Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/2993
Title: Тraining the students of natural-mathematical specialties in engineering design at higher institutions of pedagogicfal education
Other Titles: Підготовка студентів природничо-математичних спеціальностей з інженерного проектування у вищих навчально-виховних закладах
Подготовка студентов естественно-математических специальностей с инженерного проектирования в высших учебно-воспитательных заведениях
Authors: Deynychenko, G.
Deynychenko, V.
Deynychenko, T.
Дейниченко, Г.
Дейниченко, В.
Дейниченко, Т.
Keywords: natural and mathematical specialties
engineering design
students
engineering design skills
teaching techniques
educational design project
пприродничо-математичні спеціальності
інженерний дизайн
студенти
навички інженерного проектування
методики викладання
навчальний дизайн-проект
естественно-математические специальности
инженерный дизайн
студенты
навыки инженерного проектирования
методики преподавания
учебный дизайн-проект
Issue Date: 2018
Publisher: Premier Publishing s.r.o., Vienna-Prague
Citation: Deynychenko G. Тraining the students of natural-mathematical specialties in engineering design at higher institutions of pedagogicfal education / G. Deynychenko, V. Deynychenko, Т. Deynychenko // Educational Studios : Theory and Practice : collective monograph / H. S. Skovoroda Kharkiv Nat. Ped. Un-ty ; edit. S. T. Zolotukhina, I. M. Trubavina. – Prague ; Vienna : Premier Publishing, 2018. – P. 315-321.
Abstract: The article is devoted to the actual issues of preparing students of natural and mathematical specialties for technical design in the process of their professional training in higher pedagogical educational institutions. The relevance of the problem of preparing a future teacher for technical design is related to a competent approach that provides the formation of technical and design competency, which allows the means technical construction to solve creatively the didactic and methodical tasks. The work for the first time considered scientific and technical creativity as a component of the future teacher’s training in the natural-mathematical profile; developed, theoretically substantiated and experimentally tested the integrated technology of preparing the future teacher for technical design, which involves reproductive activity, elements of contextual learning with the development of a training design project, intragroup differentiation in different programs and at the request of students, eniching the teaching of additional organization of creative activity in extracurricular time ; conditions are found that ensure the eff ectiveness of integrated technology ; criteria and indicators of readiness of students for technical designing are specified; the definitions are described “technical design”, “readiness for technical design”. Стаття присвячена актуальним питанням підготовки студентів природничо-математичних спеціальностей до технічного проектування у процесі їх професійної підготовки у вищих педагогічних навчальних закладах. Актуальність проблеми підготовки майбутнього вчителя до технічного проектування пов'язана з компетентнісним підходом, який забезпечує формування технічної та конструкторської компетентності, що дозволяє засобам технічної побудови творчо вирішувати дидактичні та методичні завдання. Робота вперше розглядала науково-технічну творчість як складову підготовки майбутнього вчителя у природно-математичному профілі; розроблена, теоретично обґрунтована та експериментально апробована інтегрована технологія підготовки майбутнього вчителя до технічного проектування, що передбачає репродуктивну діяльність, елементи контекстуального навчання з розробкою навчального дизайнерського проекту, внутрішньогрупову диференціацію в різних програмах та на замовлення студентів, збагачуючи викладання додаткової організації творчої діяльності у позакласний час; встановлено умови, що забезпечують ефективність інтегрованих технологій; конкретизовано критерії та показники готовності учнів до технічного проектування; визначення описуються "технічний дизайн", "готовність до технічного проектування". Статья посвящена актуальным вопросам подготовки студентов естественно-математических специальностей к техническому проектированию в процессе их профессиональной подготовки в высших педагогических учебных заведениях. Актуальность проблемы подготовки будущего учителя к техническому проектированию связана с компетентностного подхода, который обеспечивает формирование технической и конструкторской компетентности, позволяет средствам технической построения творчески решать дидактические и методические задачи. Работа впервые рассматривала научно-техническое творчество как составляющую подготовки будущего учителя в естественно-математическом профиле; разработана, теоретически обоснована и экспериментально апробирована интегрированная технология подготовки будущего учителя к техническому проектированию, предусматривающий репродуктивную деятельность, элементы контекстуального обучения с разработкой учебного дизайнерского проекта, внутригрупповую дифференциацию в различных программах и на заказ студентов, обогащая преподавания дополнительной организации творческой деятельности во внеклассное время; установлены условия, обеспечивающие эффективность интегрированных технологий; конкретизированы критерии и показатели готовности учащихся к техническому проектированию; определение описываются "технический дизайн", "готовность к техническому проектированию".
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/2993
Appears in Collections:Кафедра педагогіки
Монографії

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Deynychenko G. .pdf107.57 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.