Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3229
Title: Waldorf Approaches to Organization of the Pedagogical Process and Their Influence on the Quality of Education of Ukrainian Junior Schoolchildren
Other Titles: Вальдорфські підходи до організації педагогічного процесу та їх вплив на якість освіти українських молодших школярів
Вальдорфские подходы к организации педагогического процесса и их влияние на качество образования украинских младших школьников
Authors: Ionova, O.
Luparenko, S.
Partola, W.
Gres, O.
Іонова, О.
Лупаренко, С.
Партола, В.
Гресь, О.
Ионова, Е.
Keywords: junior schoolchildren
pedagogical process
organization
quality of education
Waldorf approaches
молодші школярі
педагогічний процес
організація
якість освіти
вальдорфські підходи
младшие школьники
педагогический процесс
организация
качество образования
вальдорфские подходы
Issue Date: 2018
Publisher: Wydawnictwo Adam Marszałek
Citation: Waldorf approaches to organization of the pedagogical process and their influence on the quality of education of Ukrainian junior schoolchildren / O. Ionova O., S. Luparenko, W. Partola, O. Gres // New Education Review. – Poland : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2018. – Vol. 54, Iss. 4. – Pp. 135–145.
Abstract: With the aim of determination of the influence of Waldorf approaches to the organization of the pedagogical process on the quality of education of Ukrainian junior schoolchildren, the presented experimental research was carried out over the period 2014-2016. Third grade schoolchildren of general educational institutions were involved in the experimental research. The organizational forms and methods of Waldorf school were implemented. They were: rhythmic organization of the pedagogical process, artistic teaching, limited use of standard textbooks and schoolchildren’s work on drawing up their own work notebooks, involvement of art elements in the study of all subjects, differentiated exercises for children with different types of temperament, use of active-practical projects, active exercises and games. The positive influence of Waldorf approaches on the quality of schoolchildren’s knowledge (fullness of knowledge and level of their assimilation) and development of their personal-motivational sphere (junior schoolchildren’s attitude to learning, levels of their cognitive activity) was detected. An increase in the level of schoolchildren’s activity and autonomy in educational-cognitive activity was found. The obtained data makes it possible to disseminate Waldorf educational experience for improving the quality of education of junior schoolchildren. З метою визначення впливу вальдорфських підходів до організації педагогічного процесу на якість освіти українських молодших школярів, представлені експериментальні дослідження проводилися в період 2014-2016 рр. Школярі третього класу загальноосвітніх установ брали участь в експериментальних дослідженнях. Були реалізовані організаційні форми і методи вальдорфської школи. Це були: ритмічна організація педагогічного процесу, художнє навчання, обмежене використання стандартних підручників і робота школярів зі складання власних робочих зошитів, залучення елементів мистецтва до вивчення всіх предметів, диференційовані вправи для дітей із різними типами темпераменту, використання активно-практичних проектів, активних вправ та ігор. Виявлено позитивний вплив вальдорфських підходів на якість знань школярів (повнота знань і рівень їх засвоєння) і розвиток їхньої особистісно-мотиваційної сфери (відношення молодших школярів до навчання, рівні їхньої пізнавальної активності). Виявлено підвищення рівня шкільної активності та самостійності в навчально-пізнавальній діяльності. Отримані дані дозволяють поширювати Вальдорфський освітній досвід для підвищення якості освіти молодших школярів. С целью определения влияния вальдорфских подходов к организации педагогического процесса на качество образования украинских младших школьников, представленные экспериментальные исследования проводились в период 2014-2016 гг. Школьники третьего класса общеобразовательных учреждений участвовали в экспериментальных исследованиях. Были реализованы организационные формы и методы вальдорфской школы. Это были: ритмическая организация педагогического процесса, художественное обучение, ограниченное использование стандартных учебников и работа школьников по составлению собственных рабочих тетрадей, привлечение элементов искусства к изучению всех предметов, дифференцированные упражнения для детей с разными типами темперамента, использование активно-практических проектов, активных упражнений и игр. Выявлено положительное влияние вальдорфских подходов на качество знаний школьников (полнота знаний и уровень их усвоения) и развитие их личностно-мотивационной сферы (отношение младших школьников к обучению, уровни их познавательной активности). Выявлено повышение уровня школьной активности и самостоятельности в учебно-познавательной деятельности. Полученные данные позволяют распространять Вальдорфский образовательный опыт для повышения качества образования младших школьников.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3229
ISSN: 1732-6729
Appears in Collections:Кафедра теорії і методики викладання природничо-математичних дисциплін у дошкільній, початковій і спеціальній освіті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ionova O. Waldorf Approaches to Organization of the Pedagogical Process.pdf145.83 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.