Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3101
Title: New approaches to social-pedagogical work with the family
Other Titles: Нові підходи до соціально-педагогічної роботи з родиною
Новые подходы к социально-педагогической работы с семьей
Authors: Trubavina, I.
Трубавина, И.
Keywords: family
family rights
family members
social-pedagogical work
approach
pedagogical work
self-help assistance
crisis intervention
сім'я
права сім'ї
члени сім'ї
соціально-педагогічна робота
підхід
педагогічна робота
допомога заради самодопомоги
кризове втручання
семья
права семьи
члены семьи
социально-педагогическая работа
подход
педагогическая работа
помощь ради самопомощи
кризисное вмешательство
Issue Date: 2018
Publisher: Premier Publishing s.r.o., Vienna-Prague
Citation: Trubavina I. New approaches to social-pedagogical work with the family / I. Trubavina // Educational Studios : Theory and Practice : collective monograph / H. S. Skovoroda Kharkiv Nat. Ped. Un-ty ; edit. S. T. Zolotukhina, I. M. Trubavina. – Prague ; Vienna : Premier Publishing, 2018. – P. 33-40.
Abstract: The relevance of the article is connected with the need to search for theprovision of social conditions for the development of the family, and not for its constant support. The scientific novelty of the article is: 1) the family-centric approach developed by the author as a theoretical basis for providing social and pedagogical services to families; 2) the methodological foundations, fi rst substantiated in the the-ory of social pedagogy, of providing socio-pedagogical services-the concept of “help for self-help” and “crisis intervention”. According to family-centred approach, protec-tive and security function of a social educator is of prior importance. Social and ped-agogical work protects the rights of a family in the society and the rights of family members in a family ; it is the subsystem of social work in social service centres for a family, children and youth and is directed at solving family problems. On the basis of the family-centred approach and methodical foundations of social and pedagogical work system in social service centres for a family, children and youth of Ukraine is worked out and introduced. It includes the components: 1) of methods and structure of the work with a family and 2) the conditions of its realization. Актуальність статті пов'язана з необхідністю пошуку забезпечення соціальних умов для розвитку сім'ї, а не її постійної підтримки. Наукова новизна статті - це: 1) сімейно-орієнтований підхід, розроблений автором як теоретична основа надання соціально-педагогічних послуг сім’ям; 2) методологічні засади, вперше обґрунтовані в галузі соціальної педагогіки, надання соціально-педагогічних послуг - поняття "допомога самодопомозі" та "кризове втручання". Відповідно до підходу, орієнтованого на сім'ю, захисна та захисна функція соціального педагога має першорядне значення. Соціальна та пед-агорична робота захищає права сім’ї в суспільстві та права членів сім’ї в сім’ї; це підсистема соціальної роботи в центрах соціального обслуговування сім'ї, дітей та молоді та спрямована на вирішення сімейних проблем. На основі сімейно-орієнтованого підходу та методичних засад системи соціально-педагогічної роботи в центрах соціального обслуговування сім'ї, дітей та молоді України розроблено та впроваджено. До нього входять компоненти: 1) методи та структура роботи з сім’єю та 2) умови її реалізації. Актуальность статьи связана с необходимостью поиска обеспечения социальных условий для развития семьи, а не ее постоянной поддержки. Научная новизна статьи - это: 1) семейно-ориентированный подход, разработанный автором как теоретическая основа предоставления социально-педагогических услуг семьям; 2) методологические основы, впервые обоснованы в области социальной педагогики, предоставление социально-педагогических услуг - понятие "помощь самопомощи" и "кризисное вмешательство". Согласно подхода, ориентированного на семью, защитная и защитная функция социального педагога имеет первостепенное значение. Социальная и пед-агорична работа защищает права семьи в обществе и права членов семьи в семье; это подсистема социальной работы в центрах социального обслуживания семьи, детей и молодежи и направлена ​​на решение семейных проблем. На основе семейно-ориентированного подхода и методических основ системы социальной работы в центрах социального обслуживания семьи, детей и молодежи Украины разработаны и внедрены. В него входят компоненты: 1) методы и структура работы с семьей и 2) условия ее реализации.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3101
ISSN: 978-3-903197-77-0
Appears in Collections:Кафедра загальної педагогіки і педагогіки вищої школи
Монографії

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trubavina I. .pdf110.25 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.