Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3393
Title: Політичні, соціальні та культурні фактори успішності реформування системи вищої освіти Німеччини в межах Болонського процесу
Other Titles: Политические, социальные и культурные факторы успешности реформирования системы высшего образования Германии в рамках Болонского процесса
Political, social and cultural factors of success of reforming German higher educational system in frameworks of Bologna process
Authors: Черкашин, С. В.
Tcherkashyn, S.
Keywords: модель “policy-cycle”
дефініція проблеми
єдиний європейський освітній простір
освітня експансія
диференціація навчання
стандартизація навчання
дефиниция проблемы
единое европейское образовательное пространство
образовательная экспансия
дифференциация и стандартизация обучения
a policy-cycle model
problem definition
a single European educational space
educational expansion
differentiation of learning
standardization of learning
Issue Date: 27-Sep-2017
Publisher: Класичний приватний університет, м. Запоріжжя
Citation: Черкашин С. В. Політичні, соціальні та культурні фактори успішності реформування системи вищої освіти Німеччини в межах Болонського процесу / С. В. Черкашин // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. пр. / Класич. приват. ун-т ; [редкол.: Т. І. Сущенко (голов. ред.) та ін.]. – Запоріжжя : КПУ, 2017. – Вип. 54(107). – С. 53–61.
Abstract: У статті проаналізовано підсумки більше ніж 15-річного періоду реформування системи вищої освіти Німеччини в межах Болонського процесу. Вказано на успішність проведення реформ у Німеччині, причинами якої є, насамперед, досягнення консенсусу в німецькому суспільстві щодо визначення цілей, вироблення стратегії й тактик реформування. Зазначено, що той факт, що процес реформування охоплює такий значний проміжок часу, свідчить про наявність значних перешкод у прийнятті компромісних рішень. Наголошено, що саме завдяки компромісу, досягнутому між різними політичними силами ФРН, було отримано позитивний результат, що свідчить про врахування реформаторами культурного контексту, академічних традицій, потреб суспільства й громадян ФРН. В статье проанализированы итоги более чем 15-летнего периода реформирования системы высшего образования Германии в рамках Болонского процесса. Указано на успешность проведения реформ в Германии, причинами которой является, прежде всего, достижение консенсуса в немецком обществе относительно определения целей, выработки стратегии и тактик реформирования. Акцентировано внимание на факте наличия значительных препятствий в принятии компромиссных решений, о чем свидетельствует значительный промежуток времени, охватывающий процесс реформирования. Подчеркнуто, что именно благодаря компромиссу, достигнутому между различными политическими силами ФРГ, был получен положительный результат, что свидетельствует об учёте реформаторами культурного контекста, сложившихся академических традиций, потребностей общества и граждан ФРГ. The given article is devoted to the results of more than the 15-years long reforming period in the German higher educational system in frameworks of Bologna process. The fact,that the actual reforming process covers such a significant time interval, testifies to the presence of some significant obstacles for acceptance of needful conciliatory proposals. In the process of reforming almost all purposes of this reform have been perceived as priority. Nevertheless there was a competitive struggle and conflicts in the process of the determination of them. These conflicts resulted in developing compromise formulas which suited all participants of the reforming process. Therefore the governments of the federal lands supported in carrying out educational reforms not only certain political forces, but all relevant parties, the majority of associations which determined the policy in German higher education sphere, the unions of employers and trade unions as well. Because of the competition of political priorities decision-making in the field of the educational policy traditionally occurs sometimes very hardly. The made decisions suffer lack of predictability of their results, therefore the introduction of all actions planned in the field of the modern educational policy depends, as a rule, on their acceptability for different political forces, though on different, sometimes even the opposite reasons. This approach to political decision making, including the sphere of educational policy, is typical for Germany and reflects the specific, individualistic by its nature, German culture,including political, academic and communication culture.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3393
ISSN: 1992-5786.
Appears in Collections:Кафедра німецької філології



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.