Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/1875
Title: Питання опіки дітей та молоді в творчій спадщині В. Ф. Одоєвського
Other Titles: Вопросы опеки детей и молодёжи в творческом наследии В. Ф. Одоевского
Issue of Guardianship of Children and Youth in the Creative Heritage V. F. Odoevskii’s
Authors: Фомін, В. В.
Фомин, В. В.
Fomin, V. V.
Keywords: опіка
піклування
дитячі притулки
опека
попечительство
детские приюты
guardianship
patronage
orphanages
Issue Date: 2-Nov-2015
Publisher: Класичний приватний університет (КПУ), м. Запоріжжя
Citation: Фомін В. В. Питання опіки дітей та молоді в творчій спадщині В. Ф. Одоєвського / В. В. Фомін // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. пр. / Класич. приват. ун-т ; гол. ред. Т. І. Сущенко. – Запоріжжя : КПУ, 2015. – Вип. 45 (98). – С.52–59.
Abstract: У статті розглядаються філософські та загальнопедагогічні погляди В. Ф. Одоєвського з питань опіки дітей та молоді, організації дитячих притулків і характер їх діяльності. Особливу увагу присвячено аналізу характеристики методики виховання і навчання дітей; вимогам до особистості доглядачок дитячих притулків, їх підготовці. Доведено, що заклавши основи дошкільної дидактики, розробивши цінні методичні рекомендації щодо організації закладів суспільної опіки дітей та молоді є актуальними і для сьогодення. В статье рассматриваются философские и общепедагогические взгляды В. Ф. Одоевского по вопросам опеки детей и молодежи, организации детских приютов и характер их деятельности. Особое внимание уделено анализу конкретных методических рекомендаций педагога по вопросам организации воспитания и обучения в детских приютах. Выявлены воспитательные ценности его произведений такие, как Познание, Человек, Культура, Семья, которые являлись целевым ориентиром в содержании воспитания детей в приютах. Рассмотрены ценные дидактические рекомендации по обучению детей чтению, письму, счету в условиях общественного образовательного учреждения, которые в целом соответствуют требованиям современной дошкольной дидактики. Актуальными сегодня звучат и разработанные В. Ф. Одоевским положения о системе подготовки смотрительниц детских приютов: утверждены принципы подготовки смотрительниц, определены размеры их жалования, условия и сроки обучения кандидаток на должность смотрительниц детских приютов, составлены учебные пособия и руководства. Таким образом, В. Ф. Одоевский внес значительный вклад в решение вопроса опеки детей и молодежи: дал научно-реалистическое направление в образовании, разработал конкретные методические рекомендации, которые легли в основу организации обучения и воспитания в детских приютах исследуемого периода и являются актуальными для теории и практики современного образования. The article gives the review of V. F. Odoevskii’s views on children and youth’s guardianship, organization of orphanages and peculiarities of their activity. Special attention is paid to the analyses of the teacher’s particular methodical recommendations about organization of child rearing and education at orphanages. The author of the article reveals educational value of such V.F. Odoevskii’s works as Cognition, Human, Culture and Family which are the core guideline in the process of child rearing at orphanages. Important didactic recommendations concerning teaching children to read, write and count at a public educational establishment are studied in the article. The recommendations in general meet the requirements of modern pre-school didactics. V. F. Odoevskii’s regulations about system of training of supervisors for orphanages sound topical even today : principles of supervisor training are proved, the amount of supervisors’ salary and terms of their preparation for the position are fixed, text-books and manuals are composed. Thus V. F. Odoevskii made a great contribution to the problem of children and youth’s guardianship. He is the author of realistic scientific trend in education; he worked out specific methodical recommendations which formed the basis of education and up-bringing at orphanages of the target period and are still topical for theory and practice of modern education.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/1875
ISSN: 1992-5786
Appears in Collections:Кафедра теорії і методики мистецької освіти та диригентсько-хорової підготовки вчителя



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.