Стан професійної орієнтації школярів в сучасній українській школі

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2021
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Харківський національний університет радіоелектроніки, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Харківський регіональний інститут державного управління Національної академії державного управління при Президентові України, Приватна фірма «Колегіум»
Анотація
Аналізується стан визначеної проблеми. Виявлено, що професійна орієнтація в сучасних школах України проводиться на низькому рівні, є неефективною та для її проведення використовується вузьке коло методів. Шляхи реалізації профорієнтації є здебільшого теоретичними та не надають достатнього обсягу знань для свідомого вибору професії. Відсутність реалізації практичних шляхів позбавляє можливості формування в учнів старшої школи глибокого розуміння обраної професії, здатності провести самоаналіз та зіставити особистісні можливості та хист з вимогами до спеціальності. Профорієнтація зводиться до агітаційної роботи закладів вищої освіти. Відвідування школярів студентами та інші заходи, що організовують ЗВО, здебільшого спрямовані на ознайомлення школярів з особливостями навчання у конкретному ЗВО, його перевагами перед іншими закладами освіти. Але такі заходи не можна вважати профорієнтаційними, адже вони не надають достатнього обсягу інформації про професії, а лише ознайомлюють майбутніх абітурієнтів зі специфікою навчання та надають загальну інформацію про відповідні професії. Окрім того, в Україні відсутній взаємозв’язок між Державним центром зайнятості та професійною орієнтацією школярів. Це призводить до дисбалансу між попитом та пропозицією на ринку праці, що своєю чергою негативно впливає на економічний стан країни через підвищений рівень безробіття. Також це негативно впливає й на соціальний розвиток, адже особистість, що не змогла реалізувати себе не може бути соціально активним та задоволеним життям громадянином, який полюбляє свою країну. Через професійну невизначеність та нерозуміння молоддю відповіді на питання «Хто я?» втрачається хист та здібності, розвиток яких міг би принести країні переваги, перемоги, економічну незалежність. Аналіз профорієнтаційної роботи в школах за кордоном демонструє, що профорієнтація в школах України знаходиться на низькому рівні, позбавлена низки важливих компонентів та не має позитивного впливу на суспільне та економічне життя країни. The article analyzes the state of the identified problem. It was found that vocational guidance in modern schools of Ukraine is conducted at a low level, is ineffective and uses a narrow range of methods. Ways to implement career guidance are mostly theoretical and do not provide sufficient knowledge for a conscious choice of profession. Lack of implementation of practical ways deprives high school students of a deep understanding of the chosen profession, the ability to conduct self-analysis and compare personal abilities and skills with the requirements for the specialty. For the most part, career guidance is reduced to the propaganda work of higher education institutions. Student visits by students and other activities organized by universities are mostly aimed at acquainting students with the peculiarities of studying in a particular university, its advantages over other educational institutions. However, such measures cannot be considered career guidance, as they do not provide sufficient information about professions, but only acquaint future entrants with the specifics of training and provide general information about the relevant professions. In addition, in Ukraine there is no relationship between the State Employment Center and the vocational guidance of schoolchildren. This leads to an imbalance between supply and demand in the labor market, which in turn negatively affects the economic situation of the country due to higher unemployment. It also has a negative impact on social development, because a person who has not been able to realize himself cannot be a socially active and life-satisfied citizen who loves his country. Due to professional uncertainty and misunderstanding by young people of the answer to the question "Who am I?" loss of flair and abilities, the development of which could bring the country advantages, victories, economic independence. Analysis of career guidance work in schools abroad shows that career guidance in schools in Ukraine is at a low level, lacks a number of important components and does not have a positive impact on the social and economic life of the country.
Опис
Ключові слова
професійна орієнтація, професійне самовизначення, школа, учні, випускники шкіл, ринок праці, professional orientation, professional self-determination, school, students, school graduates, labor market
Цитування
Могильна Ю. Стан професійної орієнтації школярів в сучасній українській школі / Ю. Могильна // Новий Колегіум. – 2021. – № 1 (103). – С. 67–70.