Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3005
Title: Нормативно-правова база забезпечення реалізації інклюзивного навчання в системі освіти України
Other Titles: Нормативно-правовая база обеспечения реализации инклюзивного обучения в системе образования Украины
Normative and legal basis for promoting inclusive education in the educational system of Ukraine
Authors: Дубініна, О.
Партола, В.
Смолянюк, Н.
Дубинина, Е.
Партола, В.
Смолянюк, Н.
Dubinina, O.
Partola, V.
Smolyanyuk, N.
Keywords: нормативно-правова база
інклюзивне навчання
заклади освіти
нормативно-правовая база
инклюзивное обучение
учебные заведения
normative and legal basis
inclusive education
educational institutions
Issue Date: 2019
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Дубініна О. Нормативно-правова база забезпечення реалізації інклюзивного навчання в системі освіти України / О. Дубініна, В. Партола, Н. Смолянюк // Актуальні питання гуманітарних наук : міжвузівський зб. наук. пр. молодих вчених Дрогобицького держ. пед. ун-ту імені Івана Франка. - Дрогобич : Гельветика, 2019. - Вип. 24, т. 1. - С. 144-148.
Abstract: У статті проаналізовано нормативно-правову базу з питань реалізації інклюзивного навчання в України, яка є запорукою успішного його впровадження в заклади освіти країни. Встановлено, що Україна орієнтується на досвід країн Західної та Центральної Європи (Швейцарії, Фінляндії, Німеччини та інші), які мають вагомі досягнення в реалізації інклюзивного навчання. Обґрунтовано залежність нормативно-правової бази України від міжнародної, зокрема ООН. Визначено вимоги до відкриття інклюзивного класу/групи в умовах закладів освіти. Простежено відповідність порядку організації інклюзивного класу/групи закладів освіти чинній нормативно-правовій базі України, що свідчить про значні успіхи в реалізації інклюзивного навчання у державі як на законодавчому рівні, так і під час безпосередньої його реалізації. Окреслено досвід впровадження інклюзивної освіти у школах та дошкільних закладах України. Представлено статистичні дані щодо кількості інклюзивних закладів освіти та дітей, які в них навчаються. В статье проанализировано нормативно-правовую базу по вопросам реализации инклюзивного обучения в Украине, которая является залогом успешного его применения в учебные заведения страны. Установлено, что Украина ориентируется на опыт стран Западной и Центральной Европы (Швейцарии, Финляндии, Германии и другие), которые имеют значительные достижения в реализации инклюзивного обучения. Обоснованно зависимость нормативно-правовой базы Украины от международной, в частности ООН. Определены требования к открытию инклюзивного класса/группы в условиях учебных заведений. Прослежено соответствие порядка организации инклюзивного класса/группы учебных заведений действующей нормативно-правовой базе Украины, что свидетельствует о значительных успехах в реализации инклюзивного обучения в государстве как на законодательном уровне, так и во время непосредственной его реализации. Определены опыт внедрения инклюзивного образования в школах и дошкольных учреждениях Украины. Представлены статистические данные по количеству инклюзивных учебных заведений и детей, которые в них учатся. The article substantiates the relevance of the chosen theme to the requirements of modernity. In the article were analyzed the regulatory framework on implementation issues of inclusive education in Ukraine, which is the key to its successful application to educational institutions of the country (Laws of Ukraine, Decrees and Orders of the Cabinet of Ministers, Orders, Letters and Recommendations of the Ministry of Education and Science of Ukraine, report "Sustainable Development Goals: Ukraine (2016-2030) and others). It was established that Ukraine is guided by the experience of the countries of Western and Central Europe (Switzerland, Finland, Germany, and others.), which have significant achievements in the realization of inclusive education. Was substantiated the dependence of the legal and regulatory framework of Ukraine on the international, in particular, the United Nations, were specifies the documents that Ukraine has adopted in response to international ones. The procedure of procedural actions for the introduction of inclusive education was described, namely: submission of an application and other documents to an educational institution by parents of a child with special educational needs; formation of a team of psychological and pedagogical support of such a child; Planning and conducting of psychological and pedagogical and correction-development classes (services); drafting of the program of individual development of the child; selecting and equipping a room for the creation of an inclusive class/group, and a resource room. Were defined the requirements for opening an inclusive class/group in the conditions of educational institutions. The compliance of the order of the organization of the inclusive class/group of educational institutions with the current regulatory framework of Ukraine is traced, which indicates significant progress in the implementation of inclusive education in the state, both at the legislative level and in the immediate realization of it. Was determined the experience of introducing inclusive education in schools and preschool institutions of Ukraine. Were given statistical data on the number of inclusive educational institutions and children who study in these educational institutions. The dynamics of the increase of inclusive educational institutions, especially in regional centers and large cities over the past 5 years, has been noted.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3005
ISSN: 2308-4855 (Ргint)
2308-4863 (Оnline)
Appears in Collections:Кафедра теорії і методики викладання природничо-математичних дисциплін у дошкільній, початковій і спеціальній освіті



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.