STEM-освіта як інструмент реалізації інтегрованого вивчення природничо-математичних дисциплін

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2021
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди
Анотація
Сучасні потреби світової спільноти викликані глобальними змінами соціально-економічних процесів, які пов’язані зі стрімким розвитком інформаційних мереж, нової енергетики, нанотехнологій, робототехніки та біотехнологій. У зв’язку з цим, забезпечення підготовки високо кваліфікованих винахідливих фахівців є головною перспективою для прогресивного розвитку науки та технологій. Зазначені сфери потребують від фахівців використання комплексних знань із таких освітніх галузей, як природничі науки, математика, інженерія, програмування та технології. Наголошується на актуальності дослідження STEM-орієнтованого навчання для розвитку школярів у сучасному науково-технічному напрямі. Як загальновідомо, STEM-освіта – це світова абревіатура: природничі науки (Science), технології (Technology), технічна творчість (Engineering) та математика (Mathematics). У статті пояснюється необхідність додання компоненту Art (мистецтво) до цієї абревіатури. Проведено аналіз понять «інтеграція», «STEM-освіта», «STEAM-освіта» та «STEM-проєкт». Відзначаються перспективи для їх використання в навчально-виховному процесі закладів загальної середньої освіти. Розглянуто законодавчу нормативно-правову базу щодо стану розвитку STEM-навчання та актуальні питання необхідності реформування освітньої системи в Україні. З’ясовано, що інтеграція є провідним принципом STEM-освіти, оскільки сприяє формуванню нерозривно зв’язаної та єдиної системи знань. Встановлено, що ізольованість викладання навчальних предметів та їх роз’єднаність не зможе забезпечити належний розвиток у напрямі комплексної природничо-математичної освіти. Акцентовано увагу на необхідності у міждисциплінарному підході та практико-орієнтованому навчанні науково-освітньої системи STEM для усунення розриву між теоретичними знаннями та їх практичним втіленням. Наведено приклад STEAM-проєкту «Благоустрій рідного краю». Проаналізовано його можливості для міждисциплінарного поступу та розвитку дослідницьких навичок здобувача середньої освіти. The current needs of the world community are caused by global changes in socio-economic processes, which are associated with the rapid development of informational networks, new energetics, nanotechnology, robotics and biotechnology. In this regard, providing training for highly skilled resourceful professionals is a major prospect for the progressive development of science and technology. Mentioned areas require professionals to use comprehensive knowledge in educational fields such as science, mathematics, engineering, programming and technology. Emphasis is placed on the relevance of the study of STEM-oriented learning for the development of students in the modern scientific and technical direction. STEM education is a well-known world abbreviation: science, technology, engineering and mathematics. The article explains the need to add Art component to this abbreviation. The analysis of the concepts “integration”, “STEM education”, “STEAM education” and “STEM project” has been performed. Prospects for their use in the educational process of secondary education are noted. The legal framework on the state of development of STEM education and current issues of the need to reform the education system in Ukraine are considered. Integration has been found to be a guiding principle of STEM education, as it contributes to the formation on an inextricably linked and unified system of knowledge. It has been established that the isolation of teaching subjects and their separation will not be able to ensure proper development in the direction of integrated science and mathematics education. Emphasis is placed on the need for an interdisciplinary approach and practice-oriented learning of the scientific and educational system STEM to bridge the gap between theoretical knowledge and their practical implementation. An example of the STEAM project “Improvement of the native land” is given. Its possibilities for interdisciplinary progress and development of research skills of the applicant of secondary education are analyzed.
Опис
Ключові слова
інтеграція, STEM-освіта, STEM-проєкт, STEАM-освіта, природничо-математичне навчання, integration, STEM education, STEM project, STEАM education, scientific-mathematical education
Цитування
Матвійчук Ю. Ю. STEM-освіта як інструмент реалізації інтегрованого вивчення природничо-математичних дисциплін / Ю. Ю. Матвійчук // Теорія та методика навчання та виховання. – Харків, 2021. – № 50. – С. 124–136. – DOI: 10.34142/23128046.2021.50.11