Теорія і практика професійної освіти дорослих у країнах Центральної та Східної Європи у 1919–1945 рр.

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2020
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди
Анотація
У статті визначено політико-економічні, соціокультурні й освітні чинники, які впливали на розвиток професійної освіти дорослих в означений час у країнах Центральної та Східної Європи. Проаналізовано напрями теоретичних розвідок у галузі професійної освіти дорослих: визначення філософських підходів у вивченні професійної освіти дорослих; розробка дидактичних і методологічних концепцій професійної освіти дорослих; соціально-діагностичні питання професійної освіти дорослих як складової системи національної професійної освіти; формулювання мети професійної освіти дорослих і визначення її завдань; визначення змісту професійної освіти дорослих, що відображав необхідність розвитку як професійних умінь і навичок, так інтелектуальної і емоційної сфер людини; політичне значення розвитку професійної освіти дорослих. Установлено, що у досліджуваний час визначились дві форми здобуття професійної освіти дорослих: формальна і неформальна. Узагальнено зміст, форми та методи навчання дорослих у відповідності до сформованих напрямів (буржуазно-ліберальний, конфесійний, професійно-технічний, педагогічний, підготовка керівних кадрів). З’ясовано, що професійна освіта дорослих включала як фахову (вивчення іноземних мов, психології, соціології, основ торгівлі, бухгалтерії, інженерії, технічних дисциплін, агрономії, природознавства, художньої та мистецької справи, чоботарської справи тощо), так і загальноосвітню складову (компенсаційне навчання, загальнокультурний і соціальний розвиток, трудове виховання, громадянська та політична освіта, здоров’язбережувальна освіта). Неформальна професійна освіта також здобула активного розвитку і реалізовувалась через засідання соціальних клубів, професійних спілок і товариств, діяльність молодіжних, жіночих, ремісничих та робітничих об’єднань і асоціацій. Визначено деякі недоліки розвитку професійної освіти дорослих: андрагогічні дослідження цього етапу носили суб’єктивний характер та базувались на особистому досвіді науковців; теоретичні знання були позбавлені узагальнень, визначень, оцінок і порівнянь, виконували описову функцію; політизованість та перенасиченість ідеологічною пропагандою; недосконала нормативно-законодавча база. The article identifies the political, economic, socio-cultural and educational factors influencing the development of adult vocational education in Central and Eastern Europe. The directions of theoretical research in the field of adult vocational education have been clarified. They are: the definition of philosophical approaches in the study of vocational education of adults; development of didactic and methodological concepts of adult vocational education; socio-diagnostic issues of adult vocational education as a component of the national vocational education system; formulation of the purpose of professional education of adults and definition of its tasks; determining the content of adult professional education, which reflected the need to develop both professional skills and abilities, as well as intellectual and emotional spheres of man; the political significance of the development of adult vocational education. At the time of the study, there were two forms of adult vocational education. They are: formal and non-formal. The content, forms and methods of adult education were generalized. Areas of adult vocational education were identified. They are bourgeois-liberal, denominational, vocational, pedagogical, management training. Vocational education of adults combined a professional component (study of foreign languages, psychology, sociology, basics of trade, accounting, engineering, technical disciplines, agronomy, science, art and art, shoemaking, etc.) and general education component (compensatory education, general cultural and social development, labor education, civic and political education, health education). Non-formal vocational education has also been actively developed. Non-formal education through social clubs, trade unions and societies, youth, women's, craft and labor associations has been implemented. Some shortcomings in the development of adult vocational education have been identified. They are: andragogical research was subjective and based on the personal experience of scientists; theoretical knowledge was deprived of generalizations, definitions, evaluations and comparisons, performed a descriptive function; politicization and oversaturation with ideological propaganda; imperfect regulatory framework.
Опис
Ключові слова
освіта дорослих, професійна освіта дорослих, професійна підготовка, педагогічні підходи, зміст навчання, фахові дисципліни, форми та методи навчання, інтерактивні методи навчання, країни Центральної та Східної Європи, adult education, professional adult education, professional training, pedagogical approaches, content of education, professional disciplines, forms and methods of teaching, interactive teaching methods, Central and Eastern European countries
Цитування
Боярська-Хоменко А. В. Теорія і практика професійної освіти дорослих у країнах Центральної та Східної Європи у 1919–1945 рр. / А. В. Боярська-Хоменко // Теорія та методика навчання та виховання. – Харків, 2020. – Вип. 48. – С. 9–21.