Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/1174
Title: Стан розробленості проблеми організації навчання слухачів післядипломної педагогічної освіти
Other Titles: Состояние разработанности проблемы организации обучения слушателей последипломного педагогического образования
Level of research of the problem of organization of training of students of postgraduate pedagogical education
Authors: Трубавіна, І. М.
Трубавина, И. Н.
Trubavina, I.
Keywords: освітній процес
навчання
слухачі
підслядипломна педагогічна освіта
освіта дорослих
андрагогічний підхід
синергетичний підхід
дистанційна освіта
образовательный процесс
обучение
слушатели
последипломное педагогическое образование
образование взрослых
андрагогический подход
синергетический подход
дистанционное образование
postgraduate pedagogical education
adult education
andragogic approach
synergetic approach
distance education
consultations
listeners’ peculiarities
subject-subject relations
personal experience
professional experience
motivation for learning
Issue Date: 2017
Publisher: Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького
Citation: Трубавіна І. М. Стан розробленості проблеми організації навчання слухачів післядипломної педагогічної освіти / І. М. Трубавіна // Вісник Черкаського університету. Сер. : Педагогічні науки / Черкас. нац. ун-т ім. Б. Хмельницького ; [редкол.: О. В. Черевко (голов. ред.) та ін.]. – Черкаси, 2017. – № 5. – С. 133 –138.
Abstract: Досліджено стан розробленості в науково-педагогічних дослідженнях України андрагогічної проблеми навчання вчителів в інститутах післядипломної педагогічної освіти у вищих закладах освіти України. Визначено особливості її слухачів в навчанні, організації освітнього процесу з ними, проблеми їхнього навчання, необхідність підготовки викладачів до роботи з ними на суб’єкт-суб’єктних засадах. Узагальнено світовий і вітчизняний досвід дослідження проблеми, розкрито шляхи підвищення ефективності освітнього процесу в післядипломній педагогічній освіті, підходи до неї, її технології, методики, шляхи. Исследовано состояние разработанности в научно-педагогических исследованиях Украины андрагогический проблемы обучения учителей в институтах последипломного педагогического образования в высших учебных заведениях Украины. Определены особенности ее слушателей в обучении, организации образовательного процесса с ними, проблемы их обучения, необходимость подготовки преподавателей к работе с ними на субъект-субъектных началах. Обобщен мировой и отечественный опыт исследования проблемы, раскрыты пути повышения эффективности образовательного процесса в последипломном педагогическом образовании, подходы к нему, его технологии, методики, пути. Introduction. The urgency of the problem of the article is connected with the fact that students of postgraduate pedagogical education did not stand out earlier as a subject of andragogical researches in Ukraine and were considered as ordinary students of universities. While increasing the effectiveness of their training, we attribute their attitude to them as subjects of their education due to their age, personal and professional pedagogical experience, and motivation for learning in the second education. That is why the training of such listeners should be studied separately. Purpose in the article examines the state of development in the scientific and pedagogical studies of Ukraine of the andragogical problem of teaching teachers in the institutes of postgraduate pedagogical education in Ukrainian universities. The article defines for the first time the andragogical features of such listeners in teaching. Results. The author singled out on this basis the peculiarities of the organization of the educational process with them, the main problems of their learning are revealed on the basis of analysis of the theory and practice of working with them. Also the author proves the necessity of separate preparation of teachers for work with them on the basis of subject-subject relations. Such training should be carried out at the university as a methodical work of the departments and selfeducation of teachers, combined with the theory and practice of working with listeners. In the article the author summarized the research on the world and domestic experience of the problem research, uncovered possible ways to increase the effectiveness of the educational process in postgraduate pedagogical education, singled out the main scientific approaches to it, listed for him possible training technologies, methods, ways. The prospect offurther research is the construction of a model of such training for students at the university on the basis of a combination of andragogical and competence approaches, combined with full-time and distance learning, counseling and facilitation during the intersessional period, with separate training of university teachers for work with them on subject-subject basis. Conclusion. Institutes of postgraduate education within the university for the preparation of teachers - a separate degree of pedagogical education throughout life, which has its own peculiarities. Postgraduate pedagogical education should be considered as a subsystem of education throughout life and higher education at the same time as a relatively independent system of pedagogical education.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/1174
Appears in Collections:Кафедра педагогіки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Трубавіна І. М. Стан розробленості проблеми.pdf210.8 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.