Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/119
Title: ПСИХОЛОГІЗМ ХУДОЖНЬОГО ТЕКСТУ В КОНТЕКСТІ ЛІНГВІСТИЧНИХ КОНЦЕПЦІЙ
Authors: Дмитренко, Я. М.
Keywords: психологізм
образ
психологічно наснажений текст
лінгвопоетика
психологизм
образ
психологически насыщенный текст
лингвопоэтика
psychologism
image
psychologically stipulated text
linguopoetics
Issue Date: 2016
Publisher: ХНПУ ім. Г. С. Сковороди
Citation: Дмитренко Я. М. Психологізм художнього тексту в контексті лінгвістичних концепцій / Я. М. Дмитренко // Лінгвістичні дослідження : зб. наук. пр. / ХНПУ ім. Г. С. Сковороди ; [редкол.: К. Ю. Голобородько (голов. ред.) та ін.]. - Харків : ХНПУ, 2016. - Вип. 43. - С. 157-162.
Abstract: У статті прокоментовано формування засад психологізму в мовознавстві й загальній філологічній теорії, охарактеризовано ознаки психологізму як компонента художнього тексту, названо мовні засоби, які формують психологічну напруженість художнього контексту. Поставивши в центр зображення внутрішній світ людини, літературна практика зумовила появу психологічно наснажених епічних форм, зокрема психологічного роману, художня реалізація якого можлива завдяки відповідній мовностилістичній організації контексту. В статье прокомментировано формирование основ психологизма в языкознании и общей филологической теории, охарактеризованы признаки психологизма как компонента художественного текста, названы языковые средства, которые формируют психологическую напряженность художественного контекста. Поставив в центр изображения внутренний мир человека, литературная практика обусловила появление психологически насыщенных эпических форм, в том числе психологического романа, художественная реализация которого возможна благодаря соответствующей стилистической организации контекста. The article is devoted to understanding of the art text psychologism as a linguistic problem. The tendency to creation by writers the psychologically stipulated situations predetermines emergence of a certain language expression which, in turn, is a basis of the psychological text. The purpose of article is differentiation of the linguistic studying ways of the psychologism in the art context in aspect of a diachronism and synchronism and definition of basic language means which form the psychological intensity of the art context. The history of the psychologism research begins with emergence of scientific thoughts of O. Potebnia about communication of language and thinking, and such scientists as D. Ovsyaniko-Kulikovskyi, V. Shklovskyi, V. Zhirmunskyi, M. Bakhtin, O. Biletskyi, L. Bulakhovskyi, O. Vinokur continue to investigate this aspect. The main attributes of the psychological image descriptions in the text are internal state of heroes, their experiences and emotions according to the scientists’ point of view. At the language level such ideologically semantic installation is usually presented by means of metaphors, comparisons, repetitions, inversions, dialogues, use of the emotionally expressional lexis and images of situations in which the hero’s inner world is presented with the help of gestures, mimicry and his behavior.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/119
Appears in Collections:Кафедра української мови

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Дмитренко.pdf120.3 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.