Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/7530
Title: Розвиток мовлення дошкільників засобами арт-терапії
Other Titles: Speech development of preschoolers by means of art therapy
Authors: Мерзлікіна, Ю. В.
Keywords: мовлення
дошкільний вік
першокласники
арт-терапія
розвивальна програма
speech
preschool age
first-grade pupils
art therapy
development program
Issue Date: 2022
Publisher: Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди
Citation: Мерзлікіна Ю. В. Розвиток мовлення дошкільників засобами арт-терапії : кваліфікац. робота на здобуття освіт. ступеня магістр : спец. 053 Психологія / Ю. В. Мерзлікіна ; Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди, каф. психології. – Харків, 2022. – 64 с. : табл.
Abstract: У роботі здійснено теоретичний аналіз і узагальнення наукових підходів щодо розвитку мовлення дітей дошкільного віку, визначено комплекс методів дослідження мовленнєвого розвитку у дітей дошкільного і молодшого шкільного віку, виявлені рівні розвитку мовлення у дітей дошкільного віку і першокласників. Отримані при дослідженні мовленнєвого розвитку першокласників результати відображають потребу в цілеспрямованій роботі з розвитку мовлення молодших школярів. Водночас представляється доцільним розпочинати таку роботу з дітьми дошкільного віку. З метою оптимізації розвитку мовлення дітей дошкільного віку розроблена програма стимулювання розвитку мовлення дошкільників засобами арт-терапії. Основні завдання, що вирішувалися при реалізації програми: розвиток артикуляційної та дрібної моторики; розвиток уяви, слухового сприйняття, уваги та пам’яті; поповнення словникового запасу, розвиток зв’язного мовлення; розвиток логіко-граматичної структури мовлення; розвиток діалогічного та монологічного мовлення; підвищення комунікативної активності. Основними засобами розвитку мовлення дошкільників у запропонованій програмі виступили арт-терапевтичні засоби ізотерапії, казкотерапії, ігротерапії, кольоротерапії, музикотерапії, піскової терапії, танцювально-рухової терапії, робота з пластичним матеріалом. Результати формувального експерименту засвідчили ефективність застосування арт-терапевтичних засобів для розвитку мовлення дітей дошкільного віку. The results obtained within research of speech development of first-grade pupils, reflect requirement of the goal-oriented work directed to speech development of elementary schoolchildren. Meanwhile, it seems appropriate to start working in this regard with preschool children. With the purpose of speech development enhancement of preschool children, the program of speech development of preschoolers by means of art therapy has been adopted. The key objectives, having been accomplished during the program realization: development of the articulatory and fine motor skills; development of imagination, auditory comprehension, attention and memory; increase of vocabulary, connected speech development; development of the logical-grammatical speech structure; dialogic and monologic speech development; communicative activity increase. The following art-therapeutic means of speech development of preschoolers have been performed in the proposed program as the primary ones: visual art therapy, fairy tale therapy, play therapy, color therapy, music therapy, sand therapy, dance movement therapy, working with flexible material. The results of the formative assessment have proved the art-therapeutic means effectiveness for speech development of preschool children.
URI: https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/7530
Appears in Collections:2022



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.