Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/1175
Title: Ціннісна педагогічна взаємодія викладача і студентів в освітньому процесі мистецької школи
Other Titles: Ценностное педагогическое взаимодействие преподавателя и студентов в образовательном процессе художественной школы
Importance of Pedagogical Interaction Between Teachers and Students in the Pedagogical Process of Higher art Schools
Authors: Тарарак, Н. Г.
Tararak, N.
Keywords: цінність
ієрархія цінностей
ціннісні орієнтації
педагогічна взаємодія
викладач
студент
педагогічний процес
мистецтво
ценность
иерархия ценностей
ценностные ориентации
педагогическое взаимодействие
преподаватель
педагогический процесс
искусство
value
hierarchy of values
value orientations
pedagogical interaction
teacher
student
pedagogical process
art
Issue Date: 2017
Publisher: Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького
Citation: Тарарак Н. Г. Ціннісна педагогічна взаємодія викладача і студентів в освітньому процесі мистецької школи / Н. Г. Тарарак // Вісник Черкаського університету. Сер. : Педагогічні науки / Черкас. нац. ун-т ім. Б. Хмельницького ; [редкол.: О. В. Черевко (голов. ред.) та ін.]. – Черкаси, 2017. – № 5. – С. 121– 127.
Abstract: Розглянуто студентський вік, що є кінцевим періодом інтенсивного формування системи ціннісних орієнтацій і впливає на становлення характеру майбутнього фахівця й особи в цілому. Доведено, що молодій людині для свідомої й вільної активної діяльності потрібні не тільки уявлення про цінності, що впливають на її поведінку, але й створення умов для забезпечення формування ціннісних орієнтацій. Це пов’язано зі зміцненням на цьому етапі життя необхідних для повного формування ціннісних орієнтацій особистості передумов, а саме: накопиченням достатнього морального і первинного професійного досвіду, оволодінням самостійним творчим мисленням, заняттям певного соціального статусу. Показано, що в межах дослідження особливий інтерес становить механізм формування ціннісних орієнтацій майбутніх фахівців творчих спеціальностей, а саме: дизайнерів, скульпторів, живописців, музикантів. Акцентовано, що важливою ланкою у формуванні майбутнього фахівця в галузі культури і мистецтва є формування його ціннісних орієнтацій, важливого компонента у структурі особистості, оскільки сутність їхньої професії безпосередньо пов’язана з діяльністю, результати якої несуть певні зміни у предметному середовищі людини, та, загалом, у середовищі її проживання. Рассмотрены студенческий возраст, что является конечным периодом интенсивного формирования системы ценностных ориентаций и влияет на становление характера будущего специалиста и личности в целом. Доказано, что молодому человеку для сознательной и свободной активной деятельности нужны не только представление о ценности, влияющие на его поведение, но и создание условий для обеспечения формирования ценностных ориентаций. Это связано с укреплением на этом этапе жизни необходимых для полного формирования ценностных ориентаций личности предпосылок, а именно: накоплением достаточного морального и первичного профессионального опыта, овладением самостоятельным творческим мышлением, занятием определенного социального статуса. Показано, что в рамках исследования особый интерес представляет механизм формирования ценностных ориентаций будущих специалистов творческих специальностей, а именно: дизайнеров, скульпторов, живописцев, музыкантов. Акцентировано, что важным звеном в формировании будущего специалиста в области культуры и искусства является формирование его ценностных ориентаций, важного компонента в структуре личности, поскольку сущность их профессии непосредственно связана с деятельностью, результаты которой несут определенные изменения в предметной среде человека, и, в общем в среде его обитания. Introduction. The article considers the student age which is the final period of the intensive formation of the system of value orientations which influences the character formation of a future specialist and an individual generally. For conscious and free activity, a person requires not only to have an idea of the values that influence their behavior, but also the conditions that ensure the value orientations formation. This is due to the strengthening of the preconditions necessary for an individual’s value orientations formation, namely: the sufficient moral and initial professional experience accumulation, the mastery of independent creative thinking, the occupation of a certain social situation. Purpose. A thorough study of the value interaction of teachers and students of higher educational institutions in the artistic and pedagogical process. Results. In the framework of our research, the mechanism of formation of value orientations of future specialists of creative specialties, namely designers, sculptors, painters, musicians, etc., is of particular interest. An important link in the formation of a future specialist in the field of culture and art is the formation of its value orientations, an important component in the structure of the individual, since the essence of their profession is directly related to the activity, whose results are certain changes in the objective environment of a person, and, in general, in the environment her residence While studying in high school students develop a certain hierarchy of values, which defines the orientation of the individual's attitude of life and influences the awareness of the importance and content of the future profession. Conclusion. Valuable pedagogical interaction, based on dialogue, provides an indispensable incentive for self-development for all participants in the educational process in higher education where understanding of values is the result of continuous development and improvement of their personal qualities.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/1175
Appears in Collections:Кафедра естетичного виховання і технологій дошкільної освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Тарарак Н. Г. Ціннісна педагогічна взаємодія.pdf206.22 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.