Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/2674
Title: Розвиток творчих здібностей дітей старшого дошкільного віку засобами LEGO-конструювання
Other Titles: Развитие творческих способностей детей старшего дошкольного возраста средствами LEGO-конструирования
Development of creativity of senior preschoolers with the help of LEGO-constructing
Authors: Грицкова, Ю. В.
Грицкова, Ю. В.
Hrytskova, Yu. V.
Keywords: лєго
творчі здібності
оригінальність мислення
творчий потенціал
конструювання
старший дошкільний вік
лего
творческие способности,
оригинальность мышления
творческий потенциал
конструирование
старший дошкольный возраст
LEGO
creative abilities
originality of thinking
creative potential
constructing
senior preschool age
Issue Date: 2019
Publisher: ПУ «Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій» (ПНДІЕІ)
Citation: Грицкова Ю. В. Розвиток творчих здібностей дітей старшого дошкільного віку засобами LEGO-конструювання / Ю. В. Грицкова // Інноваційна педагогіка : наук. журн. / Причорномор. н.-д. ін-т екон. та інновацій. – Одеса : ПНДІЕІ, 2019. – Вип. 12, т. 2. – С. 106–109.
Abstract: Статтю присвячено проблемі розвитку індивідуальних особливостей дітей старшого дошкільного віку, що визначають успішність виконання ними творчої діяльності, - їх творчих здібностей шляхом залучення до конструктивної діяльності з LEGO. Автором розкрито сутність поняття «творчі здібності» та окреслено шляхи їх розвитку у дітей даної вікової групи, визначено роль і місце конструювання у зазначеному процесі та обґрунтовано можливості конструкторів LEGO як засобу розвитку творчого мислення, уяви, фантазії дітей. Доведено, що незважаючи на чисельні переваги LEGO над іншими видами конструкторів, з наборами LEGO сьогодні працюють не багато закладів дошкільної освіти, продукція LEGO EDUCATION тільки починає інтегруватися в освітній процес цих установ. Зазначено, що діти з задоволенням працюють з LEGO, конструюють за зразком, за умовами, за запропонованою вихователем темою та власним задумом. У результаті такої роботи у дітей формується оригінальність і своєрідність мислення, розвивається уява, творчий потенціал дошкільників. Статья посвящена проблеме развития индивидуальных особенностей детей старшего дошкольного возраста, определяющих успешность выполнения ими творческой деятельности - их творческих способностей путем привлечения к конструктивной деятельности с LEGO. Автором раскрыта сущность понятия «творческие способности» и намечены пути их развития у детей данной возрастной группы, определены роль и место конструирования в указанном процессе, обоснованы возможности конструкторов LEGO как средства развития творческого мышления, воображения, фантазии детей. Доказано, что несмотря на многочисленные преимущества LEGO над другими видами конструкторов, именно с этим конструктором сегодня работают не так уж много учреждений дошкольного образования, т.е продукция LEGO EDUCATION только начинает интегрироваться в образовательный процесс этих учреждений. Отмечено, что дети с удовольствием работают с LEGO, конструируют по образцу, условиям, предложенной воспитателем теме и собственному замыслу. В результате такой работы у детей формируется оригинальность и своеобразие мышления, развивается воображение, творческий потенциал дошкольников. The article is devoted to the development of the individual characteristics of senior preschoolers that determine the success of their creative work - their creativity by involving them into constructive activity with LEGO products. The author reveals the essence of the concept of "creativity", determines the ways of its development in children of this age group, defines the role and the place of constructing in that process and proves the ability of LEGO construction sets to improve creative thinking, imagination, and fantasy of children. It is proved that despite numerous advantages of LEGO construction sets over other types of construction sets today there are not many pre-school educational institutions which use them in their activities, the products of LEGO EDUCATION just start to be integrated into the educational process of these institutions. It is noted that children are happy to work with LEGO pieces, construct on a model, on terms, on the theme proposed by the tutor and create their own design. Cars, planes, missiles, alien spaceships, houses for Father Frost and Snow Maiden, Santa Claus and his reindeer, the hut for Baba Yaga, magic castles for fairy princesses, pyramids for Pharaohs, International Space Stations, various sculptures - and all of these are not a complete list of what can be made with LEGO construction sets. LEGO pieces can be assembled and connected in many ways to construct objects. Anything constructed can be taken apart again, and the pieces can be reused to make new things. As a result, the originality and peculiarity of thinking are formed, designing skills of children are improved, creative imagination and creative potential of preschoolers develop. The author does not claim a comprehensive study of the problem of senior preschoolers’ creativity with the help of LEGO-products. In the author’ opinion, the perspective area of a further research can be studying foreign experience of using LEGO construction sets for the development of creative abilities of children of this age group in preschool education and implementation of this experience in the preschool educational process in Ukraine.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/2674
ISSN: 2311-5491 (print)
Appears in Collections:Кафедра теорії і технологій дошкільної освіти та мистецьких дисциплін



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.