Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/2661
Title: Шляхи формування навчально-професійної мотивації майбутніх учителів музики до вдосконалення виконавської майстерності
Other Titles: Пути cтимулирования учебно-профессиональной мотивации будущих учителей музыки к совершенствованию исполнительского мастерства
The ways of stimulation of learning and professional motivation of future music teachers to improvement of performing skills
Authors: Барсукова, Н. С.
Barsukovа, N. S
Keywords: форми
методи
стимул
стимулювання
навчально-професійна мотивація
особистісні якості
професійно важливі якості
когнітивна сфера
виконавські вміння
вчитель музики
формы
методы
стимул
стимулирование
учебно-профессиональная мотивация
личностные качества
профессионально важные качества
когнитивная сфера
исполнительская деятельность
учитель музыки
forms
methods
stimulus
incentives
learning and professional motivation
improvement
personal qualities
professional qualities
cognitive sphere
performing activities
a music teacher
Issue Date: 2013
Publisher: Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка (СумДПУ)
Citation: Барсукова Н. С. Шляхи формування навчально-професійної мотивації майбутніх учителів музики до вдосконалення виконавської майстерності / Н. С. Барсукова // Педагогічні науки : теорія, історія, інноваційні технології : наук. журн. / Сум. держ. пед. ун-т імені А. С. Макаренка. – Суми : СумДПУ, 2013. – № 7 (33). – С. 194–203.
Abstract: У статті розкриваються шляхи стимулювання навчально-професійної мотивації майбутнього вчителя музики до вдосконалення виконавської майстерності. Аналізується сутність та зміст понять «стимул», «педагогічне стимулювання», розкривається зміст навчально-професійної мотивації майбутнього вчителя музики як групи навчальних, пізнавальних, професійних, соціальних та особистісних мотивів. Визначаються групи методів стимулювання, що впливають на особистісну та когнітивну сфери, виконавські вміння майбутнього вчителя музики. В статье раскрываются пути стимулирования учебно-профессиональной мотивации будущего учителя музыки к совершенствованию исполнительского мастерства. Анализируется сущность и содержание понятий «стимул», «педагогическое стимулирование», раскрывается содержание учебно-профессиональной мотивации будущего учителя музыки как группы учебных, познавательных, профессиональных, социальных и личностных мотивов. Определяются группы методов стимулирования, влияющих на личностную и когнитивную сферы, исполнительские умения будущего учителя музыки.This article reveals the ways of stimulation of learning and professional motivation to improvement of performing skills of future music teachers. We analyze the nature and meaning of the concept «stimulus» (the cause (usually external influence) that is subjectively perceived and draws direct human activity); «pedagogical stimulation» – motivation tolearning activities (S. Goncharenko); conscious, purposeful usage of external and internal stimulus (L. Hordin); purposeful, systematic influence on the learning in order to increase us activity (V. Kovalchuk).The professional motivation of a teacher is described as a range of educational, cognitive, professional, social and personal motives. There are stimulative groups of methods which influence the personal, cognitive and performing skills of a future music teacher. The first group includes aesthetic and emotional methods of stimulation is aimed at activation the personal and professional qualities (musicality, performing reliability, emotionality, empathy) such as visualizations, personal creative tasks, imitating and role modeling, creation of professional self-portraits.The second group includes methods which have a stimulative influence and activization of cognitive skills of a music teacher (searching situations, polyphonic lectures, talks, independent scientific-research). The third group is aimed to stimulate performing skills of a music teacher. The usage of professional situations helps to test these skills in practice (role play, participation in different festivals of local or international level, stimulative rating). Every group of these methods has a mediate influence on professional motivation. For instance the cognitive motivation can be provoked with the help of such methods as description, report, essay. The educational motives can be developed with the help of explanation, discussion or lecture. Professional skills can be improved with the help of roundtable discussions, seminars, trainings, role play, participating in different concerts. Creative meetings and musical festivals influence the social motives. Participating in concerts and musical contests can influence the personal motives. Thus, stimulation of learning and professional motivation of future music teachers is a dynamic process of influence on the methods and forms (lectures, visualization, creative and personal tasks, simulation and role modelling, creating professional portraits, search situations, polifony lectures, discussions, seminars and dialogues, training sessions, business and role-playing games, participating in the concert events, international, national and local festivals) by groups of motives (educational, informative, professional, social, personal) and areas (personal and professional, cognitive, operational and technical) performance of future music teachers.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/2661
Appears in Collections:Кафедра теорії і методики мистецької освіти та диригентсько-хорової підготовки вчителя



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.