Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3018
Title: Эротические жесты в поэзии и литературных симфониях Андрея Белого: от "Золота в лазури" к "Кубку метелей"
Other Titles: Еротичні жести в поезії і літературних симфоніях Андрія Бєлого: від "Золота в блакиті" до "Кубку заметілі"
Erotic Gestures in Poetry and Literary Symphonies by Andrei Bely: from "Gold in Azure" to "Goblet of Blizzards"
Authors: Гармаш, Л. В.
Garmash, L.
Keywords: Белый Андрей
эротический жест
словесный жест
голосовой жест
графический знак
символизм
Бєлий Андрій
еротичний жест
словесний жест
голосовий жест
графічний знак
символізм
Bely Andrei
erotic gesture
verbal gesture
voice gesture
graphic sign
symbolism
Issue Date: 2019
Publisher: ХНПУ імені Г. С. Cковороди
Citation: Гармаш Л. В. Эротические жесты в поэзии и литературных симфониях Андрея Белого: от "Золота в лазури" к "Кубку метелей" / Л. В. Гармаш // Наукові записки Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Літературознавство / ХНПУ ім. Г. С. Сковороди ; [редкол.: Л. В. Гармаш та ін.]. – Київ : Вид. дім Д. Бураго, 2019.– Вип. 1–2 (91–92). – С. 31–44.
Abstract: В работе предпринят анализ эротических жестов в лирике и в симфониях Андрея Белого как структурно значимых элементов художественного текста, которые рассматриваются в контексте творчества одного из наиболее известных русских символистов. Установлены корреляты между жестом как поэтическим приемом и мировоззренческими установками автора «Золота в лазури» и литературных симфоний. Пластика тела движения, позы, взгляды, мимика, жесты) занимала значительное место в жизни и творчестве писателя, который использовал дляпередачи жеста самые разные средства (интонацию, ритм, паузы и т.д.). В ранних произведениях Андрея Белого в изобилии встречаются различные типы жестов – словесные, голосовые, а также оответствующие определенным жестам графические знаки. Жесты являются органической частью лирического дневника, сопровождая отношения героя-поэта и его возлюбленной Вечности, данные в двух соположенных планах – Аmor sacro и Amor profano. Эти два плана организуют пространственную и смысловую вертикаль, определяющую направленность жестов в симфониях и лирике поэта. Система эротических жестов организована по принципу зеркальных отражений, воплощая символистские представления о том, что мир дольний является подобием, пусть иллюзорным и несовершенным, мира горнего. Параллели, возникающие между двумя видами любви, определяют амбивалентный характер жестов, их двуплановость, подразумевающую соединение в одном жесте эротических и мистических (религиозных) коннотаций. В раннем творчестве Андрея Белого жесты выполняют две основные функции, а именно, помогают передать внутреннее состояние героев, а также служат средством коммуникации между ними. На выраженные с их помощью вопрос, приглашение, обращение обычно следует ответ. Жесты в произведениях Белого часто омонимичны, что в случае с эротическими жестами приводит к размытию границ между телесным и духовным, земным и божественным. У роботі зроблено аналіз еротичних жестів в ліриці і в симфоніях Андрія Бєлого як структурно значущих елементів художнього тексту, які розглядаються в контексті творчості одного з найбільш відомих російських символістів. Встановлено кореляти між жестом як поетичним прийомом і світоглядними установками автора «Золота в блакиті» і літературних сим- фоній. Пластика тіла (руху, пози, погляди, міміка, жести) займала значне місце в житті і творчості письменника, який використовував для передачі жесту найрізноманітніші засоби (інтонацію, ритм, паузи тощо). У ранніх творах Андрія Бєлого в достатку зустрічаються різні типи жестів – словесні, голосові, а також відповідні певним жестам графічні знаки. Жести є органічною частиною ліричного щоденника, супроводжуючи відносини героя-поета і його коханої Вічності, дані в двох збігання планах – Аmor sacro і Amor profano. Ці два плани організують просторову і смислове вертикаль, визначальну спрямованість жестів в симфоніях і ліриці поета. Система еротич- них жестів організована за принципом дзеркальних відображень, втілюючи символістські уявлення про те, що світ земний є подобою, нехай ілюзорним і недосконалим, світу горішнього. Паралелі, що виникають між двома видами любові, визначають амбівалентний характер жестів, їхню одночасну наявність у двох планах буття, що припускає поєднання в одному жесті еротичних і містичних (релігійних) конотацій. У ранній творчості АндріяБєлого жести виконують дві основні функції: вони допомагають передати внутрішній стан героїв та служать засобом комунікації між ними. Жестові питання, запрошення, звернення зазвичай мають відповідь. Жести у Бєлого часто омонімічні, що у випадку з еротичними жестами призводить до розмиття кордонів між тілесним і духовним, земним і божественним первнями. The paper analyzes the erotic gestures in Andrei Bely’s lyrics and symphonies as structurally signifi cant elements of a literary text, which are considered in the context of the work of one of the most famous Russian symbolists. Correlates between the gesture as a poetic device and the philosophical attitudes of the author of “Gold in Azure” and literary symphonies are established. Body plastic (movements, postures, looks, facial expressions, gestures) occupied a signifi cant place in the life and work of the writer, who used a variety of means to convey a gesture (intonation, rhythm, pauses, etc.). In the early works of Andrei Bely, various types of gestures are found in abundance: verbal, voice and graphic signs correspond to certain gestures. Gestures are an organic part of the lyric diary, accompanying the relationship of the hero-poet and his beloved Eternity, given in two paired plans – Amor sacro and Amor profano. These two plans organize the spatial and semantic vertical, which determines the direction of gestures in the poet’s symphonies and lyrics. The system of erotic gestures is organized according to the principle of mirror refl ections, embodying the symbolist ideas that the low world is a likeness, albeit illusory and imperfect, of the high world. The parallels that arise between the two types of love determine the ambivalence of gestures, their two-dimensional nature, implying a combination of erotic and mystical (religious) connotations in one gesture. In the early work of Andrei Bely, gestures perform two main functions, namely, they help to convey the internal state of the characters, and also serve as a means of communication between them. The question, invitation, appeal expressed with gestures is usually followed by an answer. Gestures are often homonymous, which in the case of erotic gestures leads to blurring of the boundaries between the physical and the spiritual, the earthly and the divine spheres.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3018
ISSN: 2312-1068
Appears in Collections:Кафедра світової літератури

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Гармаш Л. В. Эротические жесты в поэзии.pdf314.93 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.