Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/2383
Title: Підготовка майбутніх учителів початкових класів до формування навичок раціонального читання молодших школярів
Other Titles: Подготовка будущих учителей начальных классов к формированию навыков рационального чтения младших школьников
Training future теасhers of primary school for теасher rational reading to prymary schoolchildren
Authors: Рудічева, Н.
Рудичева, Н.
Rudicheva, N.
Keywords: читання
раціональне читання
учитель початкових класів
чтение
рациональное чтение
учитель начальных классов
reading
rational reading
primary school teacher
Issue Date: 2017
Publisher: Державний вищий навчальний заклад "Донбаський державний педагогічний університет"
Citation: Рудічева Н. Підготовка майбутніх учителів початкових класів до формування навичок раціонального читання молодших школярів / Н. Рудічева // Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти : [зб. наук. пр.] / Держ. вищ. навч. закл. "Донбас. держ. пед. ун-т" ; [редкол.: С. О. Омельченко (голов. ред.) та ін.]. – Слов’янськ : ДДПУ, 2017. – Вип. 5(1). – С. 169–180.
Abstract: У статті з’ясовано, що основним завданням сучасного педагогічного ВНЗ є професійна підготовка педагога, здатного забезпечити всебічний розвиток людини як особистості та найвищої цінності суспільства. Провідними завданнями вищої освіти визначено формування вмінь і навичок, а в більш широкому розумінні–компетентностей. На основі аналізу психолого-педагогічної літератури розкрито підходи до визначення поняття «читання», висвітлено механізм читання. Відповідно до рівня сформованості навички читання виділено типи читання. Детально представлено складові навички читання: смислову та технічну. У статті взято за основу визначення О. Андрєєва та Л. Хромова «раціональне читання», що трактується як суцільне читання тексту, що забезпечує повне та якісне засвоєння прочитаного і виконується нетрадиційними методами. Критерієм для оцінки рівня сформованості навички читання є продуктивність читання –інтегрований показник, що враховує як кількісно-якісну оцінку, так і об’єм засвоєного матеріалу за одиницю часу. Вивчено і представлено стан сформованості навичок раціонального читання в майбутніх учителів початкової школи. Аналіз отриманих результатів свідчить про низькі показники продуктивності в групі студентів. Доведено, що під час вивчення дисциплін психолого-педагогічного циклу доцільно ознайомлювати майбутніх учителів з навичками раціонального читання,що сприятиме формуванню навички раціональної роботи з книгами та іншими джерелами інформації, розвитку гнучкого творчого мислення, швидких реакцій, раціональної організації навчальної праці, самоконтролю та самооцінки. На основе анализа психолого-педагогической литературы раскрыто разные подходы к определению понятия «чтение», механизм чтения. Согласно уровню сформированности навыка чтения выделены типы чтения. Детально представлены составляющие навыка чтения:смысловая и техническая. В статье мы берем за основу определение О. Андреева и Л. Хромова «рациональное чтение», которое ученые трактуют как сплошное чтение текста, обеспечивающее полное и качественное усвоение прочитанного и выполняется нетрадиционными методами. Критерием для оценки уровня сформированности навыка чтения выступает производительность чтения –интегрированный показатель, учитывающий как количественно-качественную оценку, так и объем усвоенного материала за единицу времени. Изучено и представлено состояние сформированности навыков рационального чтения у будущих учителей начальных классов. Анализ полученных результатов свидетельствует о низких показателях производительности в группе студентов. Целесообразно при изучении дисциплин психолого-педагогического цикла знакомить будущих учителей с навыками рационального чтения, что будет способствовать формированию навыка рациональной работы с книгами и другими источниками информации, развитию гибкого творческого мышления, быстрых реакций, рациональной организации учебного труда, самоконтроля и самооценки. The main task of a modern pedagogical institution is a teacher’s professional training, who is able to provide comprehensive development of an individual as a personality and a supreme value of a society. Forming skills and abilities, and in the broad sense –competences –is becoming the principal aim of the higher education.The analysis of books on psychology and pedagogy allows to reveal various approaches to defining the concept of ‘reading’, mechanism of reading. In accordance with the level of reading skill formation, four types of reading have been defined: reading of letters, syllables, words, and concepts. The components of the reading skill, namely semantic and technical have been detailed. The criterion for assessing the semantic component of reading skills is the coefficient of material assimilation. The technical component of the reading skills (reading technique) is presented by the way of reading, correctness, expressiveness, and speed. In the article we use as a basis the term introduced by O. Andrieiev and L. Khromov rational reading’, which is interpreted as continuous reading of a text, that ensures complete and qualitative mastering of the read text and is performed by non-traditional methods. The criterion for assessing the level of the formation of the reading skills is the performance of reading –an integrated indicator that takes into account both the quantitative and qualitative assessment and the amount of material absorbed per unit of time.The degree of primary school teachers’ rational readingskills has been studied and presented.The analysis of the obtained results proves low performance indicators in the students’ group. Along with the high speed of reading, the level of content assimilation is very low (45%). Even low reading speed does not ensure full comprehension.It is advisable to informfuture teachers ofthe skills of rational reading which contributes to forming the skills of rational work with books and other sources of information, the development of flexible creative thinking, rapid reactions, the rational organization of educational work, self-control and self-assessment while studying the disciplines of the psychological and pedagogical cycle.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/2383
Appears in Collections:Кафедра початкової і професійної освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Рудічева Н. .pdf1.9 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.