Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3125
Title: The fall of the roman empire in Valeri Bryusov’s novel-myth The Altar of Victory
Other Titles: Падіння римської імперії в романі-міфі Валерія Брюсова «Вівтар перемоги»
Падение Римской империи в романе-мифе Валерия Брюсова «Алтарь победы»
Authors: Harmash, L.
Kholodniak, O.
Kryvoruchko, S.
Razumenko, I.
Razumenko, T.
Гармаш, Л. В.
Холодняк, О.
Криворучко, С. К.
Разуменко, І. В.
Разуменко, Т. О.
Холодняк, Е.
Разуменко, И. В.
Keywords: Bryusov V.
ancient myth
neomythologism
novel-myth
motivic analysis
Gnostics
Брюсов В.
давній міф
неоміфологізм
роман-міф
мотивний аналіз
гностики
древний миф
неомифологизм
роман-миф
мотивный анализ
гностики
Issue Date: 2019
Publisher: Amazonia Investiga
Citation: The fall of the roman empire in Valeri Bryusov’s novel-myth The Altar of Victory / L. Harmash, O. Kholodniak, S. Kryvoruchko [and etc.] // Аmazonia Investiga. – 2019. – Vol. 8 (22). – P. 684–693.
Abstract: The article considers the antique motifs in Bryusov’s novel-myth The Altar of Victory (1913). We found that there is a complex multi-level hierarchical system of the different motifs. The division of them into three large groups was carried out on the basis of religious beliefs. There are pagans, heretics and Christians. The struggle between them determines the main conflict of the novel. The protagonist, against his will, is involved in historical collisions of a universal significance. Heretic teachings play the leading role among them, which is explained by the enormous influence of Vladimir Solovyov’s work devoted to this topic. Furthermore, the novel reflected Bryusov’s deep interest in the history of ancient Rome, his activity as a translator of Latin poets and his fascination with mysticism and spiritualism. We deduce that Bryusov’s neomythologism has determined the ways of the embodiment of the ancient myth in The Altar of Victory. The author tried to establish correlates between the fall of the Roman empire and a pre-revolutionary era that preceded the October Revolution in Russia (1917) and the Soviet Union (USSR). It gives us grounds for the genre definition of Bryusov’s work as a neomythological novel. У статті розглядаються античні мотиви в романі-міфі В. Я. Брюсова «Вівтар Перемоги» (1913). Ми визначили, що в романі створена складна багаторівнева ієрархічна система, що включає в себе різні мотиви. Залежно від релігійних переконань персонажів всі мотиви діляться на три великі групи: язичницькі, єретичні та християнські. Боротьба між язичниками, єретиками і християнами визначає основний конфлікт роману. Головний герой роману, проти своєї волі, залучений в історичні зіткнення універсального значення. Серед них провідну роль відіграють єретичні вчення, що пояснюється величезним впливом на Брюсова робіт Володимира Соловйова, присвячених цій темі. Крім того, роман відбивав глибокий інтерес російського письменника до історії стародавнього Риму, його діяльність в якості перекладача латинських поетів і його захоплення містикою і спіритизмом. Ми прийшли до висновку, що неоміфологічні інтенції Брюсова зумовили способи втілення стародавнього міфу в романі «Вівтар Перемоги». Автор спробував встановити кореляції між падінням Римської імперії і дореволюційної епохою, яка відбулася перед Жовтневої революції в Росії (1917) і Радянському Союзі (СРСР). Це дає нам підставу для жанрового визначення твору Брюсова як неомифологичного роману. В статье рассматриваются античные мотивы в романе-мифе В. Я. Брюсова «Алтарь Победы» (1913). Мы определили, что в романе создана сложная многоуровневая иерархическая система, включающая в себя различные мотивы. В зависимости от религиозных убеждений персонажей все мотивы делятся на три большие группы: языческие, еретические и христианские. Борьба между язычниками, еретиками и христианами определяет основной конфликт романа. Главный герой романа, против своей воли, вовлечен в исторические столкновения универсального значения. Среди них ведущую роль играют еретические учения, что объясняется огромным влиянием на Брюсова работ Владимира Соловьева, посвященных этой теме. Кроме того, роман отражал глубокий интерес русского писателя к истории древнего Рима, его деятельность в качестве переводчика латинских поэтов и его увлечение мистикой и спиритизмом. Мы пришли к выводу, что неомифологические интенции Брюсова обусловили способы воплощения древнего мифа в романе «Алтарь Победы». Автор попытался установить корреляции между падением Римской империи и дореволюционной эпохой, предшествовавшей Октябрьской революции в России (1917) и Советском Союзе (СССР). Это дает нам основание для жанрового определения произведения Брюсова как неомифологического романа.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3125
ISSN: 2322-6307
Appears in Collections:Кафедра світової літератури

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Harmash, L., Kholodniak, O., Kryvoruchko, S., Razumenko, I., Razumenko, T.pdf396.4 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.