Forms of Teaching Pedagogical Disciplines in Orthodox Religious Educational Institutions of Ukraine (The End of 19th – The Beginning of 20th Century)

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2016-07
Автори
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
SciPress Ltd.
Анотація
The main forms of teaching pedagogical disciplines in orthodox religious educational institutions of Ukraine (the end of 19th – the beginning of the 20thcentury) have been characterised in the article on the basis of analyzed pedagogical literature, archival records, and documents in periodicals. The features of conducting lessons, teaching practice, examinations and organisation of making written home compositions in various types of religious educational institutions of Ukraine in the stated time period have been revealed. The essence of "rehearsals" as a form of controlling students’ learning activity in the Kyiv Theological Academy has been revealed, the basic kinds of academists’ works at practical hours on pedagogy have been given; the content and quality of teachers’ work with graduates on their researches have been characterised. Основні форми викладання педагогічних дисциплін у православних релігійних навчальних закладах України (кінець 19 - початок 20 століття) були охарактеризовані в статті на основі проаналізованої педагогічної літератури, архівних документів і документів в періодичних виданнях. Виявлено особливості проведення уроків, практика викладання, іспити і організація складання письмових домашніх композицій в різних видах релігійних навчальних закладів України за вказаний період часу. Виявлено сутність «репетицій» як форми управління навчальною діяльністю учнів в Київській духовній академії, дані основні види робіт академіків в практичні години з педагогіки; охарактеризовані зміст і якість роботи викладачів з випускниками по їх дослідженням. Основные формы преподавания педагогических дисциплин в православных религиозных учебных заведениях Украины (конец 19 - начало 20 века) были охарактеризованы в статье на основе проанализированной педагогической литературы, архивных документов и документов в периодических изданиях. Выявлены особенности проведения уроков, практика преподавания, экзамены и организация составления письменных домашних композиций в различных видах религиозных учебных заведений Украины за указанный период времени. Выявлена сущность «репетиций» как формы управления учебной деятельностью учащихся в Киевской духовной академии, даны основные виды работ академиков в практические часы по педагогике; охарактеризованы содержание и качество работы преподавателей с выпускниками по их исследованиям.
Опис
Ключові слова
pedagogical discipline, orthodox religious educational institution, lesson, teaching practice, examination, exemplary church-parish school, women's school of religious department, church teachers’ school, педагогічна дисципліна, православний релігійний навчальний заклад, урок, педагогічна практика, іспит, зразкова церковно-парафіяльна школа, жіночий духовний навчальний заклад, церковна вчительська школа, педагогическая дисциплина, православное религиозное учебное заведение, педагогическая практика, экзамен, образцовая церковно-приходская школа, женское духовное учебное заведение, церковная учительская школа
Цитування
Tverdokhlib T. Forms of Teaching Pedagogical Disciplines in Orthodox Religious Educational Institutions of Ukraine (The End of 19th – The Beginning of 20th Century) / Tverdokhlib T. // International Letters of Social and Humanistic Sciences. – 2016. – Vol. 71. – P. 40–46.