Сюжетно-рольова гра як засіб соціалізації дітей молодшого шкільного віку

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2021
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди
Анотація
У кваліфікаційній роботі теоретично обґрунтовано та експериментально перевірено вплив сюжетно-рольових ігор на процес соціалізації дітей молодшого шкільного віку. На основі аналізу наукових джерел, порівняльного аналізу визначень поняття «соціалізація», які зустрічаються у вітчизняній і зарубіжній літературі, встановлено відсутність узагальненого його розуміння. У загальному науковому, інтегративному контексті проблема соціалізації трансформується філософією в проблему формування особистості. У педагогічних дослідженнях соціалізація розглядається як система виховання, розвитку, самовизначення та становлення особистості у соціумі. Тобто в педагогіці найбільш повно й системно досліджуються і виявляються всі фактори впливу на особистість, принципи, зміст, мета, організація, шляхи, засоби та методи її практичної реалізації. Виокремлено й охарактеризовано особливості соціалізації молодших школярів. Важливим аспектом у соціалізації молодших школярів є виділення ролей, значущих у всіх сферах життєдіяльності молодших школярів, що сприяють ефективному засвоєнню норм, правил і цінностей суспільства, дозволяють адаптуватися в соціальному оточенні і творчо реалізовувати свої особистісні та індивідуальні можливості. Виходячи з цього, на основі аналізу різних класифікацій соціальних ролей, що описані в науковій літературі, і обліку соціальних ролей, які формуються в різних інститутах соціалізації (сім’я, школа, найближче оточення, значимі особи, сама людина) були виділені такі важливі і необхідні соціальні ролі для дітей молодшого шкільного віку як: учень, вихованець, друг-товариш, лідер-організатор, співрозмовник-імпровізатор, творець-дослідник, цілеспрямована людина, спостерігач. Теоретично обґрунтовано значення сюжетно-рольової гри у процесі соціалізації дітей молодшого шкільного віку. Визначено, що особливо результативно соціалізація відбувається в ході сюжетно-рольових ігор. Їх вплив на формування соціальної компетентності молодшого школяра полягає в тому, що завдяки ігровому наслідуванню та рольовому перевтіленню дитина знайомиться з нормами й моделями людської діяльності та взаємовідносин, які стають зразками для її власної поведінки. Практична частина дослідження присвячена експериментальній перевірці впливу сюжетно-рольових ігор на процес соціалізації дітей молодшого шкільного віку, проведеній у 2020-2021 навчальному році на базі Харківської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 17. Результати експериментальної роботи підтвердили, що сюжетно-рольова гра буде сприяти процесу соціалізації дітей молодшого шкільного віку за таких умов: надання достатнього часу для ігрової діяльності в освітньому процесі; створення достатнього простору та відповідної обстановки для ігрової діяльності; забезпечення правильної педагогічної підтримки з боку вчителя. В квалификационной работе теоретически обосновано и экспериментально проверено влияние сюжетно-ролевых игр на процесс социализации детей младшего школьного возраста. На основе анализа научных источников, сравнительного анализа определений понятия «социализация», встречающихся в отечественной и зарубежной литературе, установлено отсутствие обобщенного его понимания. В общем научном, интегративном контексте проблема социализации трансформируется философией в проблему формирования личности. В педагогических исследованиях социализация рассматривается как система воспитания, развития, самоопределения и становления личности в социуме. То есть в педагогике наиболее полно и системно исследуются и выявляются все факторы воздействия на личность, принципы, содержание, цель, организацию, пути, средства и методы ее практической реализации. Отмечены и охарактеризованы особенности социализации младших школьников. Важным аспектом в социализации младших школьников является выделение ролей, значимых во всех областях жизнедеятельности младших школьников, способствующих эффективному усвоению норм, правил и ценностей общества, позволяющих адаптироваться в социальном окружении и творчески реализовывать свои личностные и индивидуальные возможности. Исходя из этого, на основе анализа различных классификаций социальных ролей, описанных в научной литературе, и учета социальных ролей, формируемых в различных институтах социализации (семья, школа, ближайшее окружение, значимые личности, сам человек) были выделены такие важные и необходимы социальные роли для детей младшего школьного возраста как: ученик, питомец, друг-товарищ, лидер-организатор, собеседник-импровизатор, творец-исследователь, целеустремленный человек, наблюдатель. Теоретически обосновано значение сюжетно-ролевой игры в процессе социализации детей младшего школьного возраста. Определено, что особенно результативно социализация происходит в ходе сюжетно-ролевых игр. Их влияние на формирование социальной компетентности младшего школьника заключается в том, что благодаря игровому подражанию и ролевому перевоплощению ребенок знакомится с нормами и моделями человеческой деятельности и взаимоотношений, которые становятся образцами для его собственного поведения. Практическая часть исследования посвящена экспериментальной проверке влияния сюжетно-ролевых игр на процесс социализации детей младшего школьного возраста, проведенного в 2020-2021 учебном году на базе Харьковской специализированной школы I-III ступеней № 17. Результаты экспериментальной работы подтвердили, что сюжетно-ролевая игра будет способствовать процессу социализации детей младшего школьного возраста при следующих условиях: предоставление достаточного времени для игровой деятельности в образовательном процессе; создание достаточного пространства и подходящей обстановки для игровой деятельности; обеспечение правильной педагогической поддержки со стороны учителя. In the qualification work the influence of plot-role games on the process of socialization of children of primary school age is theoretically substantiated and experimentally tested. Based on the analysis of scientific sources, comparative analysis of definitions of the concept of "socialization", which are found in domestic and foreign literature, the lack of a generalized understanding of it. In general scientific, In the integrative context, the problem of socialization is transformed by philosophy into the problem of personality formation. In pedagogical research, socialization is seen as a system of education, development, self-determination and personality development in society. That is, in pedagogy the most complete and systematic all factors influencing the personality, principles, content, purpose, organization, ways, means and methods of its practical realization are investigated and revealed. Peculiarities of socialization of junior schoolchildren are singled out and characterized. An important aspect in the socialization of junior high school students is the allocation of important roles in all spheres of life of junior high school students, which contribute to the effective assimilation of norms, rules and values ​​of society, adapt to social environment and creatively realize their personal and individual potential. Based on this, based on the analysis of different classifications of social roles described in the scientific literature, and accounting for social roles that are formed in different institutions of socialization (family, school, immediate environment, important people, the person himself) were identified such important and necessary social roles for children of primary school age as: student, pupil, friend, comrade-leader-organizer, interlocutor-improviser, creator-researcher, purposeful person, observer. The importance of plot-role play in the process of socialization of primary school children is theoretically substantiated. Thus, it is determined that socialization is especially effective in the course of story-based role-playing games. Their influence on the formation of social competence of junior high school students is that through play imitation and role reincarnation the child gets acquainted with the norms and models of human activity and relationships that become role models for her own behavior. The practical part of the study is devoted to the experimental verification of the influence of role-playing games on the process of socialization of young children school age, held in the 2020-2021 school year on the basis of the Kharkiv specialized school of I-III degrees № 17. The results of experimental work confirmed that the role-playing game will contribute to the process of socialization of primary school children under the following conditions: providing sufficient time for play in the educational process; creating sufficient space and appropriate environment for gaming activities; providing proper pedagogical support from the teacher.
Опис
Ключові слова
соціалізація, гра, сюжетно-рольова гра, молодший шкільний вік, освітній процес, початкова школа, социализация, игра, сюжетно-ролевая игра, младший школьный возраст, образовательный процесс, начальная школа, socialization, game, story-based role-play game, primary school age, educational process, primary school
Цитування
Кабанова Н. В. Сюжетно-рольова гра як засіб соціалізації дітей молодшого шкільного віку : випускна кваліфікац. робота на здобуття освіт. ступеня магістра : спец. 013 Початкова освіта / Н. В. Кабанова ; Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди, каф. почат. і проф. освіти. – Харків, 2021. – 86 с. + табл.
Колекції