2024
Постійний URI для цієї колекції
Перегляд
Перегляд 2024 за Назва
Зараз показано 1 - 20 з 553
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументAEGILOPS CYLINDRICA ЯК СКЛАДНИК УРБАНОФЛОРИ МІСТА ХАРКОВА(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Сіняєва, М. І.У кваліфікаційній роботі досліджено таксономічні, морфологічні, екологічні особливості рослинних угрупування місць зростання Aegilops cylindrica. Під час проведення дослідження використовували маршрутний, метод пробних ділянок, лабораторний, флористичний, статистичний методи. Встановлено нове місцезнаходження Aegilops cylindrica на території міста Харкова. Матеріали дослідження можуть бути використані для моніторингу поширення Aegilops cylindrica в Україні. The qualification work investigates the taxonomic, morphological, ecological features of plant communities of Aegilops cylindrica habitats. During the study, the route method, the method of trial plots, laboratory, floristic, and statistical methods were used. The new location of Aegilops cylindrica in the territory of Kharkiv was established. The research materials can be used to monitor the spread of Aegilops cylindrica in Ukraine.
- ДокументCICHORIUM INTYBUS L. ЯК БІОІНДИКАТОР ТЕХНОГЕННОГО ЗАБРУДНЕННЯ ТЕРИТОРІЇ ДОНБАСУ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Кисельова, Д. В.У кваліфікаційній роботі досліджено антропогенне навантаження на вид-індикатор Cichorium intybus L. Проведено індикаційну оцінку екотопів Донбасу з різним антропогенним навантаженням на прикладі виду-індикатора Cichorium intybus L., на її підставі проведено біоіндикаційну експертизу. Подібні дослідження вперше регіонально апробовано для Cichorium intybus L. та доведено індикаторну здатність виду в умовах теногенних екотопів м. Дружківки. Показано які зустрічаються аномалії у вегетативній та генеративній сфері Cichorium intybus L. в різних місцях зростання. Доведено комплексний вплив антропогенних факторів на формування структур пагоноутворення, листового апарату, плодів та ембріональних характеристик Cichorium intybus L. в різних оніторингових точках, що раніше не проводили в данному регіоні. Запропоновано спектр найбільш перспективних індикаторних характеристик вида, котрий може бути використаний в комплексній системі мониторинга та оцінкі стану єкосистем в промисловій зоні. The qualification work investigates the anthropogenic load on the indicator species Cichorium intybus L. An indicative assessment of Donbas ecotopes with different anthropogenic load was carried out using the example of the indicator species Cichorium intybus L., and a bioindicative examination was carried out on its basis. Such studies have been regionally tested for Cichorium intybus L. for the first time and the indicator capacity of the species in the conditions of tenogenic ecotopes of Druzhkivka has been proved. The abnormalities in the vegetative and generative spheres of Cichorium intybus L. in different habitats are shown. The complex influence of anthropogenic factors on the formation of shoot formation structures, leaf apparatus, fruits and embryonic characteristics of Cichorium intybus L. in different monitoring points, which has not been previously carried out in this region, was proved. The spectrum of the most promising indicator characteristics of the species, which can be used in a comprehensive system of monitoring and assessment of the state of ecosystems in the industrial zone, has been proposed.
- ДокументHR-технології в управлінні персоналом(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Капусник, О. В.У роботі розглянуто інноваційні HR-технології організації, з’ясовано особливості використання сучасної моделі проактивного менеджменту, розроблена кваліметрична модель оцінки рівня реалізації HR-технологій, здійснено аналіз стану впровадження HR-технологій на підприємстві й на підставі отриманих результатів розроблено модель удосконалення цього аспекту в організації, яка передбачає реалізацію п’яти стратегій: Well-being, перепідготовки, супер команд, планування персоналу, формування причетності персоналу спираючись на цільовий, операційно-діяльнісний, мотиваційний підходи. The paper examines innovative HR technologies within the organization, elucidates the features of utilizing a contemporary proactive management model, develops a qualimetric model for assessing the level of HR technology implementation, conducts an analysis of the state of HR technology implementation in the enterprise, and based on the obtained results, formulates a model for improving this aspect in the organization. The model involves the implementation of five strategies: Well-being, retraining, super teams, workforce planning, and the formation of employee engagement, relying on target-oriented, operational-activity-based, and motivational approaches.
- ДокументSTEM-ПРОЄКТИ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ SOFT SKILLS В УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Котлярова, К. О.Магістерське дослідження присвячено вивченню проблеми формування «гнучких» навичок (soft skills) учнів початкової школи за допомогою організації та проведення STEM-проєктів. Випускна кваліфікаційна робота складається зі вступу, двох розділів, висновків, списку використаних джерел та додатків. У першому розділі роботи визначено сутність поняття «soft skills» («гнучкі» навички), проаналізовано теоретичні основи формування soft skills та розкрито особливості їх формування в учнів початкових класів. Більшість науковців визначають soft skills як комплекс особистісних умінь, які дозволяють учню легко та швидко адаптуватися в суспільстві, досягти успіху, самоствердитися. До «гнучких» навичок відносимо комунікативні, творчі, організаційні, управлінські навички, а також навички саморегулції. Базою для нашого дослідження стала класифікація гнучких навичок, що отримала назву модель 4К: комунікативні навички, навички критичного мислення, креативні навички, навички колаборації (співпраці). Також у першому розділі магістрського дослідження на основі аналізу науково-методичної літератури розглянуто сутність понять «технологія проєктного навчання», «STEMпроєкт» та виявлені особливості використання STEM-проєктів як засобу формування soft skills молодших школярів. У другому розділі дослідження представлена експериментальна робота з виявлення ефективності застосування STEM-проєктів як засобу формування soft skills молодших школярів: проведена первинна діагностика стану сформованості soft skills учнів початкових класів; реалізована низка мініSTEM-проєктів, проаналізовано результати експериментального дослідження. Аналіз отриманих результатів засвідчив позитивну динаміку у зміні рівня сформованості soft skills школярів і дозволила стверджувати, що STEM-проєкти мають великий потенціал для розвитку «гнучких» навичок учнів. The master's research is devoted to the study of the problem of the formation of "flexible" skills (soft skills) of elementary school students with the help of organization and implementation of STEM projects. Graduation thesis consists of an introduction, two chapters, conclusions and a list of used sources. In the first section of the work, the essence of the concept of "soft skills" ("flexible" skills) is defined, the theoretical foundations of the formation of soft skills are analyzed, and the peculiarities of their formation in elementary school students are revealed. Most scientists define soft skills as a set of personal skills that allow a student to easily and quickly adapt to society, achieve success, and assert themselves. "Flexible" skills include communicative, creative, organizational, managerial skills, as well as self-regulation skills. The basis for our research was the classification of flexible skills, called the 4K-model: communication skills, critical thinking skills, creative skills, collaboration skills. Also, in the first chapter of the master's research, based on the analysis of scientific and methodological literature, the essence of the concepts "technology of project learning", "STEM project" and the peculiarities of using STEM projects as a means of forming soft skills of younger schoolchildren were examined. The second section of the study presents experimental work on the identification of the effectiveness of the use of STEM projects as a means of forming soft skills of junior high school students: an initial diagnosis of the state of soft skills formation of elementary school students was carried out; a number of mini-STEM projects have been implemented. the results of the experimental study were analyzed. The analysis of the obtained results confirmed the positive dynamics in the change in the level of formation of soft skills of schoolchildren and allowed us to state that STEM projects have a great potential for the development of "flexible" skills of students.
- ДокументАВТОРСЬКІ ПЕДАГОГІЧНІ СИСТЕМИ А. МАКАРЕНКА І В. СУХОМЛИНСЬКОГО В СУЧАСНІЙ ПЕДАГОГІЧНІЙ ДУМЦІ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Шкарупа, Д. О.У кваліфікаційній роботі на основі аналізу історикопедагогічної літератури досліджено еволюцію поняття «авторська педагогічна система», з’ясовано його змістове наповнення як гуманістичного освітнього закладу, ідея якого належить педагогу-творцю, який розробив і поклав в основу власної концепції розвитку школи тріаду «дитина-вчитель-батьки», що надає можливість ефективного функціонування та стабільних позитивних результатів. Розглянуто й охарактеризовано авторські педагогічні системи А. Макаренка та В. Сухомлинського. Узагальнено досвід використання авторських педагогічних систем у освітньому процесі сучасних закладів освіти. In the qualification work, based on the analysis of historical and pedagogical literature, the evolution of the concept of "author's pedagogical system" is studied, its content is clarified as a humanistic educational institution, the idea of which belongs to the teacher-creator, who developed and based his own concept of school development on the triad "child-teacher-parents", which provides an opportunity for effective functioning and stable positive results. The author's pedagogical systems of A. Makarenko and V. Sukhomlynskyi are considered and characterized. The experience of using the author's pedagogical systems in the educational process of modern educational institutions is generalized.
- ДокументАдаптація персоналу як сучасна технологія управління(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Кобець, С. О.У роботі досліджено теоретичні та практичні напрацювання науковців із проблеми адаптації персоналу та управління адаптацією персоналу. Уточнено зміст поняття «адаптація персоналу», розкрито види та функції адаптації персоналу та методи й засоби управління персоналом на етапі його адаптації, упорядковано діагностичний інструментарій вимірювання управлінської діяльності з управління персоналом на етапі адаптації. Розроблено рекомендації та пропозиції з удосконалення означеного аспекту управління. The paper examines the theoretical and practical work of scientists on the problem of personnel adaptation and personnel adaptation management. The content of the concept of «personnel adaptation» has been clarified, the types and functions of personnel adaptation and the methods and means of personnel management at the stage of its adaptation have been revealed, the diagnostic toolkit for measuring managerial activity in personnel management at the stage of adaptation has been organized. Recommendations and proposals for improving the specified aspect of management have been developed.
- ДокументАДАПТАЦІЯ ПЕРШОКЛАСНИКІВ ДО НАВЧАННЯ В НУШ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Левацька, А. С.Упродовж усього життя, як дорослим, так і дітям, доводиться адаптуватись до різних ситуацій. Переступивши поріг школи, діти постійно адаптуються: до дітей, до вчителів, до навчальної програми, до нового режиму дня. Початок навчання у школі – це один з найбільш відповідальних моментів у житті, а заклад освіти – величезний новий світ, до якого треба адаптуватися. Адаптація до школи – справа непроста, адже це нові системи, обов’язки та плани, розширення меж спілкування, нові міжособистісні стосунки, несподівані життєві ситуації та незвичні емоції. Випускна кваліфікаційна робота складається зі вступу, двох розділів, висновку та списку використаних джерел. У вступі визначено основні дефініції дослідження, доведено його актуальність, визначено завдання та методи роботи. У першому розділі розкрито теоретичні аспекти проблеми вивчення адаптації першокласників до навчання в НУШ; визначено сутність понять «адаптація», «адаптація дитини до школи», «шкільна дезадаптація»; визначено особливості роботи вчителя початкових класів в адаптаційний період першокласників. У другому розділі представлено розроблену програму діяльності вчителя початкових класів у період адаптації першокласників до навчання в НУШ та результати її реалізації. У висновках доведено, що для організації успішної адаптації першокласників до навчання в НУШ необхідно розробити систему взаємодії всіх учасників освітнього процесу: учителів, учнів, батьків та спрямувати її на побудову нової парадигми стосунків, спрямованих на роботу в команді. Throughout life, both adults and children have to adapt to different situations. Having crossed the threshold of school, children are constantly adapting: to children, to teachers, after-school programs, to a new routine of the day. Starting school is one of the most important moments in life, and an educational institution is a huge new world to which you have to adapt. Adaptation to school is not an easy task, because it involves new systems, responsibilities and plans, expansion of communication boundaries, new interpersonal relationships, unexpected life situations and unusual emotions. The final qualifying work consists of an introduction, two sections, conclusions, a list of sources used. In the introduction, the main definitions of the research are defined, its relevance is proven, tasks and methods of work are defined. In the first chapter, the theoretical aspects of the problem of studying the adaptation of first-graders to studying at the National Academy of Sciences are disclosed; the essence of the concepts «adaptation», «adaptation of the child to school», «school maladjustment» is determined; the peculiarities of the work of a primary school teacher during the adaptation period of first graders are determined. The second chapter presents the developed program of activities of primary school teachers during the period of adaptation of first-graders to study at NUS and the results of its implementation. The conclusions prove that in order to organize the successful adaptation of first-graders to studying at NUS, it is necessary to develop a system of interaction of all participants in the educational process: teachers, students, parents and direct it to the construction of a new paradigm of relationships aimed at teamwork.
- ДокументАктивізація навчальної діяльності старших дошкільників засобами дидактичних ігор(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Доброкотова, Ю. С.У магістерській роботі досліджено процес активізації навчальної діяльності старших дошкільників за допомогою дидактичних ігор. Здійснено аналіз психолого-педагогічної літератури для визначення особливостей цього процесу та встановлення умов, які сприяють успішній активізації навчальної діяльності у дітей. Обґрунтовано вимоги до методів роботи з педагогічним персоналом, необхідного обладнання та форм організації діяльності в дошкільних закладах для ефективної активізації навчальної діяльності старших дошкільників за допомогою дидактичних ігор. Розроблено та перевірено на практиці методику, спрямовану на покращення розуміння вихователями процесів активізації навчальної діяльності у старших дошкільників. Досліджено важливість відповідності змісту освітнього середовища потребам педагогічних працівників для стимулювання їхньої зацікавленості у даній темі. In the master's work, the process of activating the educational activity of older preschoolers with the help of didactic games was investigated. An analysis of psychological and pedagogical literature was carried out to determine the features of this process and establish conditions that contribute to the successful activation of educational activities in children. The requirements for methods of working with pedagogical staff, necessary equipment and forms of organization of activities in preschool institutions for effective activation of educational activities of older preschoolers with the help of didactic games are substantiated. A methodology aimed at improving educators' understanding of the processes of intensification of educational activity in older preschoolers has been developed and tested in practice. The importance of matching the content of the educational environment to the needs of pedagogical workers in order to stimulate their interest in this topic was investigated.
- ДокументАКТИВІЗАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ БАЗОВОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ ЗАСОБАМИ ВІЗУАЛІЗАЦІЇ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Сидоренко, Н. В.У кваліфікаційній роботі розглянуті теоретичні основи активізації пізнавальної діяльності. Проаналізована історія виникнення поняття «активізації пізнавальної діяльності» та виявлено його місце в освітньому процесі базової середньої школи. З поміж всіх засобів активізації пізнавальної діяльності виокремлено візуалізацію як ефективний засіб. Обґрунтовано чинники об’єктивного вибору засобів візуалізації. Показано зв’язок сторітелінга та візуалізації навчального матеріалу. На основі опитування та аналізу основних застосунків для візуалізації, виокремлено програму PowerPoint, яка допомагає аудиторії краще розуміти та запам'ятовувати представлену інформацію. The theoretical foundations of cognitive activity activation are considered in the qualification work. The history of the concept of "activation of cognitive activity" is analyzed and its place in the educational process of lower secondary school is revealed. Among all the means of activating cognitive activity, visualization is singled out as an effective tool. The factors of objective choice of visualization tools are substantiated. The connection between storytelling and visualization of educational material is shown. Based on a survey and analysis of the main applications for visualization, the PowerPoint program is singled out to help the audience better understand and memorize the information presented.
- ДокументАналіз видового різноманіття злаків України за допомогою геоінформаційних систем(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Мозгова, Г. С.У кваліфікаційній роботі досліджено видове різноманіття злаків на території України. Предметом дослідження є використання бази даних GBIF для моніторингу видового різноманіття злаків на територіїї України. Зроблено огляд інформації про поширення рослин родини злакових, яка міститься у GBIF. Створено переліки видів злакових, які найчастіше відмічалися натериторії України та в окремих її регіонах. Досліджено хронологію накопичення даних про злаки України за даними GBIF. Розроблено план урока для учнів середньої загальноосвітньої школи з урахуванням теми дослідження. Отримані результати досліджень було залучено у розробку факультативного заняття для учнів старшої школи. In the qualification work, the types of cereal diversity on the territory of Ukraine were investigated. The subject of the study is the use of the GBIF database for monitoring the species diversity of cereals in the territory of Ukraine. The information on the distribution of plants of the grass family, which is contained in GBIF, was reviewed. Lists of cereal species were created, which were most often noted on the territory of Ukraine and in its individual regions. The chronology of the accumulation of data on cereals of Ukraine according to GBIF data was studied. A lesson plan was developed for secondary school students taking into account the research topic. The obtained research results were involved in the development of an optional lesson for high school students.
- ДокументАПЛІКАЦІЯ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ТВОРЧОЇ АКТИВНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ НА УРОКАХ ДИЗАЙНУ І ТЕХНОЛОГІЇ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Любченко, С. С.Зараз новому суспільству потрібні діти, які здатні творчо й активно мислити. Заняття, які стимулюють творчу активність, дають можливість пізнати учням прекрасне, відчути те, в чому задіяна їхня активна творча діяльність. У свою чергу, аплікація як розвиток творчої активності має велике значення у творчості молодших школярів. Вона формує особисті якості дитини, сприяє розвитку таланту учня, формує дбайливе ставлення до природи, соціальні якості учня, розвиває естетичні та психічні можливості учня, оскільки аплікація дає можливість колективного та групового виконання композиції. Творча активність формується в процесі самої діяльності, яка несе у собі творчий характер та проявляється у здатності розв’язання нестандартних ситуацій, активній участі у процесі діяльності, змушує пізнавати, дивуватися, творити, активно мислити та уявляти. З огляду на це обрана тема магістерського дослідження «Аплікація як засіб формування творчої активності молодших школярів на уроках дизайну і технологій» є актуальною. Випускна кваліфікаційна робота складається зі вступу, двох розділів, висновків, списку використаних джерел та додатків. У першому розділі розглянуто психолого-педагогічні аспекти формування творчої активності в сучасній початковій школі: визначено сутність поняття «творча активність» у психолого-педагогічній літературі; охарактеризовано значення занять аплікацією у сучасній початковій школі; проаналізовано навчальну та методичну літературу з предметної галузі «Дизайн і технології». У другому розділі наведено результати практичного дослідження з формування творчої активності молодших школярів за допомогою аплікаційних робіт: проведено дослідження рівня розвитку аплікаційних навичок та творчої активності молодших школярів; наведено методику організації художньої діяльності молодших школярів під час виконання робіт з аплікації; проведено контрольний аналіз результатів розвитку творчого потенціалу молодших школярів під час виконання аплікаційних робіт. У висновках доведено, що процес створення аплікації вимагає від молодшого школяра низку методично послідовних дій, які включають високий рівень розвитку технічних і образотворчих умінь, акуратного виконання, наполегливості, зосередженості тощо. На уроках аплікації також доцільно приділяти увагу колірному оформленню, адже завдяки цьому у молодших школярів формується розвиток художнього смаку. Учитель повинен дати дітям уявлення про різноманітну палітру кольорів та навчити їх поєднувати. Таким чином, роль аплікації у розвитку творчої активності молодших школярів є дуже важливою, оскільки цілеспрямована робота з матеріалами виступає підґрунтям для творчої уяви учнів. У дітей формуються морально-вольові якості, вміння доводити розпочате до кінця, цілеспрямовано та ретельно працювати, а також розвиваються комунікабельні якості: працювати у групі, допомагати своїм товаришам долати різноманітні труднощі тощо. Now the new society needs children who are able to think creatively and actively. Classes that stimulate creative activity give students the opportunity to learn about the beautiful, to feel what their active creative activity is involved in. In turn, application as the development of creative activity is of great importance in the creativity of younger schoolchildren. It forms the child's personal qualities, contributes to the development of the student's talent, forms a caring attitude towards nature, the student's social qualities, develops the student's aesthetic and mental abilities, as the application provides an opportunity for collective and group performance of the composition. Creative activity is formed in the process of the activity itself, which has a creative character and manifests itself in the ability to solve non-standard situations, active participation in the activity process, forces one to learn, wonder, create, actively think and imagine. In view of this, the chosen topic of the master's study «Application as a means of forming the creative activity of junior high school students in design and technology lessons» is relevant. In the first chapter, the psychological and pedagogical aspects of the formation of creative activity in the modern elementary school are considered: the essence of the concept of «creative activity» in the psychological and pedagogical literature is defined; the significance of application classes in a modern primary school is characterized; educational and methodical literature in the subject field «Design and technologies» was analyzed. In the second chapter, the results of a practical study on the formation of creative activity of younger schoolchildren with the help of application works are presented: a study of the level of development of application skills and creative activity of younger schoolchildren was carried out; the method of organizing the artistic activity of younger schoolchildren during the performance of appliqué works is given; a control analysis of the results of the development of the creative potential of younger schoolchildren during the implementation of application works was carried out. The conclusions prove that the process of creating an application requires a series of methodically consistent actions from a junior high school student, which include a high level of development of technical and visual skills, accurate execution, perseverance, concentration, etc. In appliqué lessons, it is also advisable to pay attention to color design, because thanks to this, the development of artistic taste is formed in younger schoolchildren. The teacher should give children an idea of a diverse palette of colors and teach them to combine them. Thus, the role of the application in the development of the creative activity of younger schoolchildren is very important, since purposeful work with materials is the basis for the creative imagination of students. Children develop moral and willpower qualities, the ability to finish what they have started, to work purposefully and carefully, and also develop communicative qualities: to work in a group, to help their friends overcome various difficulties, etc.
- ДокументАРТ-ПЕДАГОГІКА ЯК ЗАСІБ РОЗВИТКУ МОТИВАЦІЇ ОСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Чайка, А. С.У магістерському дослідженні розглянули розвиток мотивації молодших школярів за допомогою засобів арт-терапії як актуальна проблема сучасної освіти. Дослідили, що основними завданнями арт-педагогіки є: розвиток емоційно-вольової сфери особистості, її креативності, підтримання психоемоційного стану особистості, формування навичок емоційної саморегуляції за допомогою художньо-творчої діяльності, розвиток позитивного самопізнання та самосприйняття, розвиток адаптивності, сприяння загальному гармонійному розвитку особистості. Розглянули функції арт-педагогіки: культурологічну, освітню, виховну, корекційну. Узагальнили напрями мотивації сукупність чинників, що підтримують і направляють, тобто визначають поведінку; сукупність мотивів; спонуку, що викликає активність організму і визначає її спрямованість; процес психічної регуляції конкретної діяльності; процес дії мотиву і як механізм, що визначає виникнення, напрям і способи здійснення конкретних форм діяльності; сукупну систему процесів, що відповідають за спонуку і діяльність. Також схарактеризували класифікацію мотивів освітньої діяльності здобувачів початкової освіти: пізнавальні (опанування нових знань, набуття навичок), широкі пізнавальні (орієнтація на оволодіння новими), навчально-пізнавальні (орієнтація на засвоєння способів здобуття знань, прийомів самостійного отримання знань). Крім цього, дослідження містить практичну реалізацію засобів арт-педагогіки на уроках природничого циклу, а саме інтегрованого курсу «Я досліджую світ», де продемонстровано, як можна вдало поєднувати навчальний матеріал із методами та прийомами арт-педагогіки. З’ясували, що використання аплікації, елементи театралізації, робота з ілюстрацією, малюнок, зроблений власною рукою, допоможуть полегшити сприймання навіть надто складного матеріалу. In the master's study, the development of motivation of younger schoolchildren with the help of art therapy was considered as an actual problem of modern education. It was investigated that the main tasks of art pedagogy are: the development of the emotional and volitional sphere of the individual, its creativity, maintaining the psycho-emotional state of the individual, the formation of emotional self-regulation skills with the help of artistic and creative activities, the development of positive self-knowledge and self-perception, the development of adaptability, the promotion of the overall harmonious development of the individual. We considered the functions of art pedagogy: cultural, educational, educational, corrective. Generalized the directions of motivation, a set of factors that support and direct, that is, determine behavior; set of motives; the urge that causes the body's activity and determines its direction; the process of mental regulation of a specific activity; the process of action of the motive and as a mechanism that determines the occurrence, direction and methods of implementation of specific forms of activity; a collective system of processes responsible for motivation and activity. They also characterized the classification of motives for the educational activity of primary education students: cognitive (mastery of new knowledge, acquisition of skills), broad cognitive (orientation on mastering new ones), educational-cognitive (orientation on mastering methods of acquiring knowledge, methods of independent knowledge acquisition). In addition, the study includes the practical implementation of art pedagogy tools in the lessons of the science cycle, namely the integrated course "I explore the world", where it is demonstrated how to successfully combine educational material with the methods and techniques of art pedagogy. It was found out that the use of an application, elements of dramatization, work with illustrations, a drawing made by one's own hand will help to facilitate the perception of even too complex material.
- ДокументАРТ-ТЕРАПІЯ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Яценко, К. О.У кваліфікаційній роботі на основі аналізу психолого-педагогічної літератури розглянуто сутність поняття «творчі здібності». Розкрито особливості розвитку творчих здібностей молодших школярів. Перевірено ефективність розробленого комплексу завдань з використанням арт-терапії для формування творчих здібностей молодших школярів. In the qualification work, based on the analysis of psychological and pedagogical literature, the essence of the concept of "creative abilities" is considered. The peculiarities of the development of creative abilities of younger schoolchildren are revealed. The effectiveness of the developed set of tasks with the use of art therapy for the formation of creative abilities of younger schoolchildren was verified.
- ДокументАФГАНСЬКА ВІЙНА (1979‒1989 РР.), ІСТОРИЧНА ПАМ’ЯТЬ І СУЧАСНІ КОМЕМОРАТИВНІ ПРАКТИКИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Манзюк, Є. О.Кваліфікаційна робота присвячена вивченню Афганської війни (1979-1989 рр.) та сучасним комеморативним практикам, пов’язаним із цією подією. У роботі здійснено комплексний аналіз історичних аспектів війни, враховуючи політичні, соціокультурні та воєнно-стратегічні виміри конфлікту. Основна увага приділяється розгляду історичної пам’яті та комеморації війни в сучасному українському суспільстві. Автор розглядає різні форми вшанування учасників війни. Окрема увага приділяється вивченню ролі влади, громадськості та ветеранських організацій у формуванні та збереженні пам’яті про війну в Афганістані. Робота включає аналіз перспектив і викликів, які виникають у зв’язку із збереженням історичної пам’яті про Афганську війну. Висновки дослідження можуть бути корисними для розуміння динаміки колективної пам’яті, а також для вдосконалення комеморативних практик українського суспільства. The master's thesis is devoted to the study of the Afghan war (1979-1989) and modern commemorative practices related to this event. The work provides a comprehensive analysis of the historical aspects of the war, taking into account the political, socio-cultural and military-strategic dimensions of the conflict. The main attention is paid to consideration of the memory and commemoration of the war in modern Ukrainian society. The author considers various forms of commemoration of war participants. Particular attention is paid to the study of the role of the authorities, the public and veteran organizations in the formation and preservation of the memory of the Afghan war. The work includes an analysis of perspectives and challenges that arise in connection with the preservation of the historical memory of the Afghan war. The research findings can be useful for understanding the dynamics of collective memory, as well as for improving the commemorative practices of Ukrainian society.
- ДокументБОРОТЬБА З ПІДЛІТКОВОЮ ЗЛОЧИННІСТЮ В РАДЯНСЬКІЙ УКРАЇНІ 1920-1930 РОКИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Яворський, А. Р.В роботі досліджено проблеми підліткової злочинності 1920-1930 років у вітчизняній історіографії в період раннього радянського періоду. Проаналізовані основні роботи з проблеми дитячої злочинності в Радянській Україні. Аналізу піддаються думки фахівців про причини злочинності неповнолітніх, методах і способах виховання малолітніх правопорушників досліджуваного проміжку часу. Детально розкривається важливість і значення ідеологічного та духовно-морального виховання підлітків для профілактики злочинності серед підлітків. Особливу увагу приділено вивченню освітнього і соціального середовища, яке було покликане виховувати особистість, здатну адаптуватися до прийнятих комуністичних соціальних норм відповідно до законодавства. Підкреслено значення сім’ї, закладів освіти та виправних органів у формуванні моральної та правової культур підлітка. Досліджено методи профілактики підліткової злочинності в проектах державної влади, системі піклування над підлітковими злочинцями у владних постановах в 1920-і років. Вивчено організацію дитячої повсякденністі підліткових правопорушників в просторі установ виховання та піклування, розвиток педології і педагогіки означених років в рамках державного роботи зроблено підсумки наукового дослідження щодо організації профілактики підліткової злочинності в політиці ранньої Радянської України. The paper investigates the problems of juvenile delinquency in 1920-1930 in the national historiography during the early Soviet period. The main works on the problem of juvenile delinquency in Soviet Ukraine are analyzed. The author analyzes the opinions of experts on the causes of juvenile delinquency, methods and ways of educating juvenile offenders in the period under study. The importance and significance of ideological, spiritual and moral education of adolescents for the prevention of juvenile delinquency is revealed in detail. Particular attention is paid to the study of the educational and social environment, which was designed to educate a personality capable of adapting to the accepted communist social norms in accordance with the law. The author emphasizes the importance of family, educational institutions and correctional authorities in shaping the moral and legal culture of adolescents. The methods of preventing juvenile delinquency in the projects of the state authorities, the system of care for juvenile delinquents in government decrees in the 1920s are investigated. The organization of children's everyday life of adolescent offenders in the space of institutions of education and care, the development of pedagogy and pedagogy of these years within the framework of the state order to create a "new person from a teenager - an offender" are studied. In the course of the work, the author summarizes the results of a scientific study on the organization of juvenile delinquency prevention in the policy of early Soviet Ukraine.
- ДокументБІОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ LETHRUS APTERUS LAXM. (COLEOPTERA: SCARABAEIDAE) ТА АПРОБАЦІЯ ЗАСОБІВ КОНТРОЛЮ ЙОГО ЧИСЕЛЬНОСТІ НА ГОРОДНІХ КУЛЬТУРАХ ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Манько, Н. В.У кваліфікаційній роботі вивчено біологічні особливості та апробація екологічно-безпечних засобів контролю чисельності кравчика-головача на території Донецької області. Об`єкт досліджень – кравчик-головач, природні стації та агроценози. Предмет досліджень – особливості біології, шкодочинність та екологічно-безпечні заходи контролю чисельності фітофага. Методи дослідження: польовий – уточнення біологічних особливостей, вивчення природних факторів, що впливають на динаміку чисельності та визначення ефективності проведення методів контролю чисельності; лабораторно-польовий – вивчення рівня шкідливості щодо овочевих та ягідних культур. Робота має практичне значення для розуміння ступеню шкодочинності кравчика-головача, що лежить в основі розробки заходів боротьби зі шкідником. In the qualification work, the biological features and approval of ecologically safe means of controlling the number of the tailor-head in the territory of the Donetsk region were studied. The object of research is the head tailor, nature stations and agrocenoses. The subject of research is the peculiarities of biology, harmfulness and ecologically safe measures to control the number of phytophagous plants. Research methods: field - clarification of biological features, study of natural factors influencing population dynamics and determining the effectiveness of population control methods; laboratory-field - study of the level of harmfulness in relation to vegetable and berry crops. The work is of practical importance for understanding the degree of damage of the tailor-head, which is the basis for the development of pest control measures.
- ДокументВДОСКОНАЛЕННЯ ПРОЦЕСУ НАВЧАННЯ ФІЗИЦІ ЗАСОБАМИ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У КЛАСАХ З ДІТЬМИ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Чернишева, В. С.Мета дослідження: запропонувати способи вдосконалення процесу навчання фізиці засобами інформаційно-комунікаційних технологій у класах з дітьми з особливими освітніми потребами. Об'єкт дослідження – освітній процес в умовах інклюзивної освіти. Предмет дослідження – використання інформаційно-комунікаційних технологій на заняттях з фізики в умовах інклюзивної освіти. Гіпотеза дослідження: ефективність процесу навчання фізики в умовах інклюзивної освіти може бути підвищена за рахунок широкого використання інформаційно-комунікаційних технологій навчання. Завдання дослідження: 1) Аналіз науково-методичної та психолого-педагогічної літератури з проблеми дослідження. 2) Розкрити положення теоретичної основи інформаційнокомунікаційних технологій у навчанні. 3) Запропонувати використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках фізики в умовах інклюзивної освіти, що сприяють вдосконаленню процесу навчання. 4) Надати методичні поради щодо використання інформаційнокомунікаційних технологій навчання фізики в умовах інклюзивної освіти. 5) Експериментально перевірити ефективність розроблених методичних рекомендацій. Методи дослідження: теоретичні: аналіз та систематизація наукової літератури з питань використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках фізики в умовах інклюзивної освіти; узагальнення та синтез освітніх концепцій підготовки здобувачів у ЗЗСО; емпіричні: спостереження, експертна оцінка, бесіди, анкетування. Наукова новизна кваліфікаційної роботи полягає в тому, що розроблено методичні поради для вдосконалення процесу навчання фізики в умовах інклюзивної освіти засобами інформаційно-комунікаційних технологій. Практичне значення дослідження визначається тим, що розроблені методичні поради з використання інформаційно-комунікаційних технологій при навчанні фізики в умовах інклюзивної освіти сприяють підвищенню ефективності освітнього процесу. Теоретичне значення проведеного дослідження полягає в тому, що опрацьовано та систематизовано відомості щодо використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках фізики в умовах інклюзивної освіти. The purpose of the research: to propose methods of improving the process of teaching physics by means of information and communication technologies in classes with children with special educational needs. The object of research is the educational process in the conditions of inclusive education. The subject of the research is the use of information and communication technologies in physics classes in the conditions of inclusive education. Research hypothesis: the effectiveness of the process of learning physics in the conditions of inclusive education can be increased due to the wide use of information and communication technologies of education. Objectives of the study: 1) Analysis of scientific-methodological and psychological-pedagogical literature on the research problem. 2) To reveal the theoretical basis of information and communication technologies in education. 3) To propose the use of information and communication technologies in physics lessons in the conditions of inclusive education, which contribute to the improvement of the learning process. 4) Provide methodical advice on the use of information and communication technologies for teaching physics in the conditions of inclusive education. 5) Experimentally verify the effectiveness of the developed methodical recommendations. Research methods: theoretical: analysis and systematization of scientific literature on the use of information and communication technologies in physics lessons in inclusive education; generalization and synthesis of educational concepts for the training of applicants in ZZSO; empirical: observations, expert assessment, conversations, questionnaires. The scientific novelty of the qualification work lies in the fact that methodical advice has been developed to improve the process of teaching physics in the conditions of inclusive education by means of information and communication technologies. The practical significance of the study is determined by the fact that the developed methodical advice on the use of information and communication technologies in the teaching of physics in the conditions of inclusive education contributes to the improvement of the effectiveness of the educational process. The theoretical significance of the conducted research is that information on the use of information and communication technologies in physics lessons in the conditions of inclusive education has been worked out and systematized.
- ДокументВЕСТФАЛЬСЬКИЙ МИР 1648 РОКУ І СТАНОВЛЕННЯ ВЕСТФАЛЬСЬКОЇ СИСТЕМИ МІЖНАРОДНИХ ВІДНОСИН(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Плахотнікова, Д. О.Дане дослідження присвячене вивченню впливу Вестфальського миру 1648 року на становлення Вестфальської системи міжнародних відносин, а також аналізу його значення для розвитку суверенітету держав та міжнародного права. Особлива увага приділяється розгляду геополітичних та дипломатичних наслідків угоди, що поклала кінець Тридцятирічній війні, та її впливу на подальші міжнародні відносини в Європі. У роботі висвітлено ключові положення мирних угод 1648 р., включаючи визнання суверенітету держав, визначення релігійних прав католиків та протестантів. Розглянуто вплив Вестфальського миру на політичну карту Європи та його визначальну роль у визнанні принципу недоторканності національного суверенітету. Аналізується яким чином Вестфальський мир вплинув на розвиток міжнародних відносин та заклав основи системи балансу сил, що формувалася в результаті цих подій. This study is devoted to the study of the impact of the Peace of Westphalia in 1648 on the formation of the Westphalian system, as well as the analysis of its significance for the development of state sovereignty and international law. Special attention is given to examining the geopolitical and diplomatic consequences of the agreement that ended the Thirty Years' War and its influence on subsequent international relations in Europe. The work highlights the key provisions of the peace agreements of 1648, including the recognition of the sovereignty of states, the determination of the religious rights of Catholics and Protestants. The influence of the Peace of Westphalia on the political map of Europe and its determining role in the recognition of the principle of inviolability of national sovereignty are considered. It is analyzed how the Peace of Westphalia influenced the development of international relations and laid the foundations of the system of balance of power that was formed as a result of these events.
- ДокументВЗАЄМОВІДНОСИНИ УКРАЇНИ ТА ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ: ІСТОРИЧНА РЕТРОСПЕКТИВА(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Сидоренко, А. А.У кваліфікаційній роботі досліджуються етапи взаємовідносин України та Європейського Союзу з 1991 по 2023 роки в історичній ретроспективі. Розкриваються форми співробітництва, стратегічні рішення влади України та пріоритетні вектори євроінтеграції. Аналізуються політичні, економічні, культурні кроки України на шляху до вступу в ЄС. Акцентується увага на європейському демократичному виборі України. Комплексно проаналізовано формат відносин України та ЄС в умовах повномасштабного вторгнення російської федерації на територію України. The qualification work examines the stages of relations between Ukraine and the European Union from 1991 to 2023 in historical retrospect. It reveals the forms of cooperation, strategic decisions of the Ukrainian authorities and priority vectors of European integration. The author analyses Ukraine's political, economic, and cultural steps towards EU accession. The focus is on Ukraine's European democratic choice. The format of relations between Ukraine and the EU in the context of the fullscale invasion of the russian federation into the territory of Ukraine is comprehensively analysed.
- ДокументВЗАЄМОДІЯ ВЧИТЕЛЯ З БАТЬКАМИ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Воробйова, В. В.У магістерському дослідженні розглянуто теоретичні основи взаємодії вчителя з батьками молодших школярів в умовах дистанційного навчання, з’ясовано сутність дефініції «взаємодія»: це процес спільної діяльності, під час якого угоджені усі цілі, форми і методи сімейного та шкільного виховання. Схарактеризована класифікація типів батьківської поведінки: авторитарний, ліберальний, демократичний, опікунський. Висвітлено форми взаємодії вчителя з батьками учнів (зустрічі вчителів і батьків; електронні комунікації; посилання на ресурси; спільні заходи та проєкти; психологічна підтримка). Розкрито зміст дистанційного навчання – це організація освітнього процесу в умовах віддаленості один від одного його учасників та їх як правило опосередкованої взаємодії в освітньому середовищі, яке функціонує на базі сучасних освітніх, інформаційно-комунікаційних (цифрових) технологій. Накреслено основні форми онлайн-комунікації у тріаді «учитель-учні-батьки» (електронна пошта, соціальні мережі, чат, відеоконференція та анкетування). Також з’ясовані навчальні режими: синхронні, асинхронні та змішані. У другому розділі розглянуто та проаналізовано традиційні (онлайн батьківські збори; батьківські тренінги; день відкритих дверей для батьків у школі; бесіди і лекції на педагогічну тематику; листування; тематичні вечори і вечори запитань та відповідей; диспут; конференції та ін.) й нетрадиційні форми взаємодії з батьками молодших школярів (педагогічний десант, дерево родоводу, родинний міст, народна світлиця, день добрих справ, вечір великої розмови, дискусійний клуб, сімейна скринька, аукціон ідей сімейної педагогіки, батьківський ринг, батьківська школа, азбука родинного виховання, дні довіри, сімейні свята у класі тощо). Дослідження містить приклади оформлення розділу плану «Робота з батьками», зразки онлайн-анкетувань для батьків та розробку батьківських зборів на тему: «Психологічна підтримка батьків та дітей». The master's research explores the theoretical foundations of teacher-parent interaction in the context of distance learning, clarifyling the essence of the definition of " interaction ": it is a process of collaborative activity during which the goals, forms, and methods of family and school education are coordinated. The classification of types of parental behavior is characterized: authoritarian, liberal, democratic, and custodial. The forms of teacher-parent interaction are highlighted, including teacher-parent meetings, electronic communication, resource links, joint activities and projects, and psychological support. The concept of distance learning is disclosed, which is the organization of the educational process under conditions of physical separation of its participants, typically involving mediated interaction in an educational environment that operates based on modern educational and information-communication (digital) technologies. The main forms of online communication in the "teacher-students-parents" triad are outlined, including email, social networks, chat, video conferencing, and surveys. Edicational modes, such as synchronous, and blended learning are also identified. The second section examines and analyzes traditional (online parent meetings, parent training, open house days for parents at school, discussions and lectures on pedagogical topics, correspondence, thematic evenings, question-and-answer session, debates, conferences, etc.) and non-traditional forms of interaction with parents of young students (pedagogical expedition, family genealogy tree, family bridge, day of good deeds, evening of meaningful conversation, discussion club, family box, family pedagogy idea auction, parent ring, parent school, alphabet of family edication, trist days, family celebrations in the classroom and more). The research includes examples of how to structure the "Work with Parents" section of a plan, sample online surveys for parents and the development of parent meetings on the topic of "Psychological Support for Parents and Children".