Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3273
Title: Особливості педагогічного сприяння особистісно-професійному саморозвитку викладача вищої школи
Other Titles: Особенности педагогического содействия личностно-профессиональному саморазвитию преподавателя высшей школы
The features of pedagogical assistance to the personal and professional self-development of a university teacher
Authors: Масич, С. Ю.
Masych, S.
Keywords: особистісно-професійний саморозвиток
педагогічне сприяння
викладач закладу вищої освіти
закономірності
принципи
личностно-профессиональное саморазвитие
педагогическое содействие
преподаватель учреждения высшего образования
закономерности
принципы
personal and professional self-development
pedagogical assistance
teacher of a higher education institution
regularities
principles
Issue Date: 2018
Publisher: Українська інженерно-педагогічна академія
Citation: Масич С. Ю. Особливості педагогічного сприяння особистісно-професійному саморозвитку викладача вищої школи / С. Ю. Масич // Проблеми інженерно-педагогічної освіти. – 2018. – № 60. – С. 122–128.
Abstract: У статті визначаються особливості педагогічного сприяння особистісно-професійному саморозвитку викладачів закладів вищої освіти у процесі неперервної освіти. Педагогічне сприяння визначаємо як систему цілеспрямованої спільної діяльності наставників і викладачів, спрямованої на підвищення ефективності їхнього особистісно-професійного саморозвитку в різних видах професійної діяльності. Визначено закономірності (ентропійної рівноваги розвитку людини; обумовленості вектору особистісно-професійного саморозвитку культурно-освітнім середовищем закладу вищої освіти тощо) й принципи (ефективності й фасилітації; активності, визначення мети й діалогічності; розвитку і мотиваційної обумовленості; суб'єктності тощо) даного процесу. Зазначено, що закономірності педагогічного сприяння особистісно-професійному саморозвитку викладача будуть детермінувати відповідні принципи як ключові твердження щодо природи, властивостей і особливостей досліджуваної реальності; визначатимуть спрямованість, концептуальність особистісно-професійного саморозвитку викладача у процесі неперервної освіти. развитию преподавателя высшей школы». В статье описаны особенности педагогического содействия личностно-профессиональному саморазвитию преподавателей высших учебных заведений в процессе непрерывного образования. Педагогическое содействие определяем как систему целенаправленной совместной деятельности наставников и преподавателей, направленную на повышение эффективности их личностнопрофессионального саморазвития в различных видах профессиональной деятельности. Определены закономерности (энтропийного равновесия развития человека; обусловленности вектора личностно-профессионального саморазвития культурно-образовательной средой учреждения высшего образования и т.д.) и принципы (эффективности и фасилитации; активности, определения цели и диалогичности, развития и мотивационной обусловленности; субъектности и т.д.) данного процесса. Указано, что закономерности педагогического содействия личностно-профессиональному саморазвитию преподавателя будут детерминировать соответствующие принципы как ключевые утверждения относительно природы, свойств и особенностей исследуемой реальности; определять направленность, концептуальность личностно-профессионального саморазвития преподавателя в процессе непрерывного образования. The article describes the features of pedagogical assistance to the personal and professional selfdevelopment of university teachers in the process of lifelong education. Pedagogical assistance is defined as a system of targeted joint activities of mentors and teachers aimed at improving the effectiveness of their personal and professional self-development in various types of professional activities. The paper defines the laws (entropic equilibrium of human development; the conditionality of the vector of personal and professional self-development by the cultural and educational environment of the institution of higher education, etc.) and the principles (efficiency and facilitation; activity, definition of the goal and dialogue, development and motivational conditionality; subjectivity, etc.) of this process. It is indicated that the regularities of pedagogical assistance to the personal-professional self-development of a teacher will determine the relevant principles as key statements regarding the nature, properties and features of the reality being studied; and will define the direction and conceptuality of personal and professional self-development of the teacher in the process of continuous education
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3273
ISSN: 2074-8922
Appears in Collections:Кафедра початкової і професійної освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Масич_11.pdf264.93 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.