Архетипическое начало в женских образах Е. Евтушенко

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2019
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди
Анотація
Статья посвящена исследованию женских образов в поэзии Е. А. Евтушенко сквозь призму проявления в них архетипических черт. Проблемой изучения архетипа и его функционирования в художественной литературе занимались многие исследователи. Среди них К. Г. Юнг, С. С. Аверинцев, О. В. Авасапянц, А. Ю. Большакова, Н. В. Володина, А. Х. Гольденберг, Ю. В. Доманский, Е. М. Мелетинский, А. А. Фаустов, Ю. А. Чаплыгина, Е. В. Чеснокова и многие другие. Учитывая наличие различных подходов и размытость границ понятия архетипа, мы опирались на его понимание, предложенное С. С. Аверинцевым: «архетипы – это не сами образы, а схемы образов, их психологические предпосылки, их возможность». В основу исследования был положен предложенный Клариссой Пикола Эстес архетип «Первозданной Женщины» и современный взгляд на его типологию в литературе и культуре, представленный в работах А. Ю. Большаковой и др.: Женщина-Мать, Женщина-Демон и Женщина-Дева. По нашим наблюдениям, активно представленный в творчестве Евтушенко образ матери нередко характеризуется соединением конкретного и обобщенного и является носителем черт, сближающих его с архетипом Женщина-Мать. В некоторых случаях он осложняется также наличием черт, характерных для Женщины-Девы. Женские образы в творчестве Евтушенко, как правило, являются воплощением женственности, нежности, доброты, сердечности, умения создавать уют. Поэт обеспокоен тем, что в современном социуме женщина утрачивает женское начало, и стремится к «восстановлению женской идентичности». Способность поэта посмотреть на мир глазами женщины, своего рода гендерное перевоплощение его лирического героя, мотивы сострадания, сожаления, покаяния, характерные для целого ряда стихотворений Евтушенко, связанных с темой женщины, выделяют его среди поэтов-мужчин и делают его творчество в этом отношении уникальным художественным явлением. Анализ целого ряда поэтических текстов Евтушенко позволил утверждать, что в системе созданных им женских образов преобладают такие разновидности архетипа женщины, как Женщина-Мать и Женщина-Дева. Обращение к типу Женщины-Демона не характерно для поэта. Стаття присвячена дослідженню жіночих образів у поезії Є. А. Євтушенко крізь призму прояву в них архетипових рис. Проблемою вивчення архетипу та його функціонування у художній літературі займалися багато дослідників. У тому числі К. Г. Юнг, С. С. Аверінців, О. В. Авасап'янц, А. Ю. Большакова, Н. В. Володіна, А. Х. Гольденберг, Ю. В. Доманський, Є. М. Мелетінський, А. А. Фаустів, Ю. А. Чаплигіна, Є. В. Чеснокова та багато інших. Враховуючи наявність різних підходів і розмитість меж поняття архетипу, ми спиралися з його розуміння, запропоноване С. С. Аверінцевим: «архетипи – це не самі образи, а схеми образів, їх психологічні передумови, їх можливість». В основу дослідження було покладено запропонований Кларисою Пікола Естес архетип «Первозданої Жінки» та сучасний погляд на його типологію в літературі та культурі, представлений у роботах А. Ю. Більшакова та ін: Жінка-Мати, Жінка-Демон і Жінка-Діва. За нашими спостереженнями, активно представлений у творчості Євтушенко образ матері нерідко характеризується поєднанням конкретного і узагальненого і є носієм рис, що зближують його з архетипом Жінки-Матері. У деяких випадках він ускладнюється також наявністю рис, характерних для Жінки-Діви. Жіночі образи у творчості Євтушенка, як правило, є втіленням жіночності, ніжності, доброти, сердечності, вміння створювати затишок. Поет стурбований тим, що у сучасному соціумі жінка втрачає жіночий початок, і прагне «відновлення жіночої ідентичності». Здатність поета подивитися на світ очима жінки, свого роду гендерне перетворення його ліричного героя, мотиви співчуття, жалю, покаяння, характерні для цілого ряду віршів Євтушенка, пов'язаних із темою жінки, виділяють його серед поетів-чоловіків і роблять його творчість у цьому відношенні унікальним мистецьким явищем. Аналіз цілого ряду поетичних текстів Євтушенко дозволив стверджувати, що у системі створених ним жіночих образів переважають такі різновиди архетипу жінки, як Жінка-Мати та Жінка-Діва. Звернення до типу Жінки-Демона не є характерним для поета. The article is devoted to female images in the poetry of Ye. A. Yevtushenko study through the prism of archetypal features manifestation in them. The problem of studying the archetype and its functioning in fiction has been dealt with by many researchers. Among them there are K. G. Jung, S. S. Averintsev, O. V. Avasapyants, A. Yu. Bolshakova, N. V. Volodina, A. Kh. Goldenberg, Yu. V. Domansky, E. M. Meletinsky, A. A. Faustov, Yu. A. Chaplygina, E. V. Chesnokova and many others. Considering various approaches and the blurring of the boundaries of the concept of an archetype, we relied on proposed by S. S. Averintsev: “archetypes are not the images themselves, but the patterns of the images, their psychological premises, their possibility.” The research is based on the archetype of the “Primordial Woman” proposed by Clarissa Pikola Estes and a modern look at his typology in literature and culture, presented in the works of A. Yu. Bolshakova and others : Woman-Mother, Woman-Demon and Woman-Virgo. According to our observations, the image of mother actively represented in Yevtushenko’s poems is often characterized by a combination of concrete and generalized and is the bearer of features that bring him closer to the Woman-Mother archetype. In some cases, it is also complicated (added) by the presence of traits characteristic of the Virgo-Woman. Female images in the poems of Yevtushenko, as a rule, are the embodiment of femininity, tenderness, kindness, warmth, and the ability to create family comfort. The poet is worried that in modern society, a woman has been losing her femininity, and is striving to “restore female identity.” The poet’s ability to look at the world through the eyes of a woman is a kind of gender reincarnation of his lyrical hero. The motives of compassion, regret, repentance, characteristic of a number of poems by Yevtushenko related to a woman, distinguish him from male poets and make his work unique. An analysis of a number of poetic texts by Yevtushenko made it possible to confirm that in the system of female images created by him, such varieties of the woman’s archetype as Woman-Mother and Woman-Virgo prevail. The appeal to the type of Demon-Woman is not characteristic of the poet.
Опис
Ключові слова
женский образ, типология, архетип, Женщина-Мать, Женщина-Дева, гендерное перевоплощение, жіночий образ, типологія, архетип, Жінка-Мати, Жінка-Діва, гендерне перетворення, female image, typology, archetype, Woman-Mother, Woman-Virgo, gender reincarnation
Цитування
Семенова Л. В. Архетипическое начало в женских образах Е. Евтушенко / Л. В. Семенова // Наукові записки Харківського національного педагогічного університету ім. Г. С. Сковороди. Літературознавство / Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. – Харків, 2019. – Вип. 4 (94). – С. 187–203.