Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/618
Название: СУБ’ЄКТНІСТЬ ЯК ВАЖЛИВА ОЗНАКА СОЦІАЛЬНОСТІ ДІТЕЙ І МОЛОДІ В ЕПОХУ СУСПІЛЬНИХ ТРАНСФОРМАЦІЙ
Другие названия: Субъектность как важная характеристика социальности детей и молодежи в эпоху общественных трансформаций
Subjectness as an important feature of children and youth sociality in the era of social transformations
Авторы: Рассказова, О. І.
Григоренко, В. Л.
Рассказова, О. И.
Григоренко, В. Л.
Rasskazova, O.
Grigorenko, V.
Ключевые слова: суб’єктність
соціальність
суспільство
соціальні групи
особистість
суспільні трансформації
cубъектность
социальность
общество
социальные группы
личность
общественные трансформации
subjectness
sociality
society
social groups
personality
social transformation
Дата публикации: 2015
Издательство: Сум. держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка
Библиографическое описание: Рассказова О. І. Суб'єктність як важлива ознака соціальності дітей і молоді в епоху суспільних трансформацій / О. І. Рассказова, В. Л. Григоренко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : наук. журн. / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва (голов. ред.), О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. – № 8 (52). – С. 387–394.
Краткий осмотр (реферат): За мету статті взято поглиблене вивчення із соціально-педагогічних позицій суб’єктності як важливої ознаки соціальності дітей і молоді. Методами дослідження виступали аналіз наукової літератури, синтез, систематизація поглядів учених. Проведене дослідження дало авторам підстави для цікавих узагальнень щодо суттєвих характеристик суб’єктності як важливої ознаки соціальності дітей і молоді в епоху суспільних трансформацій. Через дослідження специфіки суб’єктності в час соціальних перетворень автори пропонують розширювати уявлення про основні тенденції зміни соціальності суспільства, окремих соціальних груп, особистості. Цель статьи – углубленное изучение с социально-педагогических позиций субъектности как важного признака социальности детей и молодежи. Методами исследования выступали анализ научной литературы, синтез, систематизация взглядов ученых. Проведенное исследование дало авторам основания для интересных обобщений относительно существенных характеристик субъектности как важного признака социальности детей и молодежи в эпоху общественных трансформаций. Через исследования специфики субъектности в период социальных преобразований авторы предлагают расширить представление об основных тенденциях изменения социальности общества, отдельных социальных групп, личности. The purpose of the article is an investigation of socio-pedagogical positions of subjectness as an important basis for children and youth socialization, appreciating the necessity to form decision-making capabilities in young generation in the modern era and being a source of personal activity. Research methods were scientific literature analysis, synthesis, generalization, and systematization of scientific views. Research analysis allowed the authors to draw general conclusion about essential characteristics of subjectness as an important feature of children and young sociality in social transformations era. Thus, subjectness phenomenon is considered as something that is not obvious, but needed to certain conditions for its manifestation. Such external conditions are social transformations, critical events, social situations; so, they require not trivial actions from the subject. The authors considered also personality conscious purpose and motive of activity by which the subject is included in work to be basic requirement for subjectness development in subject. Personality with subjectness has certain effective characteristics; one is the ground of activity, having the motive of such activity with a plan and ways for its implementation. Personality is interested in results, and carrying responsibility for them. The article advances the view that subjectness is not a permanent quality or subject characteristic. Such property distinguishes subjectness from sociality, since sociality is characterized by greater resistance and stability of existence in the personality integration. Acquired in childhood skills, strategy, experience of social interaction (language, etiquette, social taboos, traditions, mental and behavioural patterns, etc.) always remain with a person (except critical situations: loss of memory, severe mental illness, ets.). Subjectness is a socio-personal characteristic dependent on psychological, social, spatial, and temporal conditions; it can be seen as a situational manifestation of sociality reflected the quality and specificity of acquired human sociality. The authors proposed to extend concept of the major trends of sociality changes within society, separate social groups and subjects through the study of subjectness specificity during public transformations.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/618
Располагается в коллекциях:Кафедра теорії і технологій дошкільної освіти та мистецьких дисциплін

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Рассказова О. І., Григоренко В. Л.pdf594.81 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.