Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3099
Title: Pedagogical conditions for the formation of personal values in the intellectually capable students of the main school (based on the study of social disciplines)
Other Titles: Педагогічні умови для формування особистісних цінностей у інтелектуально здатних учнів основної школи (на основі вивчення соціальних дисциплін)
Педагогические условия для формирования личностных ценностей в интеллектуально способных учащихся основной школы (на основе изучения социальных дисциплин)
Authors: Tkachovа, N.
Tkachov, A.
Tкачова, Н.
Ткачов, А.
Keywords: personal values
capable students
main school
social disciplines
pedagogical conditions
особистісні цінності
здібні учні
основна школа
соціальні дисципліни
педагогічні умови
личностные ценности
способные ученики
Issue Date: 2018
Publisher: Premier Publishing s.r.o., Vienna-Prague
Citation: Tkachovа N. Pedagogical conditions for the formation of personal values in the intellectually capable students of the main school (based on the study of social disciplines) / N. Tkachovа, А. Tkachov // Educational Studios : Theory and Practice : collective monograph / H. S. Skovoroda Kharkiv Nat. Ped. Un-ty ; edit. S. T. Zolotukhina, I. M. Trubavina. – Prague ; Vienna : Premier Publishing, 2018. – P. 279-286.
Abstract: The article analyses the special age and typical features of highly-capable students.The main group of educational values which pupils should learn is determined ; there are basic, national, civil, family and personal values.The specifics of the formation of the students’ values in the process of studying social disciplines are revealed.The pedagogical conditions for the formation of personal values in intellectually capable students in the process of studying social disciplines (encouraging schoolchildren to form their own valuable judgments; highlighting the roles and values; the formatting of students’ critical thinking skills ; providing them with personal pedagogical support during the personal values formation and development process; the complex using of two methods of students’ interiorization of socially significant values : their representation to teenagers in “complete” form with following assimilation and implementation in practice; the creation of axiological enriched educational environment basing on which highly-capable students are able to define and consolidate their own values. В статье проанализированы особенности возраста и типичные черты высоко дееспособных студентов. Определены основную группу учебных ценностей, которые должны усвоить учащиеся; существуют основные, национальные, гражданские, семейные и личностные ценности. Раскрыта специфика формирования ценностей учащихся в процессе изучения социальных дисциплин. Педагогические условия для формирования личностных ценностей в интеллектуально способных студентов в процессе изучения социальных дисциплин (поощрение школьников формировать собственные ценные суждения; подчеркивать роли и ценности; формировать навыки критического мышления учащихся, предоставление им личных педагогических поддержка в процессе формирования и развития личностных ценностей, комплексное использование двух методов интерьеризации учащихся в значимых общественно значимых ценностях: их представления подросткам в «полном» виде с последующим усвоением и реализацией на практике, создание аксиологического обогащенного образовательной среды основываясь на том, что високооценивающиеся студенты могут определить и закрепить собственные ценности. У статті проаналізовано особливості віку і типові риси високо дієздатних студентів. Визначено основну групу навчальних цінностей, які повинні засвоїти учні; існують основні, національні, цивільні, сімейні та особистісні цінності. Розкрито специфіку формування цінностей учнів у процесі вивчення соціальних дисциплін. Педагогічні умови для формування особистісних цінностей в інтелектуально здібних студентів в процесі вивчення соціальних дисциплін (заохочення школярів формувати власні цінні судження; підкреслювати роль і цінності; формувати навички критичного мислення учнів, надання їм особистих педагогічних підтримка в процесі формування і розвитку особистісних цінностей, комплексне використання двох методів інтер'єризації учнів в значущих суспільно значущих цінностях: їх уявлення підліткам в «підлогу ом »вигляді з подальшим засвоєнням і реалізацією на практиці, створення аксіологічного збагаченого освітнього середовища грунтуючись на тому, що високо оцінюються студенти можуть визначити і закріпити власні цінності.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3099
Appears in Collections:Кафедра загальної педагогіки і педагогіки вищої школи
Монографії

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tkachovа N., Tkachov A. .pdf112 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.