Перегляд за Автор "Дьякова, О. В."
Зараз показано 1 - 10 з 10
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументВисвітлення постаті Богдана Хмельницького у сучасному освітньому процесі(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021-05-14) Дьякова, О. В.; Жилін, С. В.У статті розкрито, що провідними ідеями козацької педагогіки з часів її заснування є виховання підростаючого покоління для боротьби за незалежність України, суверенність особистості, народовладдя, непорушність демократичних прав людини і народу. На сучасному етапі козацька педагогіка широко використовує у навчальному процесі постать Богдана Хмельницького та пов’язані з ним події другої половини XVII ст. не тільки на уроках вітчизняної історії, а й на інших уроках. Це дає можливість на прикладах відданості Україні виховати достойного громадянина своєї держави. В статье раскрыто, что ведущими идеями казацкой педагогики со времен ее основания является воспитание подрастающего поколения для борьбы за независимость Украины, суверенность личности, народовластие, незыблемость демократических прав человека и народа. На современном этапе казацкая педагогика широко использует в учебном процессе фигуру Богдана Хмельницкого и связанные с ним события второй половины XVII в. не только на уроках отечественной истории, но и на других уроках. Это дает возможность на примерах преданности Украине воспитать достойного гражданина своего государства. The article reveals that the leading ideas of Cossack pedagogy since its founding are the education of the younger generation to fight for the independence of Ukraine, the sovereignty of the individual, democracy, the inviolability of democratic human rights and the people. At the present stage, Cossack pedagogy widely uses the figure of Bohdan Khmelnytsky and related events of the second half of the XVII century in the educational process. not only in lessons of national history, but also other subjects. This gives an opportunity to raise a worthy citizen of their country on the examples of devotion to Ukraine.
- ДокументЗАКОНОДАВЧА БАЗА ЗБРОЙНИХ СИЛ ГЕТЬМАНАТУ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020) Дьякова, О. В.; Бондаренко, А. Б.Метою даної статті є аналіз нормативної бази Збройних сил часів Гетьманату Павла Скоропадського. Методологічна основа статті базується на принципах історизму, об’єктивності й системності, з використанням загальнонаукових, спеціально-історичних та міждисциплінарних методів. Аналізуючи ситуацію, що склалася у досліджуваний період, можна зробити наступні висновки, що короткотривалий термін існування Української Держави законодавча база щодо формування Збройних сил була невеликою і не охоплювала багато напрямів військового будівництва. А деякі закони, особливо прийняті восени 1918 року, вже не могли де-факто бути втіленими у життя через стрімке падіння гетьманського режиму. The purpose of this article is to analyze the regulatory framework of the Armed forces of the period of the Hetmanate of Pavel Skoropadsky. The methodological basis of the article is based on the principles of historicism, objectivity and consistency, using General scientific, special historical and interdisciplinary methods. Analyzing the situation that developed during the period under study, we can draw the following conclusions: during the short period of existence of the Ukrainian State, the legislative base related to the formation of the Armed forces was small and did not cover many areas of military construction. And some laws, especially those adopted in the autumn of 1918, could no longer be de facto implemented due to the rapid fall of the Hetman regime.
- ДокументМОДЕРНІЗАТОР ІСЛАМСЬКОЇ КУЛЬТУРИ ІСМАЇЛ ГАСПРИНСЬКИЙ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-03-24) Топчій, Д. С.; Дьякова, О. В.У публікації висвітлено політико-культурницьку діяльність Ісмаїла Мустафи-огли Гаспринського. Констатовано, що знайомство із західноєвропейською цивілізацією сильно вплинуло на І. Гаспринського і привело до необхідності модернізації мусульманського світу, до якого належав чоловік. У своїй просвітницькій діяльності він зміг поєднати західну вченість і цивілізованість зі східною духовністю, що спирається на іслам. The publication covers political and cultural activities Ismaila Mustafa-ogly Gasprinskyi. It was established that acquaintance with Western European civilization strongly influenced I. Gasprinsky and led to the need modernization of the Muslim world, to which the man belonged. In his educational activities, he was able to combine Western scholarship and civilization with Eastern spirituality based on Islam.
- ДокументРЕЛІГІЙНА ПОЛІТИКА А. ГІТЛЕРА ТА ЙОГО ОТОЧЕННЯ НА ОКУПОВАНИХ ТЕРИТОРІЯХ УРСР (1941 – 1944 рр.)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020-05-14) Топчій, Д. С.; Дьякова, О. В.У публікації розглянуто релігійну політику А. Гітлера на окупованих територіях УРСР. Зазначено, що у різних зонах окупації релігійна політика мала свої особливості. Найбільш жорсткою вона була в райхскомісаріаті «Україна». На територіях, які контролювала військова адміністрація (куди входила Харківщина), тиск з боку влади чинився значно менший. Таким чином, протягом всього періоду окупації німці приділяли церкві велику увагу. Для втілення ідеї «розвитку церкви у власних інтересах» окупанти розробили цілий комплекс заходів. Вони не перешкоджали, а навпаки сприяли розвитку релігії. The publication examines A. Hitler's religious policy in the occupied territories of the Ukrainian SSR. It is noted that religious policy had its own characteristics in different zones of occupation. It was the most severe in the Reichskommissariat "Ukraine". In the territories controlled by the military administration (which included Kharkiv Oblast), the pressure from the authorities was much less. Thus, throughout the entire period of occupation, the Germans paid great attention to the church. In order to implement the idea of "developing the church in its own interests", the occupiers developed a whole set of measures. They did not hinder, but on the contrary contributed to the development of religion.
- ДокументСХІДНІ ГІДРОНІМИ ХАРКІВЩИНИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-03-24) Бережна, С. В.; Дьякова, О. В.У публікації проаналізовано номінації річок (потамонімів) Харківської області тюркомовного походження. Констатовано, що більшість їх має тлумачення ріка, вода, холодна, чиста або брудна вода. Лише у деяких випадках гідроніми мають історичне забарвлення, як-то річки Ізюмець або Дуванка. The article analyses the nominations of rivers (potamonyms) of Kharkiv region of Turkic origin. It is stated that most of them have the interpretation of river, water, cold, clean or dirty water. Only in some cases do the hydronyms have a historical colouring, such as the rivers Izyumets or Duvanka.
- ДокументТрансформації державного устрою Гетьманщини у другій половині ХVІІ ст.(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Стешенко, Н. Л.; Стешенко, О. В.; Дьякова, О. В.В статті простежено еволюцію державності Гетьманщини у другій половині XVII ст. На підставі аналізу історичних фактів та досліджень на цю тему, зроблено висновок, що у період національно-визвольного руху, який охопив майже всю територію України протягом 1648–1657 рр., Б. Хмельницький намагався утворити незалежну державу. З самого початку боротьби у середовищі козацької старшини йде постійне протистояння двох основних форм правління: республіканської і монархічної, а також демократичних та авторитарних начал. В статье прослежена эволюция государственности Гетманщины во второй половине XVII в. На основании анализа исторических фактов и исследований на эту тему, сделан вывод, что в период национально-освободительного движения, охватившего почти всю территорию Украины в течение 1648–1657 гг., Б. Хмельницкий пытался создать независимое государство. С самого начала борьбы в среде казацкой старшины идет постоянное противостояние двух основных форм правления: республиканской и монархической, а также демократических и авторитарных начал. The article traces the evolution of Hetmanshchyna statehood in the second half of the 17th century. Based on the analysis of historical facts and researches on the subject, the conclusion is made that during the national liberation movement that embraced almost the whole territory of Ukraine in 1648–1657, B. Khmelnitsky tried to create an independent state. From the very beginning of the struggle there was a constant confrontation of the two main forms of government: republican and monarchical, as well as democratic and authoritarian principles among the Cossack petty officers.
- ДокументУкраїнське вільне козацтво(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021-05-28) Дьякова, О. В.У статті висвітлюється становлення Вільного Козацтва в Україні. У роки революції 1917 – 1921 рр. українське населення зорганізувалося у загони Вільного Козацтва, згадавши свій минулий досвід самозахисту: спершу для охорони правопорядку на місцях, а пізніше – і для захисту національних інтересів. Але підпорядкування його органам влади Української Центральної Ради призвело до ліквідації цього руху. The article highlights the formation of the Free Cossacks in Ukraine. During the years of the revolution of 1917-1921, the Ukrainian population organized itself into the units of the Free Cossacks, remembering their past experience of self-defense: first to protect law and order on the ground, and later to protect national interests. But its subordination to the authorities of the Ukrainian Central Rada led to the liquidation of this movement.
- ДокументФормування західного кордону України(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020) Дьякова, О. В.; Топчій, Д. С.Метою даної роботи є висвітлення формування західноукраїнського кордону за радянських часів і в період незалежності України. Наукова новизна виявляється у дослідженні європейської дипломатії 1939-2009 рр., коли межа західного кордону України зазнавала змін. Аналізуючи ситуацію, що склалася у досліджуваному регіоні, можна зауважити, що формування західних кордонів сучасної України відбувалося протягом 70 років, з 1939 по 2009 рр. між лідерами країн у різні часи були укладені міждержавні договори, що стали основною базою для зміни рубежів України. Найбільш активно ці процеси відбувалися наприкінці 1930-х – 1940-ві рр. Кордон формувався за рахунок передачі певних площ територій сусідніх держав переважно мирним шляхом. The purpose of this work is to highlight the formation of the Western Ukrainian border in Soviet period and during the independence of Ukraine. The methodological basis of the article is based on the principles of historicism, objectivity and systematization, using general scientific, special-historical and interdisciplinary methods such as: periodization, problem-chronological, comparative-historical, retrospective, diachronic and others. Scientific novelty is determined in the study of European diplomacy in 1939-2009, when the western border of Ukraine underwent changes. Analyzing the situation in the study region, the following conclusions can be drawn. The formation of the western borders of modern Ukraine took place over 70 years (from 1939 to 2009, interstate agreements were concluded between the leaders of the countries at different period of history, which became the main basis for changing the borders of Ukraine). These processes were most active in the late 1930s and 1940s. The border was formed due to the transfer of certain areas of the territories of neighboring states, mostly by peaceful means.
- ДокументЮлія Василівна Холодняк(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-03-29) Дьякова, О. В.У статті розповідається про невеликий відтинок життя випускниці Харківського педагогічного інституту Юлії Василівни Холодняк. На прикладі її біографії показано, що люди, перш за все викладачі, у радянський період життя змушені були приховували свої справжні політичні, ідеологічні погляди і як пізніше, під час гітлерівської окупації вони змогли продемонструвати своє дійсне ставлення до радянської влади та здійснюваних нею заходів. The article tells about a small part of the life of a graduate of the Kharkiv Pedagogical Institute Yulia Vasylivna Kholodnyak. Using the example of her biography, it is shown that people, first of all teachers, during the Soviet period of life were forced to hide their true political and ideological views and how later, during the Hitler occupation, they were able to demonstrate their true attitude towards the Soviet government and its measures.
- Документ"Я такий щасливий, адже теж послужив Батьківщині!"(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024-03-29) Дьякова, О. В.; Топчій, Д. С.Стаття присвячена випускнику Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди українському поету Олексі Андрійовичу Веретенченкові. Автори простежили його життєвий шлях від народження до смерті. О. Веретенченко пережив усі перипетії, що випали на долю багатьох представників творчої інтелігенції його покоління, яке народилося на початку XX століття: голодомор, Друга світова війна, еміграція, поневіряння на чужій землі, важка праця і радість звістки про незалежність України. This article is dedicated to the Ukrainian poet Oleksa Andriiovych Veretenchenko, a H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University graduate. The authors trace his life path from birth to death. O. Veretenchenko experienced all the hardships that befell many representatives of the creative intelligentsia of his generation, who were born at the beginning of the 20th century: the Holodomor, the Second World War, emigration, wandering in a foreign land, hard work and the joy of the news of Ukraine's independence.