Перегляд за Автор "Проскурня, О. І."
Зараз показано 1 - 8 з 8
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументВИКОРИСТАННЯ ХМАРНИХ СЕРВІСІВ GOOGLE НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ(Всесвітнє наукове ноосферно-онтологічне товариство, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, ГО «Фонд розвитку науки та освіти «ІНТЕЛЕКТ», 2021) Нелін, Є. П.; Проскурня, О. І.; Цись, Я. В.Авторами визначено перспективи упровадження в освітній процес закладу загальної середньої освіти у вивченні математики хмарних сервісів Google. Визначено позитивний вплив на уроках математики від залучення хмарних сервісів Google — Google-форми, яка сприяє інтенсифікації освітнього процесу. The authors identify the prospects for the introduction into the educational process of general secondary education in the study of mathematics in Google’s cloud services. The positive influence on mathematics lessons from the involvement of Google cloud services — Google-form, which contributes to the intensification of the educational process.
- ДокументВисвітлення проблеми домашніх завдань у народній школі в педагогічній пресі другої половини XIX – початку ХХ століття(Класичний приватний університет, 2014-09) Проскурня, О. І.У статті на основі аналізу матеріалів педагогічної преси другої половини XIX - початку XX ст. визначено особливості розробки й використання домашніх завдань у формі письмових робіт. З’ясовано, що домашні завдання в зазначений період запроваджувати принаймні у двох формах: усній і письмовій. Розкрито специфіку поглядів учених і педагогів-практиків на проблему задання домашніх робіт, повторення навчального матеріату, методики оволодіння навичками підготовки письмових робіт. В статье на основе анализа материалов педагогической прессы второй половины XIX — начала XX в. определены особенности разработки и использования домашних заданий в форме письменных работ. Выяснено, что домашние задания в указанный период вводились по крайней мере в двух формах: устной и письменной. Раскрыта специфика взглядов ученых и педагогов-практиков на проблему задания домашних работ, повторения учебного материла, методики овладения навыками подготовки письменных работ. On the basis of analysis of materials pedagogical press of the late nineteenth century, the peculiarities of the development and use of homework in the form of written work. It was found that home tasks during this period were introduced in at least two forms: ora! and written The specific views of scientists and educators and practitioners in problem setting domestic work, repetition training material, training methods learn how writing works. During the research it was found that some teachers thought that it is necessary to speak out against underestimating homework and class resaluation. They reinforced homework compared to as the higher class is. the bigger home tasks are. The article deals with the question of the mechanism of writing works written in the Russian language, foreign languages and history It was revealed that the description of the experience of practicing teachers with their work problems with grammatical mistakes students forming then skills mastering grammar and usage in practice grammatical rules, writing dictations These different points of view by teachers on the methodology of written work in a collective class work (observation, description, small pieces) and written translations.
- ДокументЕФЕКТИВНІСТЬ ВИКОРИСТАННЯ СТАТИСТИЧНОЇ ОБРОБКИ ДАНИХ У НАУКОВО-ДОСЛІДНИХ РОБОТАХ УЧНІВ (МАН)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-11-03) Проскурня, О. І.; Мартинюк, М. М.У тезах розглянуто можливість та доцільність вивчення елементів статистики в шкільному курсі математики. Досліджено та запропоновано можливі підходи досягнення поставленої мети. Запропоновано комплекс алгоритмів математичної статистики необхідний для планування дослідної роботи, обчислення отриманих результатів та формування висновків. The thesis considers the possibility and expediency of studying the elements of statistics in the school mathematics course. Possible approaches to achieve this goal are investigated and proposed. A set of algorithms of mathematical statistics necessary for planning research work, calculating the results and drawing conclusions is proposed.
- ДокументМетодичні аспекти програми підвищення кваліфікації вчителів математики(Інститут педагогічної освіти i освiти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України ; Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020) Жерновникова, О. А.; Проскурня, О. І.Теоретичний аналіз стану досліджуваної проблеми за літературними джерелами, дисертаційними роботами і власним досвідом надав підстави стверджувати, що нині в системі підвищення кваліфікації працівників освіти немає технологій, які забезпечують постійну взаємодію з вчителем, що не дозволяють залишатися йому віч-на-віч зі своїми проблемами і залучають його в активну творчу діяльність і в міжкурсовий період. Крім того, робота ведеться здебільшого в традиційній парадигмі, недостатньо використовуються можливості особистісно-орієнтованої суб‘єктної педагогіки, не застосовується диференційований підхід у навчанні, майже не враховується специфіка освіти дорослих. Тому у зв‘язку з переходом на нові освітні стандарти , виникла необхідність перепідготовки працівників освіти, зокрема і вчителів математики. Теоретический анализ исследуемой проблемы на основе литературных источников, диссертационных работ и собственного опыта дает основания утверждать, что в настоящее время в системе повышения квалификации работников образования нет технологий, которые обеспечивают постоянное взаимодействие с учителем, не позволяющие оставаться ему один на один со своими проблемами и вовлекающие его в активную творческую деятельность и в межкурсовой период. Кроме того, работа ведется в основном в традиционной парадигме, недостаточно используются возможности личностно-ориентированной субъектной педагогики, не применяется дифференцированный подход в обучении, почти не учитывается специфика образования взрослых. Поэтому в связи с переходом нановые образовательные стандарты, возникла необходимость переподготовки работников образования, в том числе и учителей математики. The theoretical analysis of the researched gives grounds to assert that at present in the system of increasing qualifications of educators there are no technologies that provide constant interaction with the teacher. Work in progress mostly in the traditional paradigm, underutilized the possibilities of personality-oriented subject pedagogy, not a differentiated approach to teaching is used, almost no the specifics of adult education are taken into account. Therefore, in connection with the transition to new educational standards, there was a need for retraining educators, including mathematics teachers.
- ДокументНАСТУПНІСТЬ ВИВЧЕННЯ ТЕОРІЇ ЙМОВІРНОСТЕЙ В ЗАГАЛЬНООСВІТНІЙ ШКОЛІ ТА ПЕДАГОГІЧНОМУ ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ОСВІТИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019-11-14) Шаман, М. І.; Проскурня, О. І.Вивчення теорії ймовірностей у загальноосвітній школі має певні особливості та значно відрізняється від вивчення ймовірнісно-стохастичної лінії у педагогічному закладі вищої освіти. Шкільний курс стохастики має не систематичний, поверхневий характер. При освоєнні теорії ймовірностей в вузі акцент робиться на практичну значимість теоретичних знань. The study of probability theory in a secondary school has certain features and differs significantly from the study of the probabilistic-stochastic line in a pedagogical institution of higher education. The Stochastic school course is not systematic, superficial. In mastering the theory of probabilities in higher education the emphasis is placed on the practical importance of theoretical knowledge.
- ДокументПРИКЛАДНА СПРЯМОВАНІСТЬ ВИЗНАЧЕНОГО ІНТЕГРАЛУ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019-11-14) Мацініна, Н. І.; Проскурня, О. І.Математичний апарат є потужною складовою методів дослідження процесів реального світу. Важко назвати наукову область, у якій би не застосовувалися методи інтегрального вирахування загалом і властивості визначеного інтеграла зокрема. Аналітичні методи математики та фізики дають змогу вирішувати поставлені задачі та одержувати точний розв’язок. Математичні методи можуть бути застосовані не лише при вивченні якогось одного явища чи процесу, а й використовуються в багатьох інших, які суттєво відрізняються своєю фізичною природою. The mathematical apparatus is a powerful component of methods of studying the processes of the real world. It is difficult to name a scientific field where the methods of integral subtraction in general and the properties of a particular integral in particular would not be applied. Analytical methods of mathematics and physics make it possible to solve problems and to obtain accurate solutions. Mathematical methods can be applied not only in the study of a single phenomenon or process, but also used in many others, which are significantly different in their physical nature.
- ДокументРоль і значення преси у відображенні передового педагогічного досвіду (друга половина XIX – початок ХХ ст.)(Класичний приватний університет (КПУ), 2014-09-24) Проскурня, О. І.У статті проаналізовано роль і значення преси у відображенні передового педагогічного досвіду в досліджуваний період, обгрунтовано етапи відображення педагогічного досвіду в педагогічній пресі у другій половині XIX - на початку XX ст. В статье проанализированы роль и значение прессы в отражении передового педагогического опыта в исследуемый период, обоснованы эпапы отображения педагогического опыта в педагогической прессе во второй половине XIX - начале XX в. Modern Educational Scientific solve problems is impossible without knowledge of how to develop the theory and practice of national education and schools in the past, without creative thinking and rethinking gained national and international experience. The main purpose – to reveal the role of educational media in reflecting progressive pedagogical experience in the study period. To prove phases display pedagogical periodical press forward the theory and practice of teaching experience in the study period. The main factor in teaching journalism is focus on the development of national education. Teaching journalism is an important link between teachers and scientists, educators, reflect the situation, problems and needs of the school, allowing them to organize discussions, facilitates dialogue between teachers and scientists and teachers. Development and teaching experience under his reflection in the pedagogical press is uneven. XIX – XX centuries. - a sharpening of social and economic contradictions. During this period pedagogical press has made considerable progress. In 60 years of teaching in the pages of publications was possible to discuss important issues and school participation of the teachers and practitioners. Quickly reacting to everything new in the field of pedagogy and education, democratic educational journals have played a significant role in the dissemination of progressive educational ideas, teaching experience of teachers and practitioners. On the development of teaching experience, we have identified a pedagogical press stages: Phase I – 1850-60-ies. – rapid new experience and broad coverage of its extensive network of educational media; Phase II – 1870-80-ies. – certain limit further development due to curtailment of reforms in education, growth formalism and conservatism; Phase III – 1890-1919 years. – acquisition and extensive coverage of advanced teaching experience, the emergence of schools based on certain pedagogical ideas rooting different pedagogical concepts.
- ДокументІНТЕГРОВАНИЙ ПІДХІД У НАВЧАННІ – ШЛЯХ ДО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ВСЕБІЧНОГО РОЗВИТКУ ОСОБИСТОСТІ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020-05-14) Пилипенко, Ю. В.; Проскурня, О. І.У публікації розглянуто інтегрований підхід у навчанні. Можливості інтегрованого навчання дають змогу досягнути кращої та якіснішої освіти, а отже конкурентної, що забезпечує кожному учневі можливість самостійно досягати мети, творчо самостверджуватись у різних соціальних сферах. Зазначено, що інтегровані заняття додають новизни та оригінальності навчальній діяльності. Застосування інтегрованого підходу надає переваги в тому, що урізноманітнює процес навчання, позбавляє шаблонів, сприяє підвищенню активності учнів, а отже – й ефективності занять . А найкориснішим у такому навчанні є те, що сам процес навчання починає подобатися. The publication deals with an integrated approach to education. The possibilities of integrated learning make it possible to achieve a better and higher quality education, and therefore a competitive one, which provides each student with the opportunity to independently achieve the goal, creatively assert himself in various social spheres. It is noted that integrated classes add novelty and originality to educational activities. The use of an integrated approach provides advantages in that it diversifies the learning process, removes patterns, promotes increased activity of students, and therefore - the effectiveness of classes. And the most useful thing about such training is that the learning process itself begins to be liked.