Перегляд за Автор "Зеленський, Р. М."
Зараз показано 1 - 5 з 5
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЯК СТРИЖНЕВА ЦІННІСТЬ ОСОБИСТОСТІ(Слов’янський державний педагогічний університет, 2012) Золотухіна, С. Т.; Зеленська, Л. Д.; Зеленський, Р. М.У статті розкрито сутність поняття «відповідальність» на підставі аналізу довідкової, філософської та психолого-педагогічної літератури; визначено показники особистісної відповідальності та напрями її формування. The article reveals the essence of the notion «responsibility» on the basis of an analysis of background, philosophical and psycho-pedagogical literature; it identifies the indicators of personal responsibility and ways of its shaping.
- ДокументЗапобігання торгівлі людьми в системі професійно-технічної освіти(Інститут інноваційних технологій і змісту освіти, Міжнародний жіночий правозахисний центр «Ла Страда-Україна», друкарня ТОВ “Агентство “Україна”, 2008-11-11) Гриньова, В. М.; Дорошок, Т. О.; Звєрєва, І. Д.; Зеленський, Р. М.; Калашник, Н. С.; Калашнікова, Л. М.; Ковальчук, Л. Г.; Кулешова, В. В.; Левченко, К. Б.; Павлик, Н. П.; Петрюк, І. М.; Рудюк, Н. Г.; Трубавіна, І. М.; Удалова, О. А.; Удалова, О. Ю.; Шваб, І. А.; Швед, О. В.; Черножукова, Н. Л.Навчально-методичний посібник присвячено питаням організації та здійснення діяльності із запобігання торгівлі людьми в системі професійно-технічної освіти. Представлено основні результати дослідження вразливості учнів ПТНЗ до потрапляння в ситуації торгівлі людьми та дані про стан профілактичної діяльності у цьому напрямі. Подано загальний огляд ситуації з торгівлею людьми та трудовою міграцією в Україні; аналіз зв’язку торгівлі людьми з такими порушеннями прав людини, як насильство та жорстоке поводження, експлуатація дитячої праці, сексуальна експлуатація; описано чинне нормативно-правове забезпечення роботи із запобігання торгівлі людьми в системі ПТНЗ, наведено приклади та шляхи посилення протидії торгівлі людьми. Окремий розділ вміщує методичні рекомендації і практичні розробки організації та проведення заходів із профілактики торгівлі людьми. Для педагогічних працівників системи професійно-технічної освіти, студентів вищих педагогічних навчальних закладів І–ІV рівнів акредитації, соціальних працівників, представників громадських організацій, широкого кола громадськості. Учебно-методическое пособие посвящено вопросам организации и осуществления деятельности по предотвращению торговли людьми в системе профессионально-технического образования. Представлены основные результаты исследования уязвимости учащихся ПТУ до попадания в ситуации торговли людьми и данные о состоянии профилактической деятельности в этом направлении. Представлен общий обзор ситуации с торговлей людьми и трудовой миграцией в Украине; анализ связи торговли людьми с такими нарушениями прав человека, как насилие и жестокое обращение, эксплуатация детского труда, сексуальная эксплуатация; описано действующее нормативно-правовое обеспечение работы по предупреждению торговли людьми в системе ПТУ, приведены примеры и пути усиления противодействия торговле людьми. Отдельный раздел включает методические рекомендации и практические разработки организации и проведения мероприятий по профилактике торговли людьми. Для педагогических работников системы профессионально-технического образования, студентов высших педагогических учебных заведений I-IV уровней аккредитации, социальных работников, представителей общественных организаций, широкого круга общественности. The training manual is devoted to the organization and implementation of activities to prevent trafficking in persons in the system of vocational education. Presents the main results of the study of the vulnerability of vocational school students to getting into a situation of trafficking in persons and data on the status of preventive activities in this direction. A general overview of the situation with human trafficking and labor migration in Ukraine is presented; analysis of the connection of trafficking in persons with such human rights violations as violence and abuse, exploitation of child labor, sexual exploitation; describes the current legal framework for the prevention of trafficking in persons in the system of vocational schools, provides examples and ways to strengthen countering trafficking in persons. A separate section includes guidelines and practical development of the organization and conduct of activities for the prevention of trafficking in persons. For teachers of the system of vocational education, students of higher pedagogical educational institutions of I-IV accreditation levels, social workers, representatives of public organizations, the general public.
- ДокументПедагогічні технології навчально-виховної роботи з учнями(Інститут інноваційних технологій і змісту освіти, Міжнародний жіночий правозахисний центр «Ла Страда-Україна», друкарня ТОВ “Агентство “Україна”, 2018-11-11) Трубавіна, І. М.; Зеленський, Р. М.; Калашнікова, Л. М.; Черножукова, Н. Л.У даній роботі автор розкрив педагогічні технології навчально-виховної роботи з учнями. В данной работе автор раскрыл педагогические технологии учебно-воспитательной работы с учащимися. In this paper the author revealed the pedagogical technology of educational work with students.
- ДокументСистема підготовки лікарів первинної медичної допомоги з питань епідеміології в закладах післядипломної освіти(Донбаський державний педагогічний університет, 2020) Зеленський, Р. М.; Зеленська, Л. Д.У статі визначено завдання навчальної дисципліни «Фізичне виховання» в процесі підготовки здобувачів бакалаврського рівня вищої освіти у ЗВО України. Конкретизовано компетентності (формування усвідомленого прагнення до самостійного фізичного вдосконалення, розвиток умінь і навичок використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя), яких набувають здобувачі на заняттях із «Фізичного виховання». З’ясовано, що значний потенціал для формування названих компетентностей має використання в освітньому процесі ЗВО електронного фізкультурно-спортивного портфоліо студента. Доведено, що ця технологія завдяки низці переваг дозволяє реалізувати такі функції: моніторингову, стимулювальну, освітню, розвивальну, контрольно-оцінну. Визначено етапи роботи з електронним портфоліо, запропоновано структуру і змістове наповнення електронного фізкультурно-спортивного портфоліо студента. В статье определены задачи учебной дисциплины «Физическое воспитание» в процессе подготовки соискателей бакалаврской уровня высшего образования в вузах Украины. Конкретизированы компетентности (формирование осознанного стремления к самостоятельному физическому совершенствованию, развитие умений и навыков использовать различные виды и формы двигательной активности для активного отдыха и ведения здорового образа жизни), приобретаемые соискателями на занятиях по «Физическому воспитанию». Выяснено, что значительный потенциал для формирования названных компетентностей имеет использование в образовательном процессе вуза электронного физкультурно-спортивного портфолио студента. Доказано, что эта технология благодаря ряду преимуществ позволяет реализовать следующие функции: мониторинговую, стимулирующую, образовательную, развивающую, контрольно-оценочную. Определены этапы работы с электронным портфолио, предложена структура и содержательное наполнение электронного физкультурно-спортивного портфолио студента. The article defines the objectives of the discipline "Physical education" in the process of training applicants for a bachelor's level of higher education in universities of Ukraine. The competencies acquired by applicants in the classes in "Physical education" (the formation of a conscious desire for independent physical improvement, development of skills and abilities to use various types and forms physical activity for active recreation and a healthy lifestyle). Found that significant potential for the formation of these competencies is used in the educational process of the university electronic physical culture and sports portfolio of the student. This technology has been proven due to a number of advantages, it allows to implement the following functions: monitoring, stimulating, educational, developmental, control and evaluation. The stages of work with an electronic portfolio are determined, the structure and content of the electronic physical culture and sports student portfolio.
- ДокументСТРУКТУРА І ЗМІСТ ЕЛЕКТРОННОГО ФІЗКУЛЬТУРНО-СПОРТИВНОГО ПОРТФОЛІО СТУДЕНТА(ДВНЗ Донбаський державний педагогічний університет, 2020) Зеленський, Р. М.; Зеленська, Л. Д.У статі визначено завдання навчальної дисципліни «Фізичне виховання» в процесі підготовки здобувачів бакалаврського рівня вищої освіти у ЗВО України. Конкретизовано компетентності (формування усвідомленого прагнення до самостійного фізичного вдосконалення, розвиток умінь і навичок використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя), яких набувають здобувачі на заняттях із «Фізичного виховання». З’ясовано, що значний потенціал для формування названих компетентностей має використання в освітньому процесі ЗВО електронного фізкультурно-спортивного портфоліо студента. Доведено, що ця технологія завдяки низці переваг дозволяє реалізувати такі функції: моніторингову, стимулювальну, освітню, розвивальну, контрольно-оцінну. Визначено етапи роботи з електронним портфоліо, запропоновано структуру і змістове наповнення електронного фізкультурно-спортивного портфоліо студента. The article emphasizes that one of the tasks of physical education of bachelor degree students in higher educational institutions of Ukraine is to develop a conscious desire for self-improvement, development of skills and abilities to apply various types and forms of physical activities for active recreation and healthy lifestyle. It has been suggested that one of the efficient means of solving the problem is to use of the student’s electronic physical education portfolio in the educational process. It has been found out that information training technologies while organizing physical education of bachelors acquiring education in various specialties are actively developed by such researchers as Azhippo and Dorofeeva (2007); Dolhova (2017); Kuznetsova (2018); Sushchenko (2012); Cherniakova (2015), etc. The purpose of the article is to develop the structure and content of the student’s electronic physical education portfolio in the Physical Education course. In the study, the electronic sports portfolio is considered as a modern educational technology allowing you to record, accumulate, and evaluate students’ individual sports achievements at a certain stage of professional education. Electronic sports portfolio permits to implement a number of functions such as monitoring, encouraging, educational and developmental, controlling and evaluating ones due to a number of advantages (mobility, flexibility, ample opportunities to choose the means of working with textual and numerical information, multimedia resources, etc.). The article presents one of the variants of the structure and content of the student’s electronic sports portfolio in the Physical Education course including input data (surname, name, patronymic, study group, gender); physical development indicators (height, weight, hand strength, lungs vital capacity); physical fitness condition (30-metre running, 1000-metre running for men/ 500-metre running for women, torso tilts forward from a standing position, long-distance jump from a place, crossbeam pulling up (men), 30-second torso lifting (women); functional readiness (heart rate, blood pressure, S. Letunov’s squat test); physical literacy (open and closed tests on the physical culture and sports theory); physical and sports activity (daily physical activity, nutrition, sanitary and hygienic mode of work and rest, motivation for doing sports exercises, sports achievements); health-preserving behaviour (V. Voitenko’s health self-assessment, life values hierarchy, health promotion means hierarchy, environment self-assessment, health-preserving achievements); self-improvement program; pedagogical influence means adjustment. It has been concluded that the electronic sports portfolio can increase students’ motivation to study, their energy and independence in physical sports activities; promote mastering methods of self-diagnosis and self-control of their own health condition; ensure the organization of physical condition monitoring; encourage taking up independent activities and sports while life-long and professional career.