Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3079
Title: Comparative analysis of clubs of international friendship and school euroclubs
Other Titles: Порівняльний аналіз клубів міжнародної дружби та шкільних євроклубів
Сравнительный анализ клубов международной дружбы и школьных евроклубов
Authors: Podcherniaieva, N.
Подчерняева, Н.
Keywords: children’s public association
activity
Euroclub
general educational institution
club of international friendship
дитяче громадське об'єднання
діяльність
євроклуб
загальноосвітній заклад
клуб інтернаціональної дружби
детское общественное объединение
деятельность
евроклуб
общеобразовательное учреждение
клуб интернациональной дружбы
Issue Date: 2018
Publisher: Premier Publishing s.r.o., Vienna-Prague
Citation: Podcherniaieva N. Comparative analysis of clubs of international friendship and school euroclubs / N. Podcherniaieva // Educational Studios : Theory and Practice : collective monograph / H. S. Skovoroda Kharkiv Nat. Ped. Un-ty ; edit. S. T. Zolotukhina, I. M. Trubavina. – Prague ; Vienna : Premier Publishing, 2018. – P. 215–222.
Abstract: The article highlights the activity of the Euroclub of a comprehensive educational institution as one of the forms of children’s public association. There is not only the promotion of pan-European democratic values through the Euroclubs, but also there is the positioning of traditional and modern ethnic culture of high school students. A comparative analysis of the activities of school Euroclubs and clubs of international friendship is conducted in the article. The features of school Euroclubs are revealed, which consists in teaching high school students the tolerant attitude to other behavior, to other thinking, to other points of viewand other elections of one`s way of life; acquiring practical experience communicating with peers from European countries; using predominantly interactive forms of work. Among the specifi c features of the clubs of international friendship, ideological, politicization, regulation and limitation of the independence of senior pupils are distinguished. It is revealed that the clubs’ common work was to cultivate a sense of friendship, mutual understanding, mutual assistance, cooperation, creativity, respectful attitude towards people of different nationalities.It is concluded that the participation of high school students in the activities of the Euroclub of a comprehensive educational institution helps them to participate actively in the world`s information and education space. У статті висвітлено діяльність Євроклубу загальноосвітнього навчального закладу як однієї з форм громадського об’єднання дітей. Існує не лише пропагування загальноєвропейських демократичних цінностей через євроклуби, але й позиціонування традиційної та сучасної етнічної культури учнів старших класів. У статті проведено порівняльний аналіз діяльності шкільних євроклубів та клубів міжнародної дружби. Розкрито особливості шкільних євроклубів, що полягає у навчанні старшокласників толерантного ставлення до іншої поведінки, до іншого мислення, до інших точок зору та інших виборів свого життєвого шляху ; набуття практичного досвіду спілкування з однолітками з європейських країн; використовуючи переважно інтерактивні форми роботи. Серед специфічних особливостей клубів міжнародної дружби, ідеологічної, політизованості, регулювання та обмеження незалежності старшокласників. Виявлено, що спільна робота клубів полягала у вихованні почуття дружби, взаєморозуміння, взаємодопомоги, співпраці, творчості, шанобливого ставлення до людей різних національностей. Зроблено висновок, що участь старшокласників у діяльності Євроклуб загальноосвітнього навчального закладу допомагає їм брати активну участь у світовому інформаційно-освітньому просторі. В статье отражена деятельность Евроклуба общеобразовательного учебного заведения как одной из форм общественного объединения детей. Существует не только пропаганда общеевропейских демократических ценностей через евроклубы, но и позиционирования традиционной и современной этнической культуры учащихся старших классов. В статье проведен сравнительный анализ деятельности школьных евроклубов и клубов международной дружбы. Раскрыты особенности школьных евроклубов, которая заключается в обучении старшеклассников толерантного отношения к другой поведения, к другому мышления, к другим точкам зрения и других выборов своего жизненного пути; приобретения практического опыта общения со сверстниками из европейских стран; используя преимущественно интерактивные формы работы. Среди специфических особенностей клубов международной дружбы, идеологической, политизированности, регулирования и ограничения независимости старшеклассников. Выявлено, что совместная работа клубов заключалась в воспитании чувства дружбы, взаимопонимания, взаимопомощи, сотрудничества, творчества, уважительного отношения к людям разных национальностей. Сделан вывод, что участие старшеклассников в деятельности Евроклуб общеобразовательного учебного заведения помогает им принимать активное участие в мировом информационно-образовательном пространстве.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3079
Appears in Collections:Кафедра загальної педагогіки і педагогіки вищої школи
Монографії

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Podcherniaieva N. .pdf111.46 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.