ФОРМУВАННЯ ПРЕДМЕТНО-ПРАКТИЧНИХ КОМПЕТЕНЦІЙ МАЙБУТНІХ МЕНЕДЖЕРІВ ОСВІТИ

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2016-07-01
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
ТОВ «Щедра садиба плюс»
Анотація
В статті висвітлюється тема формування предметно-практичних компетенцій майбутніх менеджерів освіти. Науковцями розробляються два види моделей: модель діяльності спеціаліста й модель його підготовки. Перша з них зорієнтована на вивчення сфери діяльності випускників певного профілю, на основі переліку умов їх праці, необхідних знань, умінь, навичок і якостей особистості. Друга – дає відповідь на питання про те, що необхідно спеціалісту для його успішної діяльності. Компетентнісна модель спеціаліста-випускника представляє опис того, яким набором компетенцій повинен володіти випускник вишу, до виконання яких професійних функцій він повинен бути підготовлений і якою повинна бути ступінь його підготовленості. Таким чином компетентнісна модель є науковою основою результату й процесу підготовки в виші, яка виражається компетентністю, що забезпечує готовність і здатність випускника до успішної діяльності в професійній і соціальній сферах та змістовно подається структурою загальних і професійних компетенцій спеціаліста. Майбутній менеджер повинен виконувати такі виробничі функції: організаційну, аналітичну, планову, контрольну, навчально-методичну, науково-дослідну тощо. В сучасних умовах мова компетенцій є найбільш адекватною для описання результатів освіти. По суті це єдина узгоджена мова для описування академічних та професійних профілів і рівнів вищої освіти. На думку західних експертів, результати освіти, виражені на мові компетенцій – це шлях до розширення академічного й професійного визнання та мобільності, порівнянності й сумісності дипломів і кваліфікацій. В українських реаліях реалізація компетентнісного підходу може виступити додатковим чинником підтримки єдиного освітнього та професійно-кваліфікаційного простору. В статье освещается тема формирования предметно-практических компетенций будущих менеджеров образования. Учеными разрабатываются два вида моделей: модель деятельности специалиста и модель его подготовки. Первая из них ориентирована на изучение сферы деятельности выпускников определенного профиля на основе перечня условий их труда, необходимых знаний, умений, навыков и качеств личности. Вторая – дает ответ на вопрос о том, что необходимо специалисту для его успешной деятельности. Компетентностная модель специалиста-выпускника представляет описание того, каким набором компетенций должен обладать выпускник вуза, к выполнению каких профессиональных функций он должен быть подготовлен и какова должна быть степень его подготовленности. Таким образом компетентностная модель является научной основой результата и процесса подготовки в вузе, которая выражается компетентностью, обеспечивающей готовность и способность выпускника к успешной деятельности в профессиональной и социальной сферах и содержательно подается структурой общих и профессиональных компетенций специалиста. Будущий менеджер должен выполнять следующие производственные функции: организационную, аналитическую, плановую, контрольную, учебно-методическую, научно-исследовательскую и тому подобное. В современных условиях язык компетенций является наиболее адекватным для описания результатов образования. По сути это единственный согласованный язык для описания академических и профессиональных профилей и уровней высшего образования. По мнению западных экспертов, результаты образования, выраженные на языке компетенций – это путь к расширению академического и профессионального признания и мобильности, сопоставимости и совместимости дипломов и квалификаций. В украинских реалиях реализация компетентностного подхода может выступить дополнительным фактором поддержания единого образовательного и профессионально-квалификационного пространства. The article highlights the formation of subject-practical competences of future education managers. Scientists developed two types of models: model of activity of the expert and the model for its preparation. The first of them focused on the study of the activities of graduates of a specific profile based on the list their working conditions, necessary knowledge, skills and personal qualities. The second gives the answer to the question about what needs a specialist for its successful operation. The competence model of the specialist-graduate is a description of what set of competencies should have the graduate to perform professional functions it should be prepared and what should be its degree of preparedness. Therefore, the competence model is a research-based result and process of training in the University, which is competence, ensuring the willingness and ability of a graduate to successful activities in professional and social fields and content is supplied by the structure of General professional competence of a specialist. Future Manager must perform the following production function: organizational, analytical, planning, control, teaching, research and the like. In modern conditions, the language of competences is the most appropriate for the description of educational outcomes. In fact it is the only consistent language for describing the academic and professional profiles and levels of higher education. According to Western experts, the results of education, expressed in the language of competences is the way to expand the academic and professional recognition and mobility, comparability and compatibility of diplomas and qualifications. In the Ukrainian realities, the implementation of competence-based approach can act as an additional factor in maintaining a common educational and vocational qualification of space.
Опис
Ключові слова
сучасна вища освіта, предметно-практичні компетенції, менеджери освіти, компетентність, современное высшее образование, предметно-практические компетенции, менеджеры образования, компетентность, modern higher education, subject practical competence, managers of education, competence
Цитування
Темченко О. В. Формування предметно-практичних компетенцій майбутніх менеджерів освіти / О. В. Темченко // Модернізація освітнього процесу в Інституті підвищення кваліфікації, перепідготовки : матеріали методолог. семінару / ХНПУ ім. Г. С. Сковороди ; за заг. ред. проф. Р. І. Черновол-Ткаченко. – Харків : Щедра садиба плюс, 2016. – С. 65–74.