Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/1393
Title: Культурологічна парадигма в умовах модернізації мистецької освіти : концептуальні ідеї та методологічні орієнтири
Other Titles: Культурологическая парадигма в условиях модернизации художественного образования : концептуальные идеи и методологические ориентиры
Culturological paradigm is in the conditions of modernization of artistic education : conceptual ideas and methodological approaches
Authors: Тушева, В. В.
Tusheva, V. V.
Keywords: культура
культурологічна парадигма
культура особистості
культуровідповідність
культуротворчість
полікультурність
мистецька освіта
мистецтво
культуро-освітнє середовище
культура
культурологическая парадигма
культура личности
культуросообразность
культуротворчество
поликультурность
художественное образование
искусство
культурно-образовательная среда
culture
culturological paradigm
culture of personality
cultural accordance
cultural creativ
multiculturalness
artistic education
art
cultural and educational environment
Issue Date: 2018
Publisher: Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка (ЦДПУ)
Citation: Тушева В. В. Культурологічна парадигма в умовах модернізації мистецької освіти : концептуальні ідеї та методологічні орієнтири / В. В. Тушева // Наукові записки [Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка]. Сер. : Педагогічні науки : зб. наук. пр. / Центральноукр. держ. пед. ун-т імені В. Винниченка ; редкол. : В. Ф. Черкасов (наук. ред.) та ін. – Кропивницький : ЦДПУ, 2018. – Вип. 163. – С. 39–43.
Abstract: В статті обґрунтовується необхідність застосування культурологічної парадигми, яка закладає теоретичне і методологічне підгрунття для переходу мистецької освіти у новий культурний вимір і виступає головним стратегічним напрямом її модернізації. Висвітлені різні концепції культури, що розширюють розуміння культурологічної освіти, взаємозв'язок культури й освіти та культури й мистецтва. Розкриті методологічно значущі принципи культуротворчості, культуровідповідності, полікультурності. Окреслені можливі зміни у змісті мистецької освіти, що спричинюють корегування освітніх технологій на нормативному рівні. В статье обосновывается необходимость применения культурологической парадигмы, которая закладывает теоретические и методологические основы для перехода художественного образования в новое культурное измерение и выступает в качестве главного стратегического направления ее модернизации. Рассмотрены разные концепции культуры, расширяющие понимание культурологического образования, взаимосвязь культуры и образования, культуры и искусства. Раскрыты методологически значимые принципы культуротворчества, культуросообразности, поликультурности. Очерчены возможные изменения в содержании художественного образования, которые требуют корректирования образовательных технологий на нормативном уровне. In the article perspective and productivity of application of culturological paradigm are grounded as conceptual basis of modernisation of maintenance of artistic education. The vehicle of culturological science is examined as such, that acquires status science aim, that tries to comprehend the world of culture as single unit, explain essence of the cultural phenomena, human existence and historical setting of man of culture. Drawn conclusion, that the concept «culturologiya», applied to the study of pedagogical reality, includes for itself two basic values: knowledge about a culture and theory of culture. It allows to define main principles of culturological approach, id est to examine a culture as source of maintenance of artistic education and as a method of her research and planning. Lighted up different conceptions of culture, that extend understanding of culturological education. Intercommunication of culture and education and culture and art is examined. It becomes firmly established that intercommunication of education and culture appears, foremost, through a man that is system the interlink of the cultural and educational system. Selection of subsystem a «personality» as a separate system element is a fundamental and substantial moment, that underlines circumstance that in the general integral humanitarian in a civilized manner educational system a man comes forward as a subject both in relation to a culture and in relation to education. A culture and personality are concepts that is correlated not outwardly, but inwardly. Exactly unicity, originality, originality, creative creation itself and the surrounding world fold the most substantial lines of culture of man as personalities. General strategy, tactical tasks of artistic education, is certain in the context of culturological paradigm, possible changes in her maintenance, that cause adjustment of educational technologies at normative level, are outlined.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/1393
Appears in Collections:Кафедра теорії і методики мистецької освіти та диригентсько-хорової підготовки вчителя



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.