Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3065
Title: Українська академічна риторична школа
Other Titles: Украинская академическая риторическая школа
Ukrainian academic rhetoric school
Authors: Ткаченко, Л. П.
Tkachenko, L. P.
Keywords: риторика
університет
освіта
система
підручники
методика
риторика
университет
образование
система
учебники
методика
rhetoric
university
education
system
textbooks
methodology
Issue Date: 2018
Publisher: ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника»
Citation: Ткаченко Л. П. Українська академічна риторична школа / Л. П. Ткаченко // Науковий журнал ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника» (Освітній простір України). – 2018. – Вип. 14. – С. 51-57.
Abstract: У статті йдеться про становлення та розвиток в Україні академічної риторичної школи, що трансформувала кращі надбання викладання гуманітарних дисциплін з братських шкіл та колегіумів. Перші українські університети напрацювали автентичну парадигму передачі знань, яка вирізнялася не лише ґрунтовними знаннями викладачів лекторів, а й спиралася на традиційні для нашої освітньої системи принципи: народність, доступність, природовідповідність тощо. У статті доведено, що академічні ритори використовували власний досвід побудови навчальних курсів, прагнули до запровадження діалогічних методів навчання, активно аналізували зарубіжний досвід, але передавали знання з опорою на ментальність українського студентства. Зазначено, що значний внесок в розвиток риторики як навчального предмета внесла університетська освіта. Вивчення історії становлення академічного красномовства доводить, що українські викладачіритори створили непересічну систему взаємодії викладач - студент, що передбачає паритетні конструктивні взаємини у навчальному процесі. В статье говорится о становлении и развитии в Украине академической риторической школы, которая трансформировала лучшие образцы преподавания гуманитарных дисциплин братских школ и коллегиумов. Первые украинские университеты разработали аутентичную парадигму передачи знаний, которая отличалась не только глубокими знаниями преподавателей лекториев, но и опиралась на традиционные для нашей образовательной системы принципы: народности, доступности, природосоответствия т.п. В статье доказано, что академические риторы использовали собственный опыт построения учебных курсов, стремились к внедрению диалогических методов обучения, активно анализировали зарубежный опыт, но передавали знания с опорой на ментальность украинского студенчества. Отмечено, что значительный вклад в развитие риторики как учебного предмета внесло университетское образование. Изучение истории становления академического красноречия доказывает, что украинские преподаватели-риторы создали незаурядную систему взаимодействия преподаватель - студент, что предусматривает паритетные конструктивные взаимоотношения в учебном процессе. The article deals with the formation and development of an academic rhetoric school in Ukraine that transformed the best achievements of teaching humanitarian disciplines from fraternal schools and colleges. The first Ukrainian universities developed an authentic paradigm of transfer of knowledge, which was different not only in the sound knowledge of lecturers, but also based on the traditional principles of our educational system: nationality, accessibility, natural conformity, etc. The article proves that academic rhetoricians used their own experience in constructing training courses, aimed to introduce dialogical teaching methods, actively analyzed foreign experience, but transferred knowledge based on the mentality of Ukrainian students. It is noted that university education made a significant contribution to the development of rhetoric as a subject of study. Famous eachers, public figures, linguists, and rhetoricpractitioners developed theoretical and practical principles of rhetoric. Development of the courses of the theory of literature was based on scientific researches of M. Dragomanov, M. Kostomarov, K. Zelenetsky, O. Potebni, I. Ryzhsky, I. Sreznevsky and others. The textbooks of 0. Halych, M. Koshansky, O. Merzlyakov, I. Ryzhsky were the important methodological materials for roviding rhetoric courses. The positive phenomenon of the nineteenth century is a broad public debate about the utdated purpose and content of the rhetoric, which caused criticism from the pedagogical press and well-known educators and critics. Such tendencies led to a decline in the development of the theory of methodology and the extraction of rhetoric as a discipline from the programs of gymnasiums and universities, but laid the foundations for the further development of the Ukrainian academic rhetoric school. The study of the history of the formation of academic eloquence proves that Ukrainian lecturers created an unequivocal teacher-student interaction system that involves a parity of constructive relationships in the educational process.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3065
Appears in Collections:Кафедра теорії і методики викладання філологічних дисциплін у дошкільній, початковій і спеціальній освіті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ткаченко Л.П..pdf141.23 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.