Перегляд за Автор "Юлдашов, Р. Н."
Зараз показано 1 - 2 з 2
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументЕКОНОМІЧНИЙ ТА БІХЕВІОРИСТИЧНИЙ АНАЛІЗ СПОЖИВЧОЇ ПОВЕДІНКИ – ПОРІВНЯННЯ ПІДХОДІВ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Юлдашов, Р. Н.У публікації проаналізовано порівняння підходів до споживчої поведінки. Проведений огляд різних концепцій демонструє: економічний аналіз дій споживачів включає елементи поведінки (смаки, уподобання, проінформованість та ін.), а поведінкова теорія враховує моделі, включаючи економічні змінні (ціна, дохід, еластичність, витрати і корисність тощо). Поведінковий аналіз концентрується на встановленні критеріїв оцінки споживачів, тоді як їхні реакції на ціни й дохід, що є центральними питаннями економічного аналізу, не враховуються у процесі вибору. Наведені підходи демонструють можливості їх кращої взаємодії, а розширення методології досліджень дозволяють обґрунтовано вибудовувати маркетингові стратегії. The publication analyzes the comparison of approaches to consumer behavior. The review of various concepts demonstrates that economic analysis of consumer behavior includes elements of behavior (tastes, preferences, awareness, etc.), and behavioral theory takes into account models including economic variables (price, income, elasticity, costs and utility, etc.). Behavioral analysis concentrates on establishing criteria for evaluating consumers, while their reactions to prices and income, which are central issues of economic analysis, are not taken into account in the choice process. The given approaches demonstrate the possibilities of their better interaction, and the expansion of the research methodology makes it possible to reasonably build marketing strategies.
- ДокументСпоживча поведінка населення як індикатор стабільності національної економіки(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Юлдашов, Р. Н.Поглиблено теоретико-прикладні засади розгляду споживчої поведінки за економічним, поведінковим та рефлексивним підходом, що актуалізує аспект самоусвідомлення фінансової спроможності населення. Досліджено вплив зовнішніх та внутрішніх факторів на споживчу поведінку населення як основних мотивуючих факторів середовища її формування і прояву. Проаналізовано рівень доходів і структуру витрат населення України за даними обстежень домогосподарств з порівнянням показників до – і пандемічного періоду. Виявлено помітне скорочення витрат на дозвілля і ресторанний бізнес та значне збільшення витрат на комунальні послуги, що є додатковим ризиком зниження добробуту населення в умовах невизначеності. З огляду на складність ситуації, вказано на необхідність підтримки соціально відповідального бізнесу в Україні та запропоновано пріоритети його розвитку в частині виробничої і збутової діяльності. The theoretical and applied bases of research of consumer behavior of the population following the reflexive approach are formulated. Consumer behavior is suggested to be considered a type of economic behavior that, in combination with savings and investment activity, shows the consumer reflections of the population and directly determines the processes of economic growth. The consumer reflection is defined as the result of an entity’s understanding of one’s financial capacity, expressed in terms of costs, which consistently determine the model of economic behavior. The schematic generalization of factors of formation (environment) and consequences of realization (economic growth) of consumer behavior of the population is carried out. Since the stability conditions are among the environmental factors, the impact of the pandemic on consumer behavior as a major destabilizer is studied. Adaptation of the consumer market to the requirements of the pandemic has led to a number of conceptual changes related to the conditions of sustainable socio-economic development, the activities of economic entities, and the purchasing power of the population. The level of income and expenditure structure of the population of Ukraine according to household surveys with a comparison of pre- and pandemic indicators are analyzed. Maintaining the purchasing power of the population in the conditions of positive wages dynamics and the gradual improvement of the macroeconomic situation after the events of 2014 prevented the «quarantine» shutdown of the economy. At the same time, the analysis of the cost structure of the population revealed a significant reduction in spending on leisure and restaurant business and a significant increase in utility costs, which is an additional destructive factor of the population welfare in post-pandemic uncertainty. Given the uncertainty of the situation, the need to support socially responsible business in Ukraine is indicated, and the priorities of its development in terms of production and sales activities are proposed.