Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/162
Title: ФРАНЦУЗСКАЯ ШКОЛА ДИСКУРСА И ТЕОРИЯ МЕНТАЛЬНЫХ ПРОСТРАНСТВ
Authors: Минкин, Л. М.
Keywords: ментальный кинетизм
ментальные пространства
дискурс
мышление
французский язык
ментальний кінетизм
ментальні простори
мислення
французька мова
mental cinetisme
mental spaces
discourse
thought
French language
Issue Date: 2016
Publisher: ХНУ ім. В. Н. Каразіна
Citation: Минкин Л. М. Французская школа дискурса и теория ментальных пространств / Л. М. Минкин // Каразінські читання : Людина. Мова. Комунікація. 2016-й – рік англійської мови : тези доп. XV наук. конф. з міжнар. участю. – Xарків : ХНУ ім. В. Н. Каразіна, 2016. – С. 119–121.
Abstract: В работе уделено особенное внимание теории ментального кинетизма Г. Гийома, которая при описании речевой деятельности учитывает 3 компонента : мыслительные операции, язык и речь. Автор констатирует, что при переходе языка в речь происходит сознательная и несознательная ментальная активность, которая вынуждает в пределах работы раскрыть проблему ментальных пространств. Подводя итоги, автор объясняет, что разработчики теории ментальных пространств сводят лингвистическую действительность к дискурсу, что считается неверным. У роботі автор приділяє особливу увагу теорії ментального кінетизму Г. Гійома, яка при описі мовленнєвої діяльності враховує 3 компоненти : мислення, мова та мовлення. Автор констатує, що при переході мови у мовлення має місце свідома та несвідома ментальна активність, що змушує в межах роботи розкрити проблему ментальних просторів. Підсумовуючи, автор пояснює, що розробники теорії ментальних просторів прирівнюють лінгвістичну дійсність до дискурсу, що не вважається вірним. In the work the author pays a special attention to the theory of the mental cinetisme of G. Guillaume that describing a speech activity includes 3 components: thought, language and speech. The author states that while passing language into speech take place conscious and non-conscious mental activities that make expose the problem of mental spaces within this framework. To sum up, the author explains that the authors of the theory of mental spaces reduce linguistic reality to discourse that is considered not to be right.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/162
Appears in Collections:Кафедра романської філології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Минкин Л. М. Французская школа.doc44 kBMicrosoft WordView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.