Педагогічний вимір формування толерантності дорослих у системі корпоративної освіти

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2020
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди
Анотація
У статті визначено поняття толерантності з особистої точки зору, з точки зору груп та з точки зору суспільства. З‟ясовано причини толерантності: етичні, нормативні, історичні, прагматичні, демократичні, антропологічні, епістемологічні, релігійні. Наведено концепції толерантності з філософської точки зору: прийняття, співіснування, повага, вдячність. У ході дослідження було виокремлено принципи толерантності у системі освіти дорослих: відмова від насильства; визнання відмінностей та їх свідоме прийняття; справедливість у відносинах один з одним; повага до чужої думки; рівноправність; конструктивне вирішення конфліктів. У статті проаналізовано думки зарубіжних учених (Дж. Олкерс, Л. Кольберг та Ж. Піаже) щодо можливості підвищення у майбутньому рівня толерантності суспільства шляхом навчання дорослого населення у системі корпоративної освіти. Поруч із цим у роботі розкрито проблему толерантності з нейробіологічної точки зору, згідно якої, людина, на відміну від тварин, може змінювати свою поведінку завдяки мисленню, освіті та вихованню. З‟ясовано роль та значення «набутої» та підсвідомої толерантності на основі думки про те, що несвідомі процеси в головному мозку справляють більший вплив на поведінку дорослої людини, ніж свідомі. У статті розкрито питання толерантної міжкультурної освіти та особливості корпоративних навчальних програм у цій галузі, які передбачають певну категоризацію на основі сучасного соціально-етнічного порядку. Зроблено висновок про те, що толерантність за своєю сутністю передбачає корекцію стосунків між більшістю та меншинами всередині національно сформованих суспільств, а також розв‟язання питання про те, наскільки далекі межі терпимості до індивідуальних особливостей, зокрема етнічного походження, гендерної приналежності, віросповідання тощо. Визначено роль педагога у прагненні компенсувати серйозну соціально-політичну несправедливість за допомогою освітнього втручання на основі думки про те, що процес навчання та виховання має суттєвий вплив на виявлення толерантності у дорослому віці. Таким чином, педагоги, уникаючи будь-якої дискримінації у системі освіти дорослих, можуть сформувати новий досвід толерантної поведінки у своїх учнів. In the article, the concept of tolerance from a personal point of view, from the point of view of groups and from the point of view of society was defined. The reasons for tolerance have been clarified. They are: ethical, normative, historical, pragmatic, democratic, anthropological, epistemological, religious. The concept of tolerance from a philosophical point of view was given. They are: acceptance, coexistence, respect, gratitude. The study highlighted the principles of tolerance in the adult education system. They are: renunciation of violence; recognition of differences and their conscious acceptance; justice in relations with each other; respect for other people's opinion; equality; constructive conflict resolution. In the article, the opinions of scientists (J. Oelkers, L. Kohlberg and J. Piaget) on the possibility of increasing the future level of tolerance in society through the education and training of adults were analyzed. The problem of tolerance from a neurobiological point of view was revealed. According to this view, humans, unlike animals, can change their behavior through thinking, education and upbringing. The role and significance of "acquired" and subconscious tolerance was clarified. Unconscious processes in the brain have a greater impact on adult behavior than conscious ones. The article addressed the issue of tolerant intercultural education and the peculiarities of curricula in this area. They provide a certain categorization based on the modern socio-ethnic order. It is concluded that tolerance inherently involves the correction of relations between the majority and minorities within nationally formed societies, as well as resolving the question of how far the limits of tolerance for individual characteristics, including ethnicity, gender, religion, etc. The role of the teacher in seeking to compensate for serious socio-political injustice through educational intervention has been identified. It was based on the idea that the process of education and upbringing has a significant impact on the detection of tolerance in adulthood. Thus, teachers, avoiding any discrimination in the adult education system, can form a new experience of tolerant behavior in their students.
Опис
Ключові слова
толерантність, освіта дорослих, корпоративна освіта, терпимість, освіта впродовж життя, tolerance, adult education, corporate education, tolerance, lifelong learning
Цитування
Боярська-Хоменко А. В. Педагогічний вимір формування толерантності дорослих у системі корпоративної освіти / А. В. Боярська-Хоменко, К. В. Шматько // Теорія та методика навчання та виховання. – Харків, 2020. – Вип. 49. – С. 7–16.