Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/2414
Title: Передумови та показники готовності дитини до вивчення рідної та іноземної мов у початковій школі
Other Titles: Предпосылки и показатели готовности ребенка к изучению родного и иностранного языков в начальной школе
Preconditions and indices of child’s readiness to learn the native and foreign languages in primary school
Authors: Голуб, Н. М.
Перлова, В. В.
Golub, N. M.
Perlova, V. V.
Keywords: початкова школа
опанування навичками читання
опанування навичками письма
вивчення іноземної мови
начальная школа
овладение навыками чтения
овладение навыками письма
изучение иностранного языка
primary school
mastering reading skills
mastering writing skills
learning the foreign language
Issue Date: 2017
Publisher: Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Івано-Франківськ
Citation: Голуб Н. М. Передумови та показники готовності дитини до вивчення рідної та іноземної мов у початковій школі / Н. М. Голуб, В. В. Перлова // Гірська школа Українських Карпат / Прикарпат. нац. ун-т імені В. Стефаника. – Івано-Франківськ : ПНУ, 2017. – С. 1–14.
Abstract: У статті розглядаються передумови та показники готовності дитини до опанування писемною формою української (рідної) мови та вивчення нею іноземної мови. Актуальність проблеми пов’язана із зростанням чисельності дітей, які мають стійкі труднощі в оволодінні зазначеними предметами шкільної програми. Авторами акцентується увага на тих уміннях і навичках, які у своєму комплексі мають свідчити про готовність дитини до оволодіння предметами мовного циклу. Така готовність включає повноцінний розвиток імпресивної та експресивної сторін рідного мовлення дитини, а також достатню сформованість у неї цілої низки невербальних функцій (моторики, гнозису, праксису, пам’яті, мислення) й відповідну мотивацію до навчання. В статье рассматриваются предпосылки и показатели готовности ребенка к овладению письменной формой украинского (родного) языка и изучения им иностранного языка. Актуальность проблемы связана с ростом численности детей, которые имеют стойкие трудности в овладении указанными предметами школьной программы. Авторами акцентируется внимание на тех умениях и навыках, которые в своем комплексе должны свидетельствовать о готовности ребенка к овладению предметами языкового цикла. Такая готовность включает полноценное развитие импрессивной и экспрессивной сторон родной речи ребенка, а также достаточную сформированность у него целого ряда невербальных функций (моторики, гнозиса, праксиса, памяти, мышления) и соответствующую мотивацию к учебной деятельности. The aim of the article is analysis of preconditions and indices of child’s readiness to master the written form of the Ukrainian language (the native language) and to learn the foreign language. The topicality of the problem can be explained by the increasing number of children who have stable difficulties in learning languages at school. The authors draw attention to those skills and subskills the formation of which can serve as evidence of child’s readiness to have a good command of the native and foreign languages. This readiness includes full-fledged development of impressive and expressive aspects of the child’s native speech. The article represents normative indices of the level of formation of phonetic, lexical and grammatical systems. A child is supposed to use phonetic, lexical and grammatical language generalizations formed in preschool period as basis for mastering reading and writing skills in the native language and learning the foreign language. An ability to acquire certain language generalizations forms learner’s language competence that is necessary for formation of mental structures of language units and regulations of their functioning both on the practical and theoretical.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/2414
Appears in Collections:Кафедра англійської фонетики і граматики



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.