Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/1298
Title: Внесок викладачів Харківського єпархіального жіночого училища у розвиток початкової освіти на Слобожанщині (друга половина ХІХ – початок ХХ століття)
Other Titles: Вклад преподавателей Харьковского епархиального женского училища в развитие начального образования на Слобожанщине (вторая половина XIX – начало ХХ века)
The Contribution of the Kharkiv Diocesan Female School in the Development of Primary Education in Sloboda Ukraine (the Second Half of 19th – the Beginning of the 20th Century)
Authors: Твердохліб, Т. С.
Твердохлеб, Т. С.
Tverdokhlib, T. S.
Keywords: початкова освіта
Харківське єпархіальне жіноче училище
педагогічна підготовка
церковно-приходські школи
педагогічна практика
педагогічні курси
начальное образование
Харьковское епархиальное женское училище
педагогическая подготовка
церковно-приходские школы
педагогическая практика
педагогические курсы
primary education
the Kharkiv diocesan female school
teacher training
parish schools
teaching practice
teacher training courses
Issue Date: 2016
Publisher: Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди
Citation: Твердохліб Т. С. Внесок викладачів Харківського єпархіального жіночого училища у розвиток початкової освіти на Слобожанщині (друга половина ХІХ – початок ХХ століття) / Т. С. Твердохліб // Педагогіка та психологія : зб. наук. пр. / Харк. нац. пед. ун-т імені Г. С. Сковороди. – Харків : ХНПУ, 2016. – Вип. 54. – С. 300–309.
Abstract: У статті, на основі аналізу першоджерел, визначено внесок Харківського єпархіального жіночого училища у розвиток початкової освіти на Слобожанщині у другій половині ХІХ – на початку ХХ століття. Схарактеризовано теоретичну підготовку учениць Харківського єпархіального жіночого училища до педагогічної діяльності у початкових школах, розглянуто такі форми навчання педагогічних дисциплін вихованок училища: урок, написання письмових домашніх творів на педагогічну тематику, проходження педагогічної практики. Зроблено висновок про високий рівень підготовки вчительок для церковно-приходських та земських шкіл Слобожанщини у означеному навчальному закладі. Проаналізовано буквар, автором якого був викладач жіночого духовного училища Харкова М. Страхов, та його роботи з методики навчання російської мови та Закону Божого. Визначено важливу роль організованих при училищі музею церковно-приходських шкіл і педагогічних курсів для учителів церковних шкіл Харківської єпархії у підвищенні професіоналізму учителів початкових шкіл регіону. В статье на основе анализа первоисточников, определен вклад Харьковского епархиального женского училища в развитие начального образования на Слобожанщине во второй половине XIX - начале ХХ века. Охарактеризовано теоретическую подготовку учениц Харьковского епархиального женского училища к педагогической деятельности в начальных школах, рассмотрены следующие формы обучения педагогических дисциплин воспитанниц училища: урок, написание письменных домашних произведений на педагогическую тематику, прохождения педагогической практики. Сделан вывод о высоком уровне подготовки учительниц для церковно-приходских и земских школ Слобожанщины в рассматриваемом учебном заведении. Проанализирован букварь, автором которого был преподаватель женского духовного училища Харькова Н. Страхов, и его работы по методике обучения русскому языку и Закона Божьего. Определено важную роль организованных при училище музея церковно-приходских школ и педагогических курсов для учителей церковных школ Харьковской епархии в повышении профессионализма учителей начальных школ региона. The contribution of the Kharkiv diocesan female school in the development of primary education in Sloboda Ukraine in the second half of 19th – the beginning 20th century has been dete rmined in the article based on the analysis of primary sources. The theoretical training of students of the Kharkiv diocesan female school to educational work in primary schools has been characterized. The forms of teaching pedagogical disciplines to the school students, i.e. lesson, writing written home compositions on educational topics, teaching practice, have been considered. The main types of students’ work in the stated female religious educational institution during teaching practice (visiting lessons of God's Law teacher and teacher of parish school, keeping a teaching diary, acting as a teacher assistant, helping schoolchildren with homework, unassisted conducting lessons) have been established. The conclusion about the high level of training teach ers for parish and zemstvo schools of Sloboda Ukraine in this institution has been drawn. The primer written by the Kharkiv diocesan female school teacher M. Strakhov and his works on methods of teaching Russian language and God's Law have been characterised. The important role of organized under the school the museum of parish schools and teacher training courses for church schools teachers of the Kharkiv diocese in improving the professionalism of teachers of primary schools in the region have been determined. The contribution of the Kharkiv diocesan female school to organizing the stated teacher training courses has been established to consist in providing students with accommodation for living and studying; giving the opportunity to use literature from its own libraries and equipment from physics and geography study rooms of the institution.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/1298
Appears in Collections:Кафедра педагогіки



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.