Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3094
Title: Formation of ecological culture of primary school students : historical aspects (the second half of the 20-th centure)
Other Titles: Формування екологічної культури учнів початкових класів : історичні аспекти (друга половина XX століття)
Формирование экологической культуры учащихся начальных классов: исторические аспекты (вторая половина XX века)
Authors: Smolyanyuk, N.
Cмоляник, Н.
Keywords: ecological culture
competence
primary schoolchildren
lessons of natural science
forms
methods
means
екологічна культура
компетентність
початкові школярі
уроки природознавства
форми
методи
засоби
экологическая культура
компетентность
начальные школьники
уроки естествознания
формы
методы
средства
Issue Date: 2018
Publisher: Premier Publishing s.r.o., Vienna-Prague
Citation: Smolyanyuk N. Formation of ecological culture of primary school students : historical aspects (the second half of the 20-th centure) / N. Smolyanyuk // Educational Studios : Theory and Practice : collective monograph / H. S. Skovoroda Kharkiv Nat. Ped. Un-ty ; edit. S. T. Zolotukhina, I. M. Trubavina. – Prague ; Vienna : Premier Publishing, 2018. – P. 153-159.
Abstract: In this article the essence of the concepts of «competence», «key competence» and «ecological culture» are disclosed ; the content of ecological competence in modern educational documents is determined (Concept of the New Ukrainian School and State Standard of Elementary Education, 2018) ; the purpose of the modern natural education in the elementary school is determined; the most recent age of the formation of ecological culture is substantiated.The forms, methods and means of realization of natural education in the second half of the twentieth century are generalized, prerequisites have been clarifi ed, that led to the strengthening and deepening of the process of formation of ecological culture in educational institutions were outlined; the prospect of using the experience of the studied period in a modern school was considered. У цій статті розкрито сутність понять «компетентність», «ключова компетентність» та «екологічна культура»; визначено зміст екологічної компетентності в сучасних навчальних документах (Концепція Нової української школи та Державного стандарту початкової освіти, 2018 р.); визначається мета сучасного природничого виховання в початковій школі; обґрунтовується найновіша епоха становлення екологічної культури. Форми, методи та засоби реалізації природничого виховання у другій половині ХХ століття узагальнені, з'ясовані передумови, що призвели до зміцнення та поглиблення окреслено процес формування екологічної культури в навчальних закладах; розглянуто перспективу використання досвіду досліджуваного періоду в сучасній школі. В этой статье раскрыта сущность понятий «компетентность», «ключевая компетентность» и «экологическая культура»; определено содержание экологической компетентности в современных учебных документах (Концепция Новой украинской школы и Государственного стандарта начального образования, 2018) определяется цель современного естественного воспитания в начальной школе; обосновывается самая эпоха становления экологической культуры. Формы, методы и средства реализации естественного воспитания во второй половине ХХ века обобщены, выяснены причины, которые привели к укреплению и углублению обозначены процесс формирования экологической культуры в учебных заведениях; рассмотрено перспективу использования опыта исследуемого периода в современной школе.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3094
ISSN: 978-3-903197-77-0
Appears in Collections:Кафедра теорії і методики викладання природничо-математичних дисциплін у дошкільній, початковій і спеціальній освіті
Монографії

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Smolyanyuk N. .pdf107.56 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.