Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/1812
Title: Розвиток витривалості у майбутніх педагогів на заняттях з фехтування
Other Titles: Развитие выносливости у будущих педагогов на занятиях по фехтованию
Formation of endurance for future teachers involved in fencing lessons
Authors: Кривенцова, І. В.
Клименченко, В. Г.
Хворост, М. В.
Кривенцова, И. В.
Клименченко, В. Г.
Хворост, М. В.
Kriventsova, I. V.
Klymenchenko, V. G.
Khvorost, M. V.
Keywords: витривалість
студенти
фізичні якості
фізичне виховання
фехтування
выносливость
студенты
физические качества
физическое воспитание
фехтование
endurance
students
physical qualities
physical training
fencing
Issue Date: 27-Aug-2018
Publisher: Чернігівський національний педагогічний університет імені Т. Г. Шевченка
Citation: Кривенцова І. В. Розвиток витривалості у майбутніх педагогів на заняттях з фехтування / І. В. Кривенцова, В. Г. Клименченко, М. В. Хворост // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Сер. : Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт / Черніг. нац. пед. ун-т імені Т. Г. Шевченка. ‒ Чернігів : ЧНПУ, 2018. ‒ Вип. 154, т. ІІ. ‒ С. 117‒120.
Abstract: У статті розглядається методика формування загальної витривалості у студентів, які займаються фехтуванням. Метою роботи є дослідження ефективності розвитку загальної витривалості у майбутніх педагогів, які займаються фізичним вихованням, засобами фехтування. У дослідженні взяли участь 30 студенток філологічного факультету. Експериментальну групу (ЕГ) склали 15 дівчат, які займались за пропонованою методикою спеціальних вправ. Контрольну групу (КГ) склали 15 дівчат, які займались в академічній групі та самостійно. Введення до освітнього процесу з фізичного виховання спеціальних фехтувальних вправ методом інтервального тренування суттєво підвищує рівень розвитку загальної витривалості. В статье рассматривается методика формирования общей выносливости у студентов, занимающихся фехтованием. Целью работы является исследование эффективности развития общей выносливости у будущих педагогов, которые занимаются физическим воспитанием, средствами фехтования. В исследовании приняли участие 30 студенток филологического факультета. Экспериментальную группу (ЭГ) составили 15 девушек, которые занимались по предлагаемой методике специальных упражнений. Контрольную группу (КГ) составили 15 девушек, которые занимались в академической группе и самостоятельно. Введение в образовательный процесс по физическому воспитанию специальных фехтовальных упражнений методом интервальной тренировки существенно повышает уровень развития общей выносливости. The article deals with the method of formation of the general endurance of students who are engaged in physical education by means of fencing. The purpose of the work is to study the effectiveness of the development of overall endurance for future teachers who are involved in fencing. The study was attended by 30 students of the Faculty of Philology of the Pedagogical University. Experimental group (EG) consisted of 15 girls who were engaged in the proposed method of special exercises. The regimen of the motor activity of the EG was 2 hours per week of academic classes and 2 hours per week in the fencing section. Control group (CG) was formed with 15 girls who studied in the academic group independently. The regimen of the motor activity of the CG was 2 hours per week of academic classes and 2 hours per week of independent performances of the proposed complexes. In the course of the experiment, all participants were offered to increase their individual performance up to 5-6 times a week. Introduction to the educational process of physical education of special fencing exercises by interval training effectively increases the level of development of overall endurance. Complex exercises consisted of 2-4 simple fencing exercises. Among them: fencing lunges, jumps, jump off the battle stand, squatting in the battle rack, and more. In order to evaluate the overall endurance, special tests "quite run 2000 meters" and 20 sit-ups in 30 seconds were used. Heart rate measurements were performed. Depending on the load during the training sessions, the students of the EG and the KG observed significantly different rates of heart rate. The work confirms that the general level of physical preparedness of students is not high. And good endurance, as physical quality, is accessible to a few, but only to those who are interested in a healthy lifestyle. Almost a decade of policy of excessive caution regarding the physical activity of schoolchildren and the exclusion of cross training from the physical education program at the school had a negative impact on its development. The technique is developed, provided that intensive physical exercises are completed at least 4 hours a week, preferably under the supervision of a teacher-trainer, is sufficiently effective.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/1812
ISSN: 2518-7465
Appears in Collections:Кафедра одноборств, фехтування і силових видів спорту

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Кривенцова І. В. та ін. .pdf223.89 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.