Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/1297
Title: Педагогічна підготовка студентів в Київській духовній академії (друга половина ХІХ – початок ХХ століття)
Other Titles: Педагогическая подготовка студентов в Киевской духовной академии (вторая половина XIX – начало ХХ века)
Pedagogical training of students of the Kiev Theological Academy (second half of XIX – early XX century)
Authors: Твердохліб, Т. С.
Твердохлеб, Т. С.
Tverdokhlib, T. S.
Keywords: педагогічна підготовка
форма організації педагогічної підготовки
лекції
практичні заняття
пробні заняття
репетиції
педагогическая подготовка
форма организации педагогической подготовки
лекции
практическиое занятия
пробніе занятия
репетиции
pedagogical training
a form of teacher training
lectures
practical lessons
trial lessons
rehearsals
Issue Date: 2016
Publisher: Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди
Citation: Твердохліб Т. С. Педагогічна підготовка студентів в Київській духовній академії (друга половина ХІХ – початок ХХ століття) / Т. С. Твердохліб // Педагогіка та психологія : зб. наук. пр. / Харк. нац. пед. ун-т імені Г. С. Сковороди. – Харків : ХНПУ, 2016. – Вип. 53. – С. 320–329.
Abstract: У статті на основі аналізу педагогічної літератури, архівних матеріалів, документів, вміщених у періодичних виданнях, схарактеризовано основні форми організації педагогічної підготовки студентів в Київській духовній академії (друга половина ХІХ – початок ХХ століття). Виявлено характерні особливості проведення лекцій викладачами єдиного вищого духовного навчального закладу України означеного періоду; розкрито сутність «репетицій» як форми контролю навчальної діяльності студентів, основні види робіт академістів на практичних заняттях з педагогіки; висвітлено зміст та схарактеризовано якість роботи викладачів з випускниками над їхніми дослідженнями, визначено роль М. Маккавейського у долученні студентів до розробки педагогічних проблем у випускних роботах, розглянуто процес захисту кандидатських (випускних)творів студентів. В статье на основе анализа педагогической литературы, архивных материалов, документов, помещенных в периодических изданиях, охарактеризованы основные формы организации педагогической подготовки студентов в Киевской духовной академии (вторая половина XIX - начало ХХ века). Выявлены характерные особенности проведения лекций преподавателями единственного высшего духовного учебного заведения Украины указанного периода; раскрыта сущность «репетиций» как формы контроля учебной деятельности студентов, основные виды работ академистов на практических занятиях по педагогике; освещено содержание и охарактеризовано качество работы преподавателей с выпускниками над их исследованиям, определена роль М. Маккавейского в приобщении студентов к разработке педагогических проблем в выпускных работах, рассмотрен процесс защиты кандидатских (выпускных) произведений студентов. This article characterizes the basic form of organization of pedagogical training of students of the Kiev Theological Academy (second half of XIX - early XX century), based on analysis of pedagogical literature, archival records and documents, placed in periodicals. Presented the set of requirements by statutes in 1814, 1869, 1884, temporary regulations for religious academies in 1906 and the statute in 1910 to lectures; revealed the characteristics of their reading by teachers of unified higher spiritual education institution of Ukraine of defined period. The article reveals the essence of "rehearsal" as a form of control of educational activity of students, which included the study of their most important information from reading lectures, systematization of learned material and current assessment of learning activities of the students. Much attention paid to the characteristics of the main types of work of academics at the practical lessons of pedagogy. It was established, that students mainly studying pedagogical literature, seminars textbooks and programs of teaching, those subjects that they planned to teach at the seminaries. Shown the content and quality of lecturers work with graduates on their research, determined the role of M. Makkaveyskiy as an attachment of students to developing of pedagogical problems in the final works. Revealed the process of defending candidate (final) works of students, which included consultations on writing final papers, reviewing of candidate's research, collegial assessment of the works of graduates.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/1297
Appears in Collections:Кафедра педагогіки



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.