк, А. Ю.
Трубавина, И. Н.
Васильева, С. А.
Мартынюк, А. Ю.
Keywords: formation of communicative competence
quality of education
higher pedagogical educational establishments
internal factors of formation of students’ communicative competence
external factors of formation of students’ communicative competence
формування комунікативної компетентності
якість освіти
вищі педагогічні навчальні заклади
внутрішні чинники формування комунікативної компетентності учнів
зовнішні фактори формування комунікативної компетентності учнів
формирование коммуникативной компетентности
качество образования
высшие педагогические учебные заведения
внутренние факторы формирования коммуникативной компетентности учащихся
внешние факторы формирования коммуникативной компетентности учащихся
Issue Date: 26-Mar-2020
Publisher: EDP Sciences
Citation: Trubavina I. Analysis of the state of formation of future teacher’s communicative competence as a condition of providing the quality of general secondary education / I. Trubavina, S. Vasylieva, A. Martyniuk // SHS Web of Conferences : The International Conference on History, Theory and Methodology of Learning, Kryvyi Rih, Ukraine, May 13-15, 2020 / Eds. : V. Hamaniuk, S. Semerikov and Y. Shramko. – 2020. – Vol. 75.
Abstract: The scientific novelty of the article is that the authors have revealed the average level of the state of formation of communicative competence (CC) of the third-year students. The cognitive and emotional components dominate among all CC components (it can be observed among students of the Faculty of Natural Sciences, Faculty of Arts). The behavioral component of the CC is better formed among students of the Faculty of Foreign Philology and the Faculty of Arts and Graphics. The communicative tolerance prevails among students of the Faculty of Physical Education as well as the Faculty of Arts and Graphics. Moreover, the two factors influencing CC were revealed: the external factors (organization of students’ subject leisure; professional-oriented educational work with students; content of education at institutions of higher pedagogical education: specialty of the chosen profession, increased cycle of humanities and psychological and pedagogical disciplines, active pedagogical practice of students; age of students to work with, different categories of children and adults to communicate with, pedagogical skills and CC of teachers); the internal factors (students’ attitude towards self-development, self-education, students’ life and social experience, motivation for acquiring a specialty and CC, humanistic orientation of future teacher’s personality, persona's orientation to “person to person” profession). Наукова новизна статті полягає в тому, що автори виявили середній рівень стану сформованості комунікативної компетентності (СК) студентів третього курсу. Когнітивний та емоційний компоненти домінують серед усіх компонентів КС (це можна спостерігати серед студентів факультету природничих наук, факультету мистецтв). Поведінковий компонент КС краще формується серед студентів факультету іноземної філології та факультету мистецтв та графіки. Комунікативна толерантність панує серед студентів факультету фізичної культури, а також факультету мистецтв та графіки. Крім того, було виявлено два фактори, що впливають на КК: зовнішні фактори (організація предметного дозвілля студентів; професійно-орієнтована навчальна робота зі студентами; зміст освіти у вищих навчальних закладах: спеціальність обраної професії, збільшення циклу гуманітарних наук та психологічні та педагогічні дисципліни, активна педагогічна практика студентів; вік студентів для роботи, різні категорії дітей та дорослих для спілкування, педагогічна майстерність та КК викладачів); внутрішні чинники (ставлення учнів до саморозвитку, самоосвіта, життєвий та соціальний досвід студентів, мотивація до здобуття спеціальності та КК, гуманістична спрямованість особистості майбутнього вчителя, орієнтація особистості на професію «людина до людини»). Научная новизна статьи заключается в том, что авторы обнаружили средний уровень состояния сформированности коммуникативной компетентности (СК) студентов третьего курса. Когнитивный и эмоциональный компоненты доминируют среди всех компонентов КС (это можно наблюдать среди студентов факультета естественных наук, факультета искусств). Поведенческий компонент КС лучше формируется среди студентов факультета иностранной филологии и факультета искусств и графики. Коммуникативная толерантность господствует среди студентов факультета физической культуры, а также факультета искусств и графики. Кроме того, было обнаружено два фактора, влияющие на КК: внешние факторы (организация предметного досуга студентов, профессионально-ориентированная учебная работа со студентами, содержание образования в высших учебных заведениях: специальность выбранной профессии, увеличение цикла гуманитарных наук и психологические и педагогические дисциплины, активная педагогическая практика студентов; возраст студентов для работы, различные категории детей и взрослых для общения, педагогическое мастерство и УК преподавателей) внутренние факторы (отношение учащихся к саморазвитию, самообразование, жизненный и социальный опыт студентов, мотивация к получению специальности и УК, гуманистическая направленность личности будущего учителя, ориентация личности на профессию «человек к человеку»).
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3412
ISSN: 2261-2424
Appears in Collections:Кафедра педагогіки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
shsconf_ichtml_2020_02006.pdf1.62 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.