Роль і місце англійської літератури в сучасних підручниках з англійської мови
Завантаження...
Дата
2018-02-27
Автори
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
ХНПУ імені Г. С. Сковороди, ТОВ "ДІСА ПЛЮС"
Анотація
У статті висвітлюється роль і місце англійської літератури в процесі
навчання англійської мови в загальноосвітніх навчальних закладах України.
Було використано методи теоретичного дослідження: аналіз сучасних вимог
щодо викладання іноземних мов у ЗНЗ; аналіз змісту зарубіжних та
вітчизняних підручників з англійської мови; порівняння та систематизація
різних підходів стосовно включення в них літературних елементів. Основні
результати дослідження полягають у визначенні особливостей використання
літературних текстів і реалій в підручниках Enterprise, Solutions, Upstream,
Click On, українських авторів О. Карпюк, Л. Калініної, А. Несвіт. Результатом
проведеного дослідження є висновок про те, що серед авторів підручників
з англійської мови існують різні підходи до використання елементів художньої
літератури в навчальному процесі; що залучення художньо вартісних
автентичних літературних текстів і реалій збагачує зміст підручників
і зміцнює міжпредметні зв’язки, що сприяє ефективності й оптимізації
процесу навчання англійської мови, а також відповідає високим стандартам
сучасної освіти. В статье освещается роль и место английской литературы в процессе
обучения английскому языку в общеобразовательных учебных заведениях
Украины. Были использованы следующие методы теоретического
исследования: анализ современных требований к преподаванию иностранных
языков в общеобразовательных учебных заведениях Украины; анализ
содержания зарубежных и отечественных учебников по английскому языку;
сравнение и систематизация различных подходов относительно включения
литературных элементов. Основные результаты исследования заключаются
в определении особенностей использования литературных текстов и реалий
в учебниках Enterprise, Solutions, Upstream, Click On, украинских авторов
А. Карпюк, Л. Калининой, А. Несвит. Результатом проведенного исследования
является вывод о том, что среди авторов учебников по английскому языку
существуют разные подходы к использованию элементов художественной литературы в учебном процессе; что привлечение высокохудожественных
аутентичных литературных текстов и реалий обогащает содержание
учебников и укрепляет межпредметные связи, что способствует
эффективности и оптимизации процесса обучения английскому языку,
а также отвечает высоким стандартам современного образования. The article highlights the role and place of English literature in the process of
teaching English in secondary schools of Ukraine. The following methods of
theoretical research were used: analysis of modern requirements for the teaching of
foreign languages in secondary educational institutions of Ukraine; analysis of the
contents of foreign and Ukrainian textbooks of English with the purpose of revealing
the degree of inclusion of English literature in them; comparison and systematization
of various approaches regarding the inclusion of literary elements.
The main results of the research are to determine the peculiarities of using
literary texts and realia in the textbooks Enterprise (Express Publishing), Solutions
(Oxford University Press), Upstream (Express Publishing), Click On (Express
Publishing), of Ukrainian authors А. Karpyuk, L. Kalinina, A. Nesvit.
Summarizing the analysis of the textbooks of foreign editions, it is noted that
when choosing literary material, authors prefer world-famous writers and
universally recognized works that are included in the canon of world classical
literature. The engagement of the literary material takes place both in the traditional
way (in a text form) and in an unusual way (e.g. comics). Thanks to this methodical
"flexibility", the effect of an organic embodiment of language and literature, which
both become the subject of study and the means of teaching, is achieved.
Unlike foreign authors, in the textbooks of Ukrainian methodologists there is a
general tendency to include in the content of textbooks the prose passages of littleknown
English writers. Famous authors of English literature are sometimes
mentioned, even included excerpts from their works, but they are isolated cases.
The result of the study includes the conclusion that there are different
approaches among authors of English textbooks to the use of elements of fiction in
the teaching process; that the inclusion of high-standard authentic literary texts and
realia enriches the content of textbooks and strengthens interdisciplinary
communications, which contribute to the efficiency and optimization of the English
language teaching process, and also meet the high standards of modern education.
Опис
Ключові слова
роль, місце, англійська література, англійська мова, підручник, середня освіта, навчання, компетентність, роль, место, английская литература, английский язык, учебник, среднее образование, обучение, компетентность, role, place, English literature, English language, textbook, secondary education, teaching, competence
Цитування
Гончарова О. А. Роль і місце англійської літератури в сучасних підручниках з англійської мови / О. А. Гончарова // Педагогіка та психологія : зб. наук. пр. : вих. двічі на рік / Харк. нац. пед. ун-т імені Г. С. Сковороди ; за заг. ред. І. Ф. Прокопенка, С. Т. Золотухіної. – Харків : ДІСА ПЛЮС, 2018. – Вип. 59. – С. 51–58.