Організація інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2021
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка
Анотація
У статті представлено психолого-педагогічні умови організації інклюзивного навчання дітей дошкільного віку з особливими освітніми потребами. Зазначено, що соціалізація і розвиток дітей такої категорії в умовах інклюзивного навчання будуть ефективнішими, якщо вихователі будуть дотримуватися таких психолого-педагогічних умов, як створення інклюзивного освітнього середовища і оптимізація міжособистісних відносин у дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивних групах закладу дошкільної освіти засобами гри. В статье представлены психолого-педагогические условия организации инклюзивной учебы детей дошкольного возраста с особенными образовательными потребностями. Отмечено, что социализация и развитие детей такой категории в условиях инклюзивной учебы будут эффективнее, если воспитатели будут придерживаться таких психолого-педагогических условий, как создание инклюзивно образовательной среды и оптимизация межличностных отношений у детей с особенными образовательными потребностями в инклюзивных группах заведения дошкольного образования средствами игры. It is noted in the article that inclusive education today can be considered one of the priorities of the state educational policy of Ukraine, which allows children with special educational needs to study together with their healthy peers, which effectively influences the level of their socialization. Psychological and pedagogical conditions for the organization of inclusive education for preschool children with special educational needs are presented. It is established that the socialization and development of preschool children with special educational needs in inclusive education will be more effective if teachers adhere to such psychological and pedagogical conditions as creating an inclusive educational environment and optimizing interpersonal relationships for children with special educational needs in inclusive groups of preschool education by means of games. It is determined that an inclusive educational environment provides a universal design in the field of education, namely the design of environmental subjects, educational programs and services. It is revealed that one of the components of the organization of an inclusive environment is the use of pedagogical technologies that contribute to the individualization of the educational process, which allows to form a psychological climate favorable to the education for children with special educational needs. Emphasis is placed on the implementation of a person-centered approach in the educational process; on the use of differentiated learning, which involves the development of tasks differentiated by the level of complexity and other criteria, which stimulates the desire of children for further educational activities and increases their self-esteem. An atttention is paid to cooperative learning, which allows children with special educational needs to achieve great success in learning. The emphasis is placed on optimizing interpersonal relationships for children with special educational needs in inclusive groups of preschool education through play, because in the processes that take place during most games, children are somehow forced to build communication with each other, which in turn affects the child’s socialization.
Опис
Ключові слова
діти дошкільного віку, діти з особливими освітніми потребами, інклюзивна освіта, психолого-педагогічні умови, соціалізація дитини, дети дошкольного возраста, дети с особыми образовательными потребностями, инклюзивное образование, психолого-педагогические условия, социализация ребенка, preschool children, children with special educational needs, inclusive education, psychological and pedagogical conditions, child’s socialization
Цитування
Дрожик Л. Організація інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами / Л. Дрожик, І. Щербак // Молодь і ринок. – 2021. – № 1(187). – С. 92–95.