ХРИСТИЯНСЬКА ЕТИКА В ПРАКТИКАХ РОДИННОГО ВИХОВАННЯ
Завантаження...
Дата
2019
Автори
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди
Анотація
У даній статті розкривається значення основ християнської етики у практиці
родинного виховання, взаємодія батьків та педагогів у процесі виховання та формування
системи морально-етичних цінностей школярів. Характеризуються основні християнські
цінності. Розглядаються питання виховання родинних моральних та духовних цінностей
учнів. Обґрунтовується роль родини у процесі виховання морально-етичних якостей
підростаючого покоління. This article reveals the importance of the principles of Christian ethics in the practice of
family education, the interaction of parents and teachers in the process of education and the
formation of the system of moral and ethical values of schoolchildren. The questions of raising
the family moral and spiritual values of the students are considered. The role of the family in the
process of educating the moral and ethical qualities of the younger generation is substantiated.
One of the most important tasks of national education at the present stage of development
is the approach to the spiritual foundations, ways of orienting the person in the system of values
of mankind and motivation of life aspirations and prospects of self-realization of the young
person.
Today, the problem of education and the process of forming the value system of
schoolchildren deserves special attention, as they are on the verge of life and professional
choices. Studying the achievements and experience of folk pedagogy, Christian ethics in matters
of family education and the formation of a system of values is fundamental to designing the
future in the modern young generation.
Analysis of recent research and publications. Philosophers, thinkers and educators of
different countries and epochs studied the problem of upbringing the system of values of
personality (N. Berdyaev, P. Blonskii, K. Ventzel, A. Dukhnovich, Y. Komensky, A.
Makarenko, V. Sukhomlinsky, K. Ushinsky, P. Yurkevich, M. Stelmakhovich, etc.)
The pedagogical aspect of instilling students spiritual and moral values in the framework
of family education is disclosed in the works of Yu. Azarov, S. Akutina, A. Boyko, E.
Bondarenko, A. Makarenko, A. Mudrik, V. Sukhomlinsky and other domestic and foreign
scientists.
Thus, the purpose of the article is to study the application of the foundations of Christian ethics in the practice of family education.
As you know, Christian ethics is an ethics based on the natural, social facts of morality,
as well as God's revelation of man's moral truths. The most important moral principle of
Christianity is love, which manifests itself both in relation to people and in relation to all living
and inanimate. So, today, increasingly Christian ethics is seen as an important factor in education
and the formation of a sense of love and moral qualities of younger generations.
Опис
Ключові слова
родинне виховання, морально-етичні цінності, християнська етика, духовність, учні, family education, moral and ethical values, Christian ethics, spirituality, students
Цитування
Єськова О. В. Християнська етика в практиках родинного виховання / О. В. Єськова // Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Філософія. – Харків, 2019. – Вип. 52 (1). – С. 44–51.